Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

"Chaos groter dan onder PiS." Een bekende rechter bijt niet op zijn tong

Gestart door Pieszyce, 29 december 2024, 00:52

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Chaos groter dan onder PiS." Een bekende rechter bijt niet op zijn tong

mm
27 december 2024, 8:03 uur.

De zaak van de neo-rechters is onopgelost; Ik heb de indruk dat er in het Poolse rechtssysteem meer verwarring en chaos heerst dan tijdens de PiS-regering, zegt rechter Igor Tuleya tegen 'Rzeczpospolita'. Hij voegde eraan toe dat we ons nog steeds in de fase bevinden van een nauwgezette wederopbouw van de rechtsstaat.

"Ik geloof dat het de rol van rechters is om in de handen van elke autoriteit te kijken. Verenigingen van rechters en burgers die betrokken zijn bij de verdediging van de rechtsstaat hebben deze rol vervuld", benadrukte Igor Tuleya in een interview met "Rz." Hij voegde eraan toe: "Als sommige oplossingen slecht waren, hebben we ze bekritiseerd."

Als voorbeeld gaf hij het idee om de zogenaamde actieve spijt bij het doorlichten van neo-rechters. Hij gaf toe dat hij het voorstel van het ministerie onbegrijpelijk vond. "Ik was ook verontwaardigd over de organisatie van een bijeenkomst met de premier over veranderingen in het rechtssysteem, waaraan advocaten deelnamen en er waren geen burgers die acht jaar lang de rechtsstaat bewaakten."

Toen hem door de krant werd gevraagd naar de drie grootste successen van de minister van Justitie, Adam Bodnar, noemde rechter Tuleya: toetreding tot het Europees Openbaar Ministerie, het nieuw leven inblazen van de codificatiecommissies die werkzaam zijn bij het ministerie van Justitie en het ontslaan van de rechtbankpresidenten die meest in diskrediet gebracht en gezind waren ten opzichte van de vorige regering. "Ik ben blij dat het democratisch is gebeurd", voegde hij eraan toe.

Zoals hij echter opmerkte, blijft de kernkwestie van de neo-rechters onopgelost. Volgens hem hadden binnen een jaar specifieke wetsontwerpen op dit gebied kunnen worden opgesteld.

"En wat gebeurt er? Af en toe worden er voorstellen gedaan, die vervolgens om verschillende redenen worden gewijzigd. Er is hier een gebrek aan consistentie en vastberadenheid. De rechters zijn teleurgesteld. Nog steeds is de helft van mijn afdeling neo-rechter. We zitten nog steeds met het probleem of we wel of niet met hen moeten oordelen, en het publiek weet niet zeker of de uitspraken die ze doen stabiel en definitief zijn. Ook ik ben hierdoor teleurgesteld," - zei Igor Tuleya.

Volgens hem "is de rechtsstaat niet op zijn retour; we bevinden ons in de fase van de moeizame wederopbouw."

Bedankt dat je ons artikel tot het einde hebt gelezen.

Bron:  businessinsider.com.pl przez mm     jÄ™zyk po Polsku