Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De machteloze bedreigingen van Patryk Jaki. Hij weet dat het geen grap is

Gestart door Pieszyce, 1 februari 2025, 00:18

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De machteloze bedreigingen van Patryk Jaki. Hij weet dat het geen grap is

31 januari 2025

Vrijdag voerde de politie acties uit die erop gericht waren Zbigniew Ziobro aan te houden en hem onder dwang voor te leiden bij de parlementaire onderzoekscommissie naar Pegasus. De uitspraak in deze zaak werd gedaan door de districtsrechtbank in Warschau, wat leidde tot heftige reacties van politici van Wet en Rechtvaardigheid en van aanhangers van de voormalige minister van Justitie.

Sinds de vroege ochtenduren verschenen politieagenten voor het huis van de politicus in Jeruzal en voor zijn appartement in Warschau. Op het moment van de politieactie bevond Ziobro zich echter in de studio van Telewizja Republika, waar hij een interview gaf aan Michał Rachoni. – "Ik ben naar Warschau gekomen om gebruik te maken van uw gastvrijheid. Als de politie haar werk wil doen, heb ik respect voor hen. Als er zo'n besluit wordt genomen, dan verzoek ik u de politie binnen te laten. "Ik wil u meedelen dat de beslissing van de rechtbank onrechtmatig is", aldus de voormalige minister van Justitie op TV Republika.

Na het interview verliet Ziobro, vergezeld door PiS-parlementslid Marcin Warchoł, de studio. De politie en talrijke journalisten stonden reeds ter plaatse. De politicus verzette zich niet en stapte vrijwillig in de anonieme politieauto.

Het politieoptreden werd door politici van de PiS fel beantwoord. Europarlementariër en vicevoorzitter van PiS Patryk Jaki bekritiseerde de beslissing van de rechtbank en beschreef deze als een "illegale vrijheidsberoving van een parlementslid" en wees op een aantal vermeende procedurele onregelmatigheden. – "Het oordeel van het Constitutionele Hof heeft voorrang boven de beslissingen van de arrondissementsrechtbank of de regionale rechtbank. Dit zijn de basisprincipes van de wet. Bovendien worden deze rechtbanken met geweld overgenomen. "De ambtstermijn van de juridische leiding werd onderbroken zonder dat de wet werd gewijzigd", schreef Jaki op het X-platform (voorheen Twitter).

De politicus van PiS stelde ook dat de rechters de zaak op een onjuiste manier hadden behandeld en dat het doel van de acties de politieke vervolging van Ziobro en zijn medestanders was. "Bewaar deze tweet, want iedereen die hieraan meedoet, zal met ernstige consequenties te maken krijgen", voegde hij toe in zijn bericht.

Ziobro moet nu de consequenties onder ogen zien van het feit dat hij de parlementaire onderzoekscommissie zo lang en opzichtig heeft genegeerd.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku