Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kaczynski heeft alles verpest. Zelfs zijn Pools

Gestart door Pieszyce, 3 februari 2025, 00:36

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kaczynski heeft alles verpest. Zelfs zijn Pools

2 februari 2025

In een interview met Robert Fonte Roldan in de podcast 'Zonder modus', verwees professor Jerzy Bralczyk naar de stijl van spreken van de partijvoorzitter van Wet en Rechtvaardigheid Jarosław Kaczyński. De bekende taalkundige herinnerde zich dat de partijleider in de jaren '90 prachtig Pools gebruikte, hoewel hij aangaf het niet eens te zijn met zijn standpunten.

- Ik herinner me zijn parlementaire toespraken uit de jaren 90. Ik was het meestal niet met hem eens, maar het was het Pools dat hij gebruikte om mensen aan te spreken die er meer van begrepen. Het waren complexe zinnen," herinnerde Bralczyk zich.

De taalkundige wees er ook op dat Kaczyński nog steeds de neiging heeft om moeilijke, buitenlandse woorden te gebruiken die niet altijd begrijpelijk zijn voor de gemiddelde kijker. - Onlangs was er bijvoorbeeld 'paternofobie'. Nogal een treffend woord," merkte Bralczyk op.

De expert wees er echter op dat de huidige manier van spreken van de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid aanzienlijk verschilt van die van jaren geleden. - De manier waarop hij vandaag spreekt, d.w.z. vol agressie, zo'n intonatie die ook deels beledigend en deels beledigd is, past helemaal niet bij mij," oordeelde Bralczyk.

Zijn observaties samenvattend, betreurde de professor de oude stijl van de toespraken van Jarosław Kaczyński. - Ik heb medelijden met de oude Kaczyński," zei hij.

Bron:    wiesci24.pl       język po Polsku