Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tusk wendde zich tot Kaczyński. De voorzitter van PiS wist niet wat hij moest antwoorden

Gestart door Pieszyce, 9 januari 2025, 23:30

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tusk wendde zich tot Kaczyński. De voorzitter van PiS wist niet wat hij moest antwoorden

9 januari 2025

Karol Nawrocki, de kandidaat van Wet en Rechtvaardigheid, zorgde voor controverse met zijn bewering dat Oekraïne niet tot de Europese Unie en de NAVO zou mogen toetreden totdat het land de misdaad in Volhynia heeft vereffend. Premier Donald Tusk reageerde fel op zijn verklaring en schreef hierover een brief aan de voorzitter van PiS, Jarosław Kaczyński.

Karol Nawrocki, bekend om zijn standvastige standpunten over historische kwesties, stelde de integratie van Oekraïne in het Westen afhankelijk van de vraag of Oekraïne de rekeningen over de gebeurtenissen in Wolhynië kon vereffenen. – We kunnen niet doen alsof deze misdaad niet heeft plaatsgevonden. Totdat Oekraïne de waarheid onder ogen ziet en de gebeurtenissen onder ogen ziet, zie ik geen plaats voor het land binnen de Europese Unie of de NAVO, zei Nawrocki in een interview.

Tusk wees in reactie hierop op het belang van de steun van Polen aan Oekraïne, met name in de context van de pogingen van het land om toe te treden tot de NAVO. Ook bekritiseerde hij Nawrocki vanwege zijn gebrek aan inzicht in de huidige geopolitieke situatie.

– Voorzitter Kaczyński, uw kandidaat Karol Nawrocki heeft verklaard dat hij geen plaats voor Oekraïne in de NAVO ziet. Weet u nog welke president Oekraïne in deze kwestie het meest steunde? En wie is er het meest tegen? Schaam je je niet? – schreef Tusk.

Of denken we alleen dat we het antwoord weten?

Bron:  wiesci24.pl     język po olsku

Pieszyce

Karol Nawrocki geeft weer een leuk voorbeeld van hoe Polen soms denken.

Iets met splinter en balk.

In die en tijdens de acties in Volhynia, was de AK en dan het deel van de vervloekte soldaten, beslist niet schuld vrij. maar daar mag je in Polen niets over zeggen, terwijl de eerlijkheid dat wel gebied.  ::)

Laten we hopen dat de man geen president wordt, zou een ramp voor Polen zijn.

Bobal

" Laten we hopen dat de man geen president wordt, zou een ramp voor Polen zijn."
Helemaal mee eens! Maar alleen hopen is niet genoeg, wel gaan stemmen dus. En zo nodig zelfs twee keer.

Kleine aanvulling: ik mag als niet-Pool niet stemmen dus voor mij resteert inderdaad alleen hopen. Maar met deze post probeer ik ook de stemmers te activeren dus toch ietsje meer dan alleen passief hopen  ;) .