Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nieuw onderzoek naar het opvallende ongeluk van premier Szydło

Gestart door Pieszyce, 14 januari 2025, 23:33

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Nieuw onderzoek naar het opvallende ongeluk van premier Szydło
"Ik voel me opgelucht, maar ik ben ook doodsbang"

Szymon Piegza
14 januari 2025

— Wat ik al die jaren heb gezegd, is bevestigd: er waren een aantal onregelmatigheden in het onderzoek naar deze zaak. Ik ben deels opgelucht dat het Openbaar Ministerie zo'n beslissing heeft genomen, maar ik ben ook een beetje bang dat ik dit nog een keer moet meemaken, bekent Sebastian Kościelnik, een bestuurder van Seicento die in 2017 in botsing kwam met een overheidslimousine, in een interview met Onet.

• In het geval van het onderzoek naar het ongeluk van voormalig premier Beata Szydło werd het noodzakelijk geacht het gedrag van de aanklagers te onderzoeken in termen van strafrechtelijke aansprakelijkheid
  • De bestuurder van de auto die acht jaar geleden in botsing kwam met een Audi-limousine bestuurd door premier Beata Szydło geeft toe dat hij zo'n besluit niet had verwacht, maar het met grote tevredenheid heeft aanvaard
  • — Ik voel me deels opgelucht dat het Openbaar Ministerie zo'n beslissing heeft genomen, maar ik ben ook een beetje bang dat ik hier weer op terug moet komen — geeft hij toe

Het Nationaal Openbaar Ministerie presenteerde dinsdag een gedeeltelijk rapport van het onderzoek naar de procedures tijdens de regering van Verenigd Rechts in 2016-2023. De aanklagers merkten onder meer het volgende op: naar het ongeluk van voormalig premier Beata Szydło.

In het kader van het onderzoek naar het ongeval van voormalig premier Beata Szydło werd het noodzakelijk geacht het gedrag van de aanklagers te onderzoeken op het gebied van strafrechtelijke aansprakelijkheid.

Nieuw onderzoek naar het opvallende ongeluk van premier Szydło. "Ik ben in shock"

De bestuurder van de auto die acht jaar geleden in botsing kwam met de Audi-limousine van premier Beata Szydło, geeft toe dat hij een dergelijk besluit niet had verwacht, maar het met grote tevredenheid accepteerde.

— Wat ik al die jaren heb gezegd, is bevestigd: er waren een aantal onregelmatigheden in het onderzoek naar deze zaak. Het duurde acht jaar voordat iemand er aandacht aan besteedde en het onderzocht. Dat was maar goed ook, vindt hij.

Sebastian Kościelnik verbergt echter niet dat het voor hem nog steeds een open kwestie is.

— Ik ben geschokt dat het Openbaar Ministerie de hele procedure vanaf het begin heeft geanalyseerd. Samen met mijn advocaat hebben we in stilte een aantal zorgen geuit, maar daar is nooit rekening mee gehouden. Eindelijk gaat iemand hier serieus, betrouwbaar en volgens de letter van de wet mee om, voegt hij toe.

— Ik ben deels opgelucht dat het Openbaar Ministerie zo'n beslissing heeft genomen, maar ik ben ook een beetje bang dat ik dit nog een keer moet meemaken, geeft hij toe.

Onze gesprekspartner twijfelt er niet aan dat deze kwestie vanaf het begin onderzocht moet worden.

— Het Openbaar Ministerie heeft tijdens de procedure veel fouten gemaakt. Er zijn een aantal tekortkomingen die wij in de loop der jaren hebben gemeld. Voor de officier van justitie die de zaak behandelde, hadden ze geen enkele betekenis, zegt Kościelnik.

Het beroemde ongeluk van premier Szydło. Er zal een nieuw onderzoek naar de zaak komen

— We hebben vier procedures onderzocht: de hoofdlijn had betrekking op het ongeval zelf. Daarnaast waren er nog drie verdere procedures, die onder meer betrekking hadden op: schade aan bewakingsschijven en die met betrekking tot de weigering van de rechtbank om een procedure te starten met betrekking tot de uitgesloten materialen met betrekking tot het ter verantwoording roepen van andere personen - met name BOR-agenten - maakte officier van justitie Katarzyna Kwiatkowska dinsdag bekend.

— Deze procedure was vanaf het begin uitsluitend gericht op een zeer jonge man, Sebastian Kościelnik. Ze benadrukte dat de betrokkenheid van BOR-agenten vanaf het begin werd uitgesloten.

In het rapport werden een aantal onregelmatigheden in het onderzoek naar deze zaak vastgesteld, waaronder: om druk uit te oefenen op de aanklagers die aangifte deden.

"In dit geval werd het directe, interne en superieure toezicht van de voormalige regionale en districtsofficieren van justitie in Kraków op de gevestigde rapporterende officieren van justitie op een onderdrukkende manier uitgeoefend, d.w.z. met een openlijke en voortdurende schending van het beginsel van de onafhankelijkheid van het Openbaar Ministerie. De onthulde praktijk de druk die werd uitgeoefend door het hoofd van de eenheid heeft de rapporterende aanklagers effectief beroofd van hun autonomie in de reikwijdte van de genomen beslissingen, wat - zoals blijkt uit de analyse van de aangegeven gevallen - resulteerde in illegale handelingen, resulterend in de schending van de fundamentele "rechten van de partijen bij de vastgestelde procedure", werd opgemerkt.

"Als resultaat van de analyse werd het noodzakelijk geacht om het gedrag van de aanklagers te beschouwen vanuit het perspectief van strafrechtelijke aansprakelijkheid", aldus het rapport.

Het ongeluk van Beata Szydło

Het ongeluk gebeurde in februari 2017 in Auschwitz. Op dat moment stond de bestuurder van de Fiat, Sebastian Kościelnik, op het punt om af te slaan vanaf de ul. Powstańców Śląskich in ul. Orzeszkowa. Op zijn pad stond echter een colonne van drie limousines met daarin de toenmalige premier Szydło, die, zoals elk weekend, op weg was naar haar huis in Brzeszcze.

De eerste auto passeerde Kościelnik, maar de Fiat-bestuurder zag het tweede voertuig niet. En zo raakte de gepantserde Audi A8, waarin de premier zat, na de impact een boom. Szydło en haar adjudant, een BOR-officier, raakten bij het ongeluk gewond.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

Szymon Piegza
Journalist van de website Onet News

Bron:  onet.pl  przez Szymon Piegza     język po Polsku