Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Sterke woorden van een beroemde raadsheer: Romanowski ontsnapte omdat hij wist dat hij schuldig was

Gestart door Pieszyce, 22 december 2024, 00:09

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Sterke woorden van een beroemde raadsheer: Romanowski ontsnapte omdat hij wist dat hij schuldig was
dat er bewijs van zijn schuld was waardoor hij jarenlang in de gevangenis zou belanden

21 december 2024

– Asiel wordt verleend aan mensen die om politieke redenen worden vervolgd, niet aan politici die om politieke redenen hebben gestolen. Dit is een fundamenteel verschil. Marcin Romanowski kreeg de kans om zichzelf in de rechtbank te verdedigen in zijn arrestatiezaak, maar hij koos ervoor om te ontsnappen. Ik ben een van de mensen die het grootste recht heeft om zijn gedrag als verraad te beoordelen. Toen ik op 15 oktober 2020 in Warschau werd vastgehouden, heeft het parket een preventieve maatregel tegen mij toegepast in de vorm van een verbod om het land te verlaten. Dus gedurende 32 dagen, d.w.z. tot 17 november 2020, verbleef ik in Warschau zonder er zelfs maar aan te denken het verbod van de aanklager te overtreden, ook al wist ik dat alle beschuldigingen verzonnen waren en voor de rechtbank geen stand zouden houden - schrijft Roman Giertych.

– Ik ben pas weer vanuit Polen gaan reizen nadat het verbod was opgeheven door de rechtbank, die stelde dat het openbaar ministerie geen enkel bewijs van schuld had overgelegd en zelfs het plegen van een misdrijf niet had onderbouwd. Als ik het land ondanks het verbod van de aanklager had verlaten, zou ik schuldig hebben gepleit. Sommige PiS-parlementsleden proberen mijn daden van toen te vergelijken met het huidige gedrag van M. Romanowski. Zij zullen voor elke dergelijke vergelijking betalen. Het is hetzelfde als het vergelijken van iemand die is vrijgesproken van onrechtmatige beschuldigingen met iemand die is veroordeeld voor terechte beschuldigingen. Een jaar na mijn arrestatie wachtte ik ook op het resultaat van een nieuwe poging om mij van mijn vrijheid te beroven, namelijk het verzoek van aanklager Ziarkiewicz om mij te arresteren. Het eindigde ook op dezelfde manier als het verbod om het land te verlaten: het ontbreken van een waarschijnlijke reden om een misdrijf te plegen resulteert in de onmogelijkheid om gearresteerd te worden. Hoe dan ook, het moest zo eindigen. Ik vertrouwde de Poolse rechtbanken en won daarin.

– Het gedrag van parlementslid Romanowski is precies het tegenovergestelde. Er is zoveel bewijsmateriaal dat wijst op de schuld van de heer Romanowski dat het voldoende zou zijn om een hele reeks verdachten in de gaten te houden. Dit zijn de getuigenissen van Tomasz Mraz - regisseur. Justice Fund dat hij orders ontving van Marcin Romanowski (en Z. Ziobro) om aanbestedingsevaluatiekaarten in de FS te vervalsen, zodat entiteiten die banden hadden met de partij Soeverein Polen, die Z. Ziobro leidde, wonnen. Honderden miljoenen zloty's werden op deze manier uitgegeven. Het doel was, zoals Mraz getuigde, het creëren van een systeem van goedbetaalde entiteiten die de ZZ-partij moesten helpen verkiezingen te winnen en politiek te voeren. Dit was uiteraard in strijd met het doel van de FS, namelijk het helpen van slachtoffers van misdrijven.

– Mraz voegde opnames toe aan het bewijsmateriaal, die zowel de vervalsing van aanbestedingen bevestigden als, samen met Ziobro's collega's (bijvoorbeeld D. Matecki), het feit van de banden van deze entiteiten met mensen van Soeverein Polen voor de bevoegde staatsorganen verborgen hielden. De opnames werden gedurende twee jaar gemaakt en toonden ook pogingen van de heer Romanowski en anderen na de verkiezingen om bewijzen van schuld te elimineren. Deze opnames gingen vergezeld van een groot aantal e-mails en sms-berichten, die alle getuigenissen van de voormalige directeur van het Justitiefonds bevestigden. De getuigenis van Mraz werd bevestigd door talloze andere bewijsstukken, zoals het in- en uitreisboek van het ministerie van Justitie, waarin 27 bezoeken van pater Olszewski aan Z. Ziobro werden geregistreerd vóór de beslissing over de aanbesteding voor de stichting van de priester.

– Romanowski ontsnapte omdat hij wist dat hij schuldig was en dat er bewijs van zijn schuld was waardoor hij jarenlang in de gevangenis zou belanden. Hij verraadde zijn parlementaire eed, waarin hij beloofde de wetten van de Republiek Polen te beschermen en te behouden. Zijn publieke steun van PiS bewijst alleen maar de geldigheid van de stelling van de aanklager dat hij opereerde in een georganiseerde criminele groep. Ik geloof dat er vandaag de dag bewijs is van de deelname van enkele tientallen PiS-politici en -functionarissen in deze groep, onder leiding van Zbigniew Ziobro. Ze moeten allemaal worden opgeladen. Als ze weglopen, jammer. Niet iedereen zal ontsnappen. Niet iedereen zal in Hongarije kunnen overleven en de Republiek Polen zal iedereen inhalen. Vroeg of laat – vat Roman Giertych samen.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsko