Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Controverse rond het verhoor van het hoofd van de CBA. Tusk verwacht uitleg!

Gestart door Pieszyce, 20 februari 2025, 00:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Controverse rond het verhoor van het hoofd van de CBA. Tusk verwacht uitleg!

19 februari 2025

Tijdens het openbare gedeelte van de hoorzitting voor de parlementaire onderzoekscommissie naar Pegasus weigerde het hoofd van het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding (CBA), Agnieszka Kwiatkowska-Gurdak, herhaaldelijk antwoorden te geven. Zij beriep zich daarbij op de geheimhoudingsplicht en de lopende onderzoeken door het Openbaar Ministerie. Haar houding werd bekritiseerd door commissieleden, waaronder vicevoorzitter Marcin Bosacki van de Civic Coalition. Zij beschuldigden haar ervan het recht om informatie waarover zij beschikt niet openbaar te maken, te ruim te interpreteren.

Vicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz gaf commentaar op de situatie en gaf in een interview met RMF FM-radio toe dat hij de commissievergadering niet live had kunnen volgen, maar dat hij dankzij de mediaberichten op de hoogte was van de voortgang ervan. Hij benadrukte dat premier Donald Tusk snel uitleg verwacht over deze kwestie. — Ik weet dat de premier op dringende uitleg wacht, want ik heb vanavond met hem gesproken — informeerde de minister van Defensie.

Op de vraag of Kwiatkowska-Gurdak uit haar functie moet worden ontslagen, antwoordde Kosiniak-Kamysz dat de beslissing in deze zaak bij de coördinator van de geheime dienst en de premier ligt.

Volgens informatie van het portaal tvn24.pl, dat zich beroept op bronnen binnen de onderzoekscommissie en de kanselarij van de premier, werd de houding van het hoofd van de CBA "met bezorgdheid ontvangen". De minister-coördinator van Speciale Diensten, Tomasz Siemoniak, gaf toe dat hij premier Tusk een rapport zal overhandigen over de jaarlijkse periode van Kwiatkowska-Gurdaks beheer van de CBA. Volgens hem worden alle beslissingen over deze kwestie donderdag genomen.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Hoofd van de CBA voor de onderzoekscommissie
"Het toonde aan dat dit een instelling is die geliquideerd moet worden"

Magdalena Galczyńska
18 februari 2025

Het openbare deel van het verhoor van het hoofd van de CBA, Agnieszka Kwiatkowska-Gurdak, door de onderzoekscommissie die de Pegasus-zaak onderzoekt, duurde vier uur. Het hoofdthema was de herhaaldelijke verklaring van de getuige dat zij "weigerde te antwoorden". — Ondanks de weerstand heeft de commissie geweldig werk geleverd, omdat ze heeft aangetoond dat mevrouw Kwiatkowska-Gurdak herhaaldelijk de waarheid heeft ontweken — vertelde een van de parlementsleden van de regeringscoalitie, die al jaren betrokken is bij de activiteiten van de geheime diensten, anoniem aan Onet.

Agnieszka Kwiatkowska-Gurdak, hoofd van het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding, werd opgeroepen als getuige bij de vergadering van de onderzoekscommissie van de Sejm over het toezicht op het Pegasus-systeem

• — De situatie na deze openbare hoorzitting is zodanig dat het hoofd van de CBA heeft toegegeven dat dit wapen, namelijk Pegasus, niet had mogen worden gebruikt in de zaak Brejza — de KO-politicus wees erop
  • — In het algemeen bleek uit de vragen van de commissie dat wijzigingen in de CBA noodzakelijk zijn. Volgens de politicus is dit een structuur die geliquideerd moet worden vanwege zieke politieke afspraken.
  • — Deze vrouw zou uit de CBA moeten verdwijnen, want zij gedroeg zich alsof de tijden van Stróżny en Kamiński nog steeds aanhielden, alsof zij door Bejda's handlangers was gestuurd. Ongelooflijke arrogantie - dit zegt onze gesprekspartner over de proxy van het hoofd van de CBA, Robert Sosik

"Ik weiger de vraag te beantwoorden" of "ik kan er niet over praten omdat het Openbaar Ministerie de zaak onderzoekt" - zo "antwoordde" het hoofd van de CBA, Agnieszka Kwiatkowska-Gurdak, vandaag op vragen van de onderzoekscommissie die de Pegasus-zaak onderzoekt.

Zoals ze zelf al zei, doet ze het volkomen expres. — De vergaderingen van deze commissie worden gevolgd door criminelen, terroristen en buitenlandse inlichtingendiensten. Daarom zal ik mij strikt houden aan de beperkingen die de wet mij oplegt, zo kondigde ze aan.

Ze wilde niet veel over Pegasus zelf zeggen, omdat ze, zo legde ze uit, niet kan ingaan op de specifieke tools die de diensten gebruiken.

Ze verzekerde dat ze geen weet had van de bewaking van PO-politicus Krzysztof Brejza met behulp van het Pegasus-systeem.

— Ik heb niets te maken gehad met enige operationele activiteit met betrekking tot Krzysztof Brejza en zijn familie. Ik heb nooit als operationeel medewerker gewerkt en heb nooit gebruikgemaakt van de hulpmiddelen die bij operationeel werk worden gebruikt, zei ze.

Ze verwees ook naar berichten in de media dat zij de openbaarmaking van documenten aan de onderzoekscommissie blokkeerde. — Ik wil er met klem op wijzen dat ik als hoofd van de CBA alle wettelijke mogelijkheden om documenten te overleggen, alle wettelijk toelaatbare informatie te verstrekken en passende vrijstellingen te verlenen van de verplichting om door de wet beschermde geheimen te bewaren, volledig benut. Al mijn beslissingen in dit verband worden genomen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, verzekerde Kwiatkowska-Gurdak.

"De Commissie heeft bewezen dat het hoofd van de CBA herhaaldelijk heeft nagelaten de waarheid te vertellen"

— Ondanks de weerstand van de getuige heeft de Commissie uitstekend werk geleverd, omdat ze herhaaldelijk het falen van mevrouw Kwiatkowska-Gurdak om de waarheid te vertellen aan het licht heeft gebracht — vertelde een parlementslid van de regeringscoalitie die al jaren betrokken is bij de activiteiten van de geheime diensten anoniem aan Onet. — Maar de commissie heeft vandaag laten zien dat ze de kennis, de documenten en de vastberadenheid heeft en dat ze niet zal terugdeinzen voor een zeer moeilijk en hard verhoor, dat de commissie nergens bang voor is — benadrukt hij.

— Mevrouw Kwiatkowska-Gurdak wilde weliswaar geen vragen beantwoorden, maar bracht wel een heleboel onderwerpen ter sprake die verband hielden met het Openbaar Ministerie. En ook met de zaak Brejza. Hier werd ze betrapt op een leugen toen ze beweerde dat ze sinds 14 februari 2022 met de zaak van Brejza bezig was. Ondertussen bleek ze in januari 2022 al bij een vergadering over Brejza te zijn. En ik weet niet of haar rol in deze kwestie wel zo positief is als men beweert. Want het feit dat zij van de waarheid is afgeweken, zet haar beoordeling van de zaak Brejza ter discussie, benadrukt onze gesprekspartner.

— De situatie na deze openbare hoorzitting is zodanig dat het hoofd van de CBA heeft toegegeven dat dit wapen, namelijk Pegasus, niet in de zaak Brejza had mogen worden gebruikt omdat het een politiek wapen is. Ze gaf ook toe dat dit een ongebruikelijk geval was en dat er druk was, benadrukt ze.

— Over het algemeen bleek uit de vragen van de commissie dat wijzigingen in de CBA noodzakelijk zijn. Dit is een structuur die geliquideerd zou moeten worden vanwege de zieke politieke regelingen in deze zieke instelling, die volledig door politiek wordt opgeslokt - zo vertelt een politicus van de regeringscoalitie ons.

Op de vraag naar de aanwezigheid bij de hoorzitting van Robert Sosik, die woordvoerder was van het Bureau tijdens de PiS-regering, met name onder Andrzej Stróżny, als plaatsvervanger van het hoofd van de CBA, antwoordde onze gesprekspartner direct: Ik heb een vreselijke mening over deze heer. — Hij gedroeg zich vandaag brutaal. Hij benadrukt dat zijn opmerkingen aan parlementslid Joanna Kluzik-Rostkowska, een poging om haar, een persoon die actief was in de oppositie tijdens het communistische tijdperk, de les te lezen, op zijn minst ongepast waren. — Deze man zou uit de CBA moeten verdwijnen, want hij gedroeg zich alsof de tijden van Stróżny en Kamiński nog steeds aanhielden, alsof hij door Bejda's handlangers was gestuurd. "Ongelooflijke arrogantie", vat onze gesprekspartner samen.

Wie is het hoofd van de CBA? Zij was degene die de illegale bewaking van Brejza zou ontdekken

Agnieszka Kwiatkowska-Gurdak werd in december 2023 door premier Donald Tusk benoemd tot hoofd van de CBA. Ze was nog in dienst bij de CBA van Paweł Wojtunik, vlak voor zijn vertrek. Agnieszka Kwiatkowska-Gurdak verving Andrzej Stróżny als hoofd van de CBA, die de functie sinds 20 mei 2020 bekleedde.

Volgens de documenten die de verslaggevers van TVN's "Superwizjera" hebben bereikt, was Kwiatkowska-Gurdak in 2022 de "referent van de procedure" met de codenaam "Jaszczurka", d.w.z. de zaak waarin de CBA, met behulp van het spionageprogramma Pegasus, Krzysztof Brejza en zijn familieleden inlichtte. De journalisten van dit TV kanaal stelden ook vast dat zij degene was die de vernietiging van de eerste DVD met alle gegevens van Brejza's telefoon op 2 februari 2022 moest ontdekken.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

Magdalena Gałczyńska
Journaliste Onet

Bron:  Onet.pl przez Magdalena Gałczyńska      język po Polsku

Pieszyce