Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Ziobro's spectaculaire fout. Is de PiS-politicus in paniek geraakt?

Gestart door Pieszyce, 26 januari 2025, 23:16

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ziobro's spectaculaire fout. Is de PiS-politicus in paniek geraakt?

25 januari 2025

Er brak een storm uit op de sociale media vanwege de publicatie van Patryk Michalski op de website WP.pl. De tekst met de titel "Ziobro vroeg naar de levering. 'Ik heb een arsenaal aan verschillende wapens' zorgde voor veel controverse, en Zbigniew Ziobro, voormalig minister van Justitie, reageerde scherp op de beschuldigingen en de manier waarop zijn uitspraken werden gepresenteerd.

In zijn post op sociale media benadrukte Zbigniew Ziobro dat de beschuldigingen van Michalski een uiting zijn van manipulatie en oneerlijke journalistiek. "Een hatelijke LGBT-activist weet heel goed dat de meeste mensen alleen de titel en de eerste paar zinnen lezen", schreef Ziobro, waarmee hij suggereerde dat de tekst opzettelijk zo was geconstrueerd dat het bedoeld was om negatieve emoties en valse conclusies op te roepen.

Ziobro ontkende resoluut dat hij ooit parlementsleden, rechters, politieagenten of andere mensen had bedreigd. "Ik heb duidelijk en ondubbelzinnig gezegd dat wanneer de politie mij komt halen na de uitspraak van de rechtbank, ik hen thee zal aanbieden en met hen mee zal gaan waar zij maar willen", benadrukte hij. Daarmee verwees de oud-minister naar de context waarin zijn uitspraak over het wapenbezit werd gedaan.

Volgens Ziobro werden zijn woorden uit hun verband gehaald en gemanipuleerd om de indruk te wekken dat hij dreigde geweld te gebruiken tegen wetshandhavingsinstanties. Hij benadrukte dat de context van zijn verklaring totaal anders was, en dat de vermelding van het hebben van een wapen van algemene aard was en geen betrekking had op plannen om het te gebruiken.

Welnu, wie is er anders te vertrouwen dan minister Ziobro? We praten allemaal over het bezit van een wapen "in het algemeen", toch? Vooral in de context van de officiële activiteiten van politieagenten.

Bron:  wiescii24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Ziobro's botte oordeel. "Wees niet bang, maak niet bang..."

25 januari 2025

Vrijdag reageerde voormalig minister van Justitie Zbigniew Ziobro in de Sejm op vragen van journalisten over de mogelijkheid om hem met geweld voor de Pegasus-onderzoekscommissie te brengen.

– Waarom moet ik, als een bandiet mij ergens toe wil dwingen, toegeven aan de bandiet? – vroeg hij retorisch, waarbij hij duidelijk verwees naar de druk die zijn politieke tegenstanders volgens hem op hem uitoefenden. Later in zijn toespraak herinnerde hij eraan dat hij als minister van Justitie een voorstander was van het brede recht op zelfverdediging. – U weet dat ik een voorstander was van het brede recht op zelfverdediging, en dat ik zelf het recht op zelfverdediging heb uitgebreid", benadrukte de oud-minister.

De verklaring van Zbigniew Ziobro kreeg een snelle reactie van de voorzitter van de Sejm, Szymon Hołownia, die scherp commentaar leverde op de woorden van de voormalige minister. – Maar zei hij iets in detail? Is het kort of lang of anti-tank? Waar zijn we in deze waanzin? – Hołownia ironiseerde, verwijzend naar het fragment over Ziobro's "wapenarsenaal".

De maarschalk omschreef de hele situatie als 'bizar' en beschuldigde de voormalige minister ervan een ernstige zaak te willen bagatelliseren: schrikken, omdat... weet je - zei hij, geciteerd door TVN24. – (EN) Ik wil niet geloven dat iemand die minister van Justitie in Polen was, zulke onzin kan vertellen en het probleem kan bagatelliseren. (...) Ze zijn gewoon bang. Het zijn lafaards die bang zijn de verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze hebben gedaan, zei hij.

Bron:  wiescii24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Ziobro heeft zijn deel gedaan. Hij zei teveel

30 januari 2025

Oud-minister van Justitie Zbigniew Ziobro verklaarde dat hij over "een arsenaal aan verschillende wapeneenheden" beschikte. Zijn verklaring werd door de politie opgepikt en zij overwegen een procedure te starten om zijn wapenvergunning in te trekken.

Vrijdag beantwoordde Zbigniew Ziobro in de Sejm vragen van journalisten over zijn mogelijke gedwongen verhoor voor de onderzoekscommissie Pegasus. – Waarom zou ik mij aan de bandiet moeten onderwerpen als hij mij tot iets wil dwingen? – vroeg de oud-minister retorisch. Vervolgens begon hij te spreken over het recht op zelfverdediging, waarbij hij benadrukte dat hij zelf voorstander was van de uitbreiding hiervan. – Je kunt jezelf verdedigen tegen bandieten (...). Ik moet zeggen dat ik over een arsenaal aan verschillende wapens beschik, dus ik zou er waarschijnlijk wel mee overweg kunnen, voegde hij toe.

De PiS-politicus verzekerde echter dat hij zich niet zou verzetten tegen de politie en dat hij zich vrijwillig zou melden als hij daartoe gedwongen werd.

Naar aanleiding van deze uitspraak is de politie een onderzoek gestart naar de vraag of er gronden zijn om de wapenvergunning van de voormalige minister van Justitie in te trekken.

De minister van Binnenlandse Zaken en Bestuurszaken, Tomasz Siemoniak, gaf commentaar op de kwestie en noemde de woorden van Ziobro "verschrikkelijk". – Dit soort opschepperij over wapens in zo'n context laat zien dat zo iemand nooit hoge posities zou moeten bekleden – zei hij in Wirtualna Polska.

De minister benadrukte dat de politie rekening moet houden met deze omstandigheden en zijn ministerie vroeg om een analyse van de zaak. – Dit is geen bevel om een wapenvergunning in te trekken. Ik heb alleen om verificatie gevraagd, want zo'n bewering kan niet onopgemerkt blijven, merkte Siemoniak op.

De definitieve beslissing hierover wordt volgende week vrijdag genomen. Ziobro's opschepperij over zijn wapenarsenaal, vooral in de context van een mogelijke arrestatie, kan reden zijn om de vergunning in te trekken.

Bron: wiesci24.pl    język po Polsku