Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Ziobro zit in de problemen. Dit zag hij niet aankomen

Gestart door Pieszyce, 21 februari 2025, 00:49

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ziobro zit in de problemen. Dit zag hij niet aankomen

20 februari 2025

De Sejm Rules and Regulations Committee heeft aanbevolen de immuniteit van voormalig minister van Justitie Zbigniew Ziobro op te heffen. Nu ligt de beslissing in handen van de Sejm, die binnenkort over deze kwestie zal gaan stemmen.

De hele situatie is het resultaat van de gebeurtenissen die eind januari plaatsvonden, toen Zbigniew Ziobro door de politie naar de Sejm werd gebracht, waar hij voor de onderzoekscommissie voor Pegasus moest verschijnen. De hoorzitting ging echter niet door omdat politici van de regerende coalitie tot de conclusie kwamen dat de oud-minister niet op het afgesproken tijdstip was verschenen. Als gevolg hiervan heeft de onderzoekscommissie gestemd over het verzoek om zijn tijdelijke arrestatie gedurende 30 dagen, waarvoor de toestemming van de Sejm vereist is.

Donderdag steunde de Commissie Regels en Afgevaardigdenzaken deze motie en adviseerde parlementsleden de immuniteit van Ziobro op te heffen en in te stemmen met zijn arrestatie. De Sejm zal de uiteindelijke beslissing over deze kwestie nemen.

Zbigniew Ziobro verdedigde zijn standpunt krachtig tijdens de commissievergadering en beweerde dat hij de confrontatie met wetshandhavingsinstanties niet uit de weg ging. — Mijn aanwezigheid op Telewizja Republika, in plaats van in de Sejm, betekende niet dat ik me verstopte. Ik koester geen wrok tegen de politie, ik heb herhaaldelijk verklaard bereid te zijn mee te werken. Ik heb gevraagd om de agenten binnen te laten, zei de oud-minister van Justitie.

Op zijn sociale media gaf hij scherp commentaar op de acties van de commissie en noemde ze 'schandalig en absurd'. – Geef mij een man en er komt een paragraaf – zo ziet de 'rechtsstaat' eruit in het land van Tusk. Uit politieke wraak aarzelen ze niet om bewijsmateriaal te vervalsen, ook al is het publiekelijk beschikbaar, schreef Ziobro.

Het voormalige hoofd van het ministerie van Justitie deed ook een beroep op de voorzitter van de Sejm, Szymon Hołownia, met het verzoek rekening te houden met het verzoek van de voorzitter van de PiS-club, Mariusz Błaszczak. Hij eiste dat de procedure voor de arrestatie zou worden opgeschort.

Bron: wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Immuniteit van Zbigniew Ziobro en Marcin Romanowski 
Hier is het resultaat van de stemming in de commissie

Pools persbureau
20 februari 2025, 14:21

Donderdag adviseerde de Regeringscommissie de Sejm om de immuniteit van PiS-parlementslid, voormalig hoofd van het ministerie van Justitie, Zbigniew Ziobro, op te heffen en in te stemmen met zijn arrestatie om zijn verschijning op de bijeenkomst van de onderzoekscommissie over Pegasus te verzekeren. De commissie stemde ook voor het opheffen van de immuniteit van een ander PiS-parlementslid, Marcin Romanowski, en voor toestemming voor zijn arrestatie en detentie.

De Commissie Reglement, Zaken van Afgevaardigden en Immuniteiten heeft in een besloten stemming besloten om bij de Sejm een voorstel in te dienen om een motie aan te nemen om de immuniteit van Zbigniew Ziobro op te heffen en in te stemmen met zijn arrestatie voor een periode van maximaal 30 dagen.

Het verzoek is via de procureur-generaal ingediend door de parlementaire onderzoekscommissie naar Pegasus om een ondervraging te verrichten van de voormalige minister van Justitie.

Commissie om de immuniteit van Romanowski op te heffen

De commissie stemde ook voor het opheffen van de immuniteit van Marcin Romanowski. Het Openbaar Ministerie wil nog acht aanklachten tegen Romanowski indienen in het onderzoek naar onregelmatigheden in verband met de besteding van geld uit het Justitiefonds. Terwijl de Sejm dat al had gedaan – op 12 juli vorig jaar (en op 2 oktober vorig jaar stemde de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa, waarvan het PiS-parlementslid een van de afgevaardigden is) ermee in om Romanowski strafrechtelijk aansprakelijk te stellen en hem te arresteren; in het geval van nieuwe beschuldigingen moet de kamer ernaar verwijzen.

In een geheime stemming besloot de commissie een voorstel aan de Sejm voor te leggen om de motie te aanvaarden om de immuniteit van Romanowski op te heffen en in te stemmen met zijn detentie en arrestatie.

De Sejm zal donderdagavond over beide kwesties stemmen.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.

DP , ,

Bron: PAP , wiadomosci.onet.pl przez DP    język po Polsku