Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Mogelijk zijn er binnenkort twee presidenten in Polen

Gestart door Pieszyce, 28 december 2024, 18:55

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Mogelijk zijn er binnenkort twee presidenten in Polen
Dat vindt de rechter van het Hooggerechtshof

fw
27 december 2024

"Ik ben bang van wel" - dit is hoe rechter Piotr Prusinowski van het Hooggerechtshof antwoordde in een interview met "Rzeczpospolita" toen hem werd gevraagd of het zou kunnen gebeuren dat er binnenkort twee presidenten in Polen zullen zijn. Volgens hem kan er een situatie ontstaan waarin, ongeacht wie de verkiezingen wint, de andere partij hem niet als president zal erkennen.

"Het voorstel van maarschalk Szymon Hołownia met betrekking tot de presidentsverkiezingen zal niets oplossen en tot een nog grotere chaos leiden. Ik kan niet met neo-rechters oordelen over de geldigheid van de verkiezingen, omdat ik tegen mijn eed zou handelen", zegt rechter Piotr Prusinowski  van het Hooggerechtshof.

"Laat me u eraan herinneren dat elke rechter van het Hooggerechtshof gebonden is aan de zogenaamde resolutie van de drie Kamers, volgens welke elk vonnis dat met deelname van een neo-rechter wordt uitgesproken, ongeldig is volgens de civiele procedure of absolute gronden voor beroep volgens de strafrechtelijke procedure. ", voegde hij eraan toe.

Laten we u eraan herinneren dat de voorzitter van de Sejm, Szymon Hołownia, wil dat de geldigheid van de verkiezing van de president bij de volgende presidentsverkiezingen wordt bevestigd door het gehele Hooggerechtshof, en niet door de Kamer voor Buitengewone Controle en Publieke Zaken. "We bevinden ons, vooral na het recente besluit van de Nationale Kiescommissie om PiS te ontslaan in termen van hun subsidie, op het hoogtepunt van de crisis met betrekking tot de status van het Hooggerechtshof, en vooral de Kamer van Buitengewone Controle en Publieke Zaken," zei de maarschalk en kandidaat voor het presidentschap. Hij kondigde aan dat hij zijn idee zou voorleggen aan de president en de premier.

De rechter van het Hooggerechtshof werd ook gevraagd of, als er geen wetswijziging is en de Controlekamer een uitspraak doet over de verkiezingen, zo'n uitspraak dan ongeldig zou zijn. "Elke uitspraak die een uitspraak wordt genoemd en die wordt gedaan door de Buitengewone Controlekamer, is geen uitspraak en komt niet van het Hooggerechtshof", zei hij in een interview met de Rzeczpospolita. - zei hij in een interview met de Rzeczpospolita.

Rechter Piotr Prusinowski van het Hooggerechtshof reageerde in een interview met Rzeczpospolita op de vraag of het zover zou kunnen komen dat er twee presidenten in Polen zijn als gevolg van een mogelijke juridische patstelling. Naar zijn mening is dit mogelijk en hij vreest het. "Het zou zover kunnen komen dat het niet uitmaakt wie de verkiezingen wint, de andere partij hem nog steeds niet als president erkent," - zei hij.

Bedankt dat je ons artikel tot het einde hebt gelezen.

fw

Bron:  businessinsider.com.pl przez fw      język po Polsku