Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zbigniew Komosa: "Intimidatie door de wet" als een manier om als burger te handelen?

Gestart door Pieszyce, 19 december 2024, 01:05

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zbigniew Komosa: "Intimidatie door de wet" als een manier om als burger te handelen?
De juryleden waren het met mij eens

18 december 2024

Zbigniew Komosa, bekend om zijn compromisloze strijd voor zijn rechten, onthulde achter de schermen van talloze processen die eindigden met zijn vrijspraak. In zijn zaken wezen de rechters duidelijk op schandalige praktijken die 'juridische intimidatie' worden genoemd. Dit instrument was, zoals de rechtbanken toegaven, bedoeld om Komosa te intimideren en te ontmoedigen zijn burgerrechten uit te oefenen.

"Tijdens verschillende processen waarin ik werd vrijgesproken van onzinnige beschuldigingen, ontdekten de rechters dat er een systeem van 'juridische intimidatie' tegen mij werd gebruikt, bedoeld om mij te ontmoedigen mijn rechten uit te oefenen", zei Komosa.

Wat is "juridische intimidatie"?

"Juridische intimidatie" is een concept dat steeds vaker voorkomt in de context van geschillen met de overheid, bedrijven of andere instellingen. In de praktijk gaat het erom individuen te overspoelen met ongefundeerde beschuldigingen, processen te starten of de formaliteiten te vermenigvuldigen om het leven effectief moeilijk te maken en burgers te intimideren. Dit zijn acties die erop gericht zijn een huiveringwekkend effect te creëren, zodat mensen stoppen met vechten voor hun rechten, omdat ze het beu zijn om voortdurend voor de rechter te moeten verschijnen.

De Komosa-zaak – een symbool van de strijd tegen wetteloosheid

Zbigniew Komosa is een symbool geworden van de strijd tegen een systeem dat volgens velen de wet misbruikt om degenen die lastig zijn het zwijgen op te leggen. Zijn talrijke rechtszaken eindigden in vrijspraken, en de rechters benadrukten duidelijk dat de acties tegen hem ongegrond en intimiderend van aard waren.

"Dit waren geen fouten. Het was een bewuste strategie om mij te ontmoedigen. Zonder mijn vastberadenheid en vertrouwen in gerechtigheid zou ik het waarschijnlijk hebben opgegeven", voegde Komosa eraan toe.

Het huiveringwekkende effect als bedreiging voor de democratie. PiS maakte er veelvuldig gebruik van

Deskundigen waarschuwen dat 'juridische intimidatie' vooral gevaarlijk is in landen waar het vertrouwen in instituties afneemt. In de praktijk kan dit leiden tot een situatie waarin gewone burgers bang zijn om voor hun rechten op te komen, uit angst voor repressie of een langdurige rechtszaak.

Het voorbeeld van Zbigniew Komosa laat echter zien dat de vastberadenheid en steun van onafhankelijke rechters de balans in het voordeel van de burger kunnen doen doorslaan. Zijn verhaal is niet alleen een individuele overwinning, maar ook een waarschuwing voor degenen die de wet als een instrument van onderdrukking beschouwen.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku