Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Poolse premier bekritiseert rechtse tv-oproep om jaarlijkse fondsenwerving te boycotten

Gestart door Pieszyce, 7 januari 2025, 23:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Poolse premier bekritiseert rechtse tv-oproep om jaarlijkse fondsenwerving te boycotten

5 januari 2025

De Poolse premier heeft een rechtse tv-zender bekritiseerd omdat deze burgers aanspoorde om een jaarlijkse liefdadigheidsinzameling voor zieke kinderen te boycotten en in plaats daarvan geld te doneren om de eigen activiteiten te financieren.

Het Groot Orkest van Kerstliefdadigheid, een prominente Poolse inzamelingsactie onder leiding van sociaal activist Jerzy Owsiak, zamelt dit jaar donaties in voor kinderen met kanker en bloedaandoeningen.

Telewizja Republika, een omroeporganisatie die de rechtse oppositiepartij Wet en Rechtvaardigheid (PiS) steunt en kritiek heeft op Owsiak, staat centraal in een tegencampagne genaamd "Ik geef niet aan Owsiak, ik steun Republika", aldus mediaberichten.

Het initiatief, onder leiding van de conservatieve Gazeta Polska Clubs, moedigt donaties aan het station aan in plaats van aan het goede doel op de belangrijkste fondsenwervingsdag.

Ziek van haat

Premier Donald Tusk veroordeelde de actie op zondag en zei dat het Grote Orkest van de Kerstliefdadigheid "geld inzamelt voor kinderen die vechten tegen kanker", terwijl aanhangers van Telewizja Republika "geld inzamelen voor hun media, die ziek zijn van haat".

Het belangrijkste evenement van de inzamelingsactie zal plaatsvinden op 26 januari.

Owsiak, de drijvende kracht achter de jaarlijkse liefdadigheidsactie, vertelde verslaggevers in oktober dat het thema van de inzamelingsactie "pediatrische oncologie en hematologie" zou zijn, waarbij donaties naar "18 kinderafdelingen, 17 hospices, vijf oncologische neurochirurgische centra, zes oncologische chirurgische centra en vier pathomorfologische afdelingen" in het hele land zouden gaan.

Het geld zal worden gebruikt voor de aankoop van "geavanceerde apparatuur, de beste die beschikbaar is voor een effectieve behandeling van patiënten", zei hij.

Impresario Jerzy Owsiak, de drijvende kracht achter het Groot Orkest van Kerstliefdadigheid, onthult details van de fondsenwerving van 2025 tijdens een persconferentie medio oktober.

Vorig jaar vestigde het Great Orchestra of Christmas Charity een fondsenwervingsrecord toen het bijna 282 miljoen złoty (EUR 66 miljoen, USD 68 miljoen) ophaalde voor apparatuur om longziekten te helpen diagnosticeren en voorkomen, aldus de organisatoren.

De stichting achter de actie zegt dat het meer dan 2 miljard złoty (EUR 470 miljoen, USD 480 miljoen) aan fondsen heeft opgehaald voor pediatrische en ouderenzorg, en meer dan 71.500 medische apparaten heeft gekocht sinds de actie in 1992 werd gelanceerd.

(gs)

Bron: IAR, polskieradio24.pl, onet.pl, polskieradio.pl by (gs)

Pieszyce

Woede in PiS. Zijn ze bang voor WOŚP?

7  januari 2025

De komende finale van het Great Orchestra of Christmas Charity (WOŚP), gepland op 26 januari, wekt emoties op in de Nowogrodzkastraat. En het is volkomen negatief.

De hoofdredacteur van Do Rzeczy, Paweł Lisicki, beoordeelde de rol van Jerzy Owsiak in de laatste verkiezingscampagne in het Telewizja Republika-programma scherp.

– Ik herinnerde me wat Jerzy Owsiak deed tijdens de laatste verkiezingscampagne. Afgezien van al het andere, won Tusk grotendeels de verkiezingen. We hadden massale reclameborden, zogenaamd voor een goed doel. Het was een voorbeeld van vreselijke gemeenheid en hypocrisie, zei Lisicki. Zonder de moeite te nemen zijn mening nader te onderbouwen.

Op zijn beurt startte Telewizja Republika, samen met de clubs van "Gazeta Polska", een actie tegen het Grote Orkest van Kerstliefdadigheid. Afbeeldingen met de slogan: "Ik geef niet aan Owsiak, ik steun de Republiek" verschenen op sociale media. De zender stelt dat de actie een basisinitiatief is van kijkers en supporters die besloten Telewizja Republika te steunen in plaats van de stichting van Owsiak.

Tomasz Sakiewicz, hoofdredacteur van Gazeta Polska, benadrukte in zijn verklaringen dat de actie bedoeld was om een alternatief te tonen voor de steun aan WOŚP, die naar zijn mening door veel Polen wordt gezien als een politiek geëngageerde organisatie.

De actie van Telewizja Republika ontsnapte niet aan de aandacht van premier Donald Tusk. Het regeringshoofd gaf scherp commentaar op de activiteiten van het station op het X-platform (voorheen Twitter).

– De PiS-televisiecampagne "Ik geef niet aan Owsiak, ik steun de Republiek" is begonnen. Het Grote Orkest zamelt geld in voor kinderen die lijden aan kanker, zij zamelen geld in voor hun media die lijden aan haat. Het is voor hen al een traditie, schreef Tusk.

Bron:  wiesci24.pl        język po Polsku