Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Dudek keerde Kaczyński de rug toe. Dat moet pijn hebben gedaan!

Gestart door Pieszyce, 8 januari 2025, 00:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Dudek keerde Kaczyński de rug toe. Dat moet pijn hebben gedaan!

7  januari 2025

Professor Antoni Dudek heeft verwezen naar beschuldigingen van Jarosław Kaczyński, voorzitter van de Wet en Rechtvaardigheid (PiS), over zijn vermeende banden met communistische jongeren in de jaren '80. Kaczyński uitte de beschuldigingen tijdens een persconferentie, verwijzend naar Dudeks kritiek op communistische partijvoorzitter Karol Nawrocki. Instituut voor Nationale Herdenking en presidentskandidaat voor PiS.

In zijn verklaring beschreef Kaczynski Dudek als een persoon die ernstige fouten heeft gemaakt in zijn jeugd. "Antoni Dudek is een persoon die alles fout deed in zijn jeugd. Ik las over zijn toespraken op de conferenties van de communistische jeugdafdeling in 1987 en 1988. Elk intelligent persoon kon zien dat het communisme al aan het afbrokkelen was in Polen, net als in de Sovjet-Unie. Je moest in die tijd niet alleen politiek niet erg moreel zijn, maar ook heel slecht bij je verstand om zoiets te doen," - verklaarde de leider van Wet en Rechtvaardigheid.

Deze woorden werden gesteld in de context van een vraag over Dudeks beschuldigingen tegen Karol Nawrocki. Dudek, een historicus en langdurig criticus van het huidige management van het Institute of National Remembrance, uitte eerder zijn twijfels over het optreden van de president van het Instituut.

Professor Dudek verwees maandag op Polsat News naar de aantijgingen van Kaczyński. "Het is niet mijn biografie die hier belangrijk is. Iedereen die hem wil leren kennen, raad ik Wikipedia aan, alles staat daar naar waarheid geschreven. President Kaczyński ook, laat ze het voor hem afdrukken, hij zal preciezer zijn in zijn beschuldigingen", antwoordde de historicus.

De professor benadrukte dat het belangrijkste onderwerp niet zijn verleden was, maar de activiteiten van Karol Nawrocki. "De essentie van de zaak gaat niet over mij, maar over Nawrocki en de mening over hem. Het werd uitgedrukt op basis van mijn kennis over deze man, die meer dan tien jaar geleden begon, toen ik recensent was van zijn proefschrift. Ik volg zijn carrière, vooral bij het Institute of National Remembrance", legde hij uit.

Dudek kondigde aan dat "het een kwestie van tijd is dat we meer te weten zullen komen over verschillende aspecten van de activiteiten van president Nawrocki binnen het IPN." Volgens hem is het gebrek aan samenwerking met het Instituut de afgelopen jaren opzettelijk. "Het is geen toeval dat de IPN-woordvoerder in reactie op mijn beoordeling van de heer Nawrocki zei dat ik geen banden had met het Instituut toen de heer Nawrocki president was, dus ik heb er geen kennis van", merkte Dudek op.

De professor voegde eraan toe dat het bij het beoordelen van de activiteiten van het Institute of National Remembrance de moeite waard is om het laatste rapport van de Hoge Rekenkamer te lezen. "Ik raad bijvoorbeeld aan om het laatste rapport van de Hoge Rekenkamer over het Instituut voor Nationale Herdenking en de onregelmatigheden daar te lezen", zei hij.

Bron:  wiesci24.pl         język po Polsku