Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De schokkende waarheid over Jarosław Kaczyński: hij moest een klas overdoen,

Gestart door Pieszyce, 19 december 2024, 00:23

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De schokkende waarheid over Jarosław Kaczyński: hij moest een klas overdoen,
en de Poolse Verenigde Arbeiderspartij kwam tussenbeide[/size]

18 december 2024

"Ik heb vele jaren op "Lelewel" gewerkt, een middelbare school in Żoliborz. Onder de aanwezigen bevonden zich: broers Lech en Jarosław Kaczyński. Maar ze hebben deze school niet afgemaakt. Ze vertrokken na de voorlaatste 10e klas onder bizarre omstandigheden. Vooral Jarosław, wiens lot in handen was van een belangrijke activist van de communistische partij. Het was 1966. De eerste secretaris van de Poolse Verenigde Arbeiderspartij was Władysław Gomułka, de premier was Józef Cyrankiewicz. En de onderwijsinspecteur van de hoofdstad was Jerzy Kuberski (later lid van het Centraal Comité van de Poolse Verenigde Arbeiderspartij en minister van Onderwijs). Lech ging van de 10e naar de 11e klas (middelbaar schoolverlaten), terwijl Jarosław faalde. Als ik het me goed herinner, had hij slechte cijfers voor Pools en Engels. Op besluit van de onderwijsraad moest hij het leerjaar overdoen." – herinnerde Andrzej Jaczewski zich.

"Toen belde Kuberski de directeur van "Lelewel", de heer Nikodem Księżopolski - een onpartijdige en uiterst gezagsgetrouwe leraar (soms met een fout). En hij zegt: - Directeur, u heeft een van de tweeling niet gepromoveerd. Ik ken ze. Dit zijn hele goede jongens. Repareer het alstublieft en promoot de andere ook. De directeur was verbaasd: - Meneer de curator, ik ken geen enkele wettelijke bepaling die mij zou machtigen om willekeurig de beslissing van de pedagogische raad te wijzigen. – Wat vertel je mij, directeur? Bel voor morgen om 15 Pedagogische Raad, ik zal komen en we zullen de zaak regelen, eiste Kuberski. Ik was bij die raad. De leraren, waaronder de toekomstige senator Anna Radziwiłł, duwden hun 'kameraad' tegen de muur. Gevraagd http://m.in. hoe te begrijpen dat de hoofdinspecteur van de hoofdstad naar de school komt met betrekking tot de promotie van een middelmatige leerling. Verdedigt hij anderen ook op zo'n vreemde manier en komt hij persoonlijk voor hen tussenbeide? Kuberski werd gek en vertrok met niets. Hij "regelde" dat Jarosław naar een andere middelbare school werd overgeplaatst en... promotie maakte. We waren behoorlijk verrast toen we na de vakantie hoorden dat hij, ondanks slechte cijfers, zijn studie in het laatste jaar van de middelbare school voortzette. Zijn ouders namen Lech ook over van "Lelewel", maar er was niets mis met hem. Later, op school, vroegen we ons af waarom de curator en een belangrijke activist van de Poolse Verenigde Arbeiderspartij zijn gezag in de kwestie van Jarosławs promotie ernstig had verzwakt. Ik heb verschillende meningen gehoord, maar ik zal ze niet delen omdat ik er niet zeker van ben. Of misschien weet iemand het precies en kan het uitleggen?" – vatte wijlen Jaczewski samen.

bron: Facebook

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku