Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Viktor Orban over het asiel van Romanowski:

Gestart door Pieszyce, 22 december 2024, 23:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Viktor Orban over het asiel van Romanowski:
Dit is niet de laatste dergelijke gebeurtenis

21 december 2024
Wereld
Paweł Sekmistrz / wka / polsatnews.pl

- We zijn vastbesloten om het geschil met Polen op een beheersbaar niveau te houden, dus ik zal niet zeggen wat ik denk over de rechtsstaat in Polen, bracht Viktor Orban over. De Hongaarse premier suggereerde dat meer politici uit Polen de komende tijd bescherming kunnen krijgen uit Boedapest. Maar, zoals hij zei, in het geval van Daniel Obajtek "zijn er geen plannen in die richting".

In een reactie op het verlenen van asiel aan het PiS parlementslid, zei Viktor Orban op zaterdag dat ik weet dat "er een dergelijke beslissing was en hier is de procedure, en deze procedure moet worden gerespecteerd. - Het is verdeeld in zulke zeer gedetailleerde, strikt gedefinieerde fasen," argumenteerde de Hongaarse premier, aangevend dat de regering in Boedapest de situatie zoals die is in Polen had onderzocht en geanalyseerd.

Orban zei dat het een minister uit zijn kabinet is die beslist over het verlenen van asiel en dat hij de beslissing over Marcin Romanowski "na bestudering van het materiaal" heeft genomen. Hij kondigde ook aan dat andere politici mogelijk binnenkort bescherming zullen krijgen. - Onze beslissing is in lijn met de internationale praktijk en ik zal geen geheim verklappen als ik zeg dat ik denk dat dit niet de laatste keer zal zijn dat zoiets gebeurt, gaf hij aan.

Viktor Orban: Ik zal niet zeggen wat ik denk over de status van de rechtsstaat in Polen

Orban voegde eraan toe dat als het gaat om "Polen die asiel aanvragen", hij niet zou willen dat "dit escaleert tot het niveau van premiers". - "We willen dat dit geschil met Polen op een beheersbaar niveau wordt gehouden, dus ik zal niet zeggen wat ik denk over de status van de rechtsstaat in Polen," benadrukte hij.

Hij wees erop dat de huidige betrekkingen van de Hongaarse regering met de Poolse regering in een verschrikkelijke staat verkeren. - We willen niet dat deze overslaan naar de betrekkingen tussen onze landen, erkende hij.

Op de vraag of Daniel Obajtek nu misschien asiel krijgt, zei hij dat hij lid is van het Europees Parlement, dus dat hij dat niet van plan is. - Ik heb vriendschappelijke betrekkingen met Mateusz Morawiecki, en de samenwerking tussen onze fracties in het Europees Parlement zal hechter worden, kondigde hij aan, verwijzend naar informatie dat de voormalige premier het hoofd van de Europese Conservatieven en Hervormers-fractie zal worden.

Orban merkte op dat Patriots for Europe, waar het regerende Fidesz van Hongarije en de EPR deel van uitmaken, het eens zijn over belangrijke kwesties, zodat in de toekomst een nauwere samenwerking kan worden verwacht.

Marcin Romanowski met politiek asiel in Hongarije

Op donderdag bevestigde het hoofd van het kantoor van de Hongaarse premier, Gergely Gulyas, aan het weekblad Mandiner dat de Pool politiek asiel had gekregen in Hongarije. Op dezelfde dag kondigde de rechtbank in Warschau aan dat er een Europees aanhoudingsbevel was uitgevaardigd tegen de politicus.

Het nationale parket beschuldigt Romanowski - een parlementslid van de club Recht en Rechtvaardigheid (PiS) die tussen 2019 en 2023 plaatsvervangend hoofd was van het ministerie van Justitie dat toezicht hield op het Justitiefonds - van het plegen van 11 misdrijven, waaronder deelname aan een georganiseerde criminele groep en het manipuleren van wedstrijden voor geld uit het fonds.

Daarbij zou het onder meer gaan om "het aanwijzen van ondergeschikte werknemers van de entiteiten die wedstrijden voor subsidies uit het justitiefonds zouden moeten winnen". Romanowski zou ook opdracht hebben gegeven tot het corrigeren van foutieve offertes voordat ze werden ingediend en zou hebben toegestaan dat subsidies werden toegekend aan entiteiten die niet voldeden aan formele en materiële vereisten.

De aanklachten tegen Romanowski hebben ook betrekking op "verduistering van aan de verdachte toevertrouwde eigendommen in de vorm van geld voor een totaalbedrag van meer dan 107 miljoen złoty en poging tot verduistering van geld voor een bedrag van meer dan 58 miljoen złoty".

Bron:  polsatnews.pl przez Paweł Sekmistrz    język po Polsku