Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Is dit waar PiS bang voor is? Trzaskowski maakte de zaak duidelijk

Gestart door Pieszyce, 10 februari 2025, 23:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Is dit waar PiS bang voor is? Trzaskowski maakte de zaak duidelijk

9 februari 2025

Er zijn nog minder dan 100 dagen tot de presidentsverkiezingen en de verkiezingscampagne wint aan kracht. Rafał Trzaskowski, de kandidaat van de Burgercoalitie, voert zijn ontmoetingen met kiezers op, reist door het land en presenteert zijn standpunt over belangrijke kwesties. Op vrijdag 7 februari deed hij tijdens een bezoek aan Grudziądz een belangrijke uitspraak over parlementaire immuniteit en de praktijk van presidentiële gratieverlening.

Tijdens een bijeenkomst met de inwoners van Grudziądz werd Trzaskowski gevraagd naar de kwestie van de parlementaire immuniteit, die – volgens een van de deelnemers – vaak door politici wordt misbruikt. De KO-kandidaat benadrukte dat het weliswaar gemakkelijk zou zijn om volledige afschaffing te beloven, maar dat immuniteit een belangrijke rol speelt in een democratische rechtsstaat. Tegelijkertijd benadrukte hij dat overmatig gebruik ervan een ernstig probleem is dat daadkrachtige maatregelen vereist.

– Immuniteit mag politici niet beschermen in situaties zoals rijden onder invloed van alcohol – benadrukte Trzaskowski. Hij voegde eraan toe dat de aanpak van dit probleem in Polen verandert en dat het steeds moeilijker wordt om op straffeloosheid te rekenen.

De KO-kandidaat verwees ook naar de spraakmakende zaak van de gratieverlening door president Andrzej Duda, in dit geval Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik. Beide PiS-politici werden in 2023 veroordeeld, maar kregen later opnieuw gratie van de president, waardoor ze hun politieke activiteiten konden voortzetten. – Ze gaven zelfs niets om immuniteiten. Want zelfs als hun immuniteit werd opgeheven, maakte de president nog steeds een deken in het presidentiële paleis en bereidde hij een appartement voor de gasten die de wet overtraden. Hij was bezig met het voorbereiden van een hele lijst voor gratie, zei Trzaskowski, die scherpe kritiek uitte op de acties van het huidige staatshoofd.

De politicus opperde ook dat als Karol Nawrocki, een kandidaat die door PiS wordt gesteund, president wordt, de geschiedenis zich zou kunnen herhalen. – Wat denk je, Nawrocki is momenteel bezig met het voorbereiden... Deze zal een lijst hebben om te pardonneren – voegde hij toe.

Trzaskowski verklaarde ondubbelzinnig dat hij als president geen gebruik zou maken van de bevoegdheid om gratie te verlenen aan veroordeelde politici. – Eén ding kan ik je beloven. Dat ik zeker niemand op die manier zal vergeven, ik zal geen enkele partijgenoot vergeven en ik zal geen enkele politicus vergeven die de wet heeft overtreden. Er is geen sprake van instemming met zoiets, verzekerde de KO-kandidaat stellig.

En nu weten we waarom PiS Trzaskowski zo fel aanvalt. Ze weten gewoon dat er deze keer geen "dikke lijn" zal zijn.

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Ze manipuleren en provoceren. Trzaskowski vertelt het zoals het is

9 februari 2025

Tijdens de bijeenkomst van zaterdag in Inowrocław uitte Rafał Trzaskowski, de presidentskandidaat van de Burgercoalitie, scherpe kritiek op de rechtse media. Hij beschuldigde hen van manipulatie en aanvallen op hem. De politicus stelde dat journalisten van enkele redacties doelbewust materiaal voorbereidden om een negatief beeld van zijn activiteiten te creëren.

"Ik geef persconferenties waar deze rechtse voorvechters van rechtse televisiestations, ik noem ze niet bij naam, mij allerlei vragen stellen. Ik zeg altijd: misschien kunnen jullie voor één keer mijn toespraak in zijn geheel afspelen, zonder manipulatie, zonder demping. "Misschien kan iedereen zich vertrouwd maken met wat ik te zeggen heb, en niet met een versie die is voorbereid", aldus de burgemeester van Warschau.

Volgens Trzaskowski is het doel van rechtse media om conflicten uit te lokken en "op te hitsen tegen minderheden en andersdenkenden." Hij benadrukte ook dat zij volgens hem niet geïnteresseerd zijn in de echte problemen van Polen, maar alleen in politieke polarisatie. "Ik ga hier niet op in, jullie weten allemaal wat mijn standpunt is. "Mijn standpunten zijn geen spat veranderd", verzekerde hij.

"Ik hoor mensen vaak zeggen dat ik rechtse of linkse opvattingen heb. Dit heeft niets te maken met linkse of rechtse standpunten, het is gewoon gezond verstand. "Ik verander niet van mening, ik ben een politicus die gewoon naar de realiteit kijkt en daar duidelijke conclusies uit trekt", zei hij in Legnica.

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku