Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zbigniew Ziobro sprak Donald Tusk toe. Schandalige woorden werden uit de sejm geuit

Gestart door Pieszyce, 22 februari 2025, 01:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zbigniew Ziobro sprak Donald Tusk toe. Schandalige woorden werden uit de sejm geuit

Journalisten Onet Nieuws
20 februari 2025, 19:02 uur

De Sejm overwoog de zaak van het opheffen van de immuniteit en de arrestatie van Zbigniew Ziobro. De voormalige minister van Justitie richtte zich in zijn toespraak tot Donald Tusk en zei dat zijn daden neerkwamen op "het spugen in het gezicht van Polen". Donald Tusk gaat de gevangenis in, dat zul je zien, aldus Ziobro. Parlementslid Edward Siarka (PiS), die in de zaal zat, schreeuwde zijn steun uit voor Ziobro met de woorden "kogel in het hoofd!"

Waarom is dit belangrijk?

De commissie Reglement stemde voor het opheffen van de immuniteit van PiS-parlementslid Marcin Romanowski en gaf toestemming voor zijn arrestatie en detentie. Bovendien adviseerden de commissieleden de Sejm om de immuniteit op te heffen en in te stemmen met de aanvraag van maximaal 30 dagen arrestatie voor Zbigniew Ziobro. De stemming over deze kwestie vindt donderdagavond plaats.

Schandalige woorden van PiS-parlementslid

— Donald Tusk gaat de gevangenis in, dat zul je zien — zei Zbigniew Ziobro vanaf het spreekgestoelte. Verschillende PiS-parlementsleden die bij de vergadering aanwezig waren, reageerden op deze woorden met applaus. Edward Siarka was iets emotioneler en riep: "Kogel in zijn  hoofd!"

— Misschien niet zo ver — antwoordde Ziobro.

Dorota Niedziela, die de vergadering voorzat, zette de microfoon van de voormalige minister van Justitie uit en wendde zich vervolgens tot parlementslid Siarka. — Begrijp je de woorden die je net riep? Meneer MP, wilt u uw excuses aanbieden of trekt u uw verklaring in? — zei Niedziela.

— Ik trek het terug, het spijt me — antwoordde Siarka.

AJŁ ,

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez AJŁ

Pieszyce

Verontwaardiging na schandalige woorden van PiS-parlementslid
"Uw plaats is in de Russische Doema"

De schandalige woorden van PiS-parlementslid Edward Siarka zijn niet verstomd. Toen Zbigniew Ziobro donderdag zei dat "Donald Tusk naar de gevangenis gaat", riep hij uit "een kogel in zijn hoofd". Krzysztof Brejza, lid van het Europees Parlement, kondigde aan dat hij een rapport over de zaak zou indienen bij het Openbaar Ministerie. Parlementslid Siarka zelf legt uit dat "in emoties bekende uitspraken terugkomen die schokkend kunnen zijn" en hij biedt zijn excuses aan.

Journalisten Onet Nieuws
20 februari 2025

Donderdag stond op de agenda van de Sejm-zitting een rapport van de Commissie Reglement over het voorstel van de Pegasus-onderzoekscommissie aan de Sejm om toestemming te geven voor de arrestatie, zodat de zitting van de onderzoekscommissie door de voormalig minister van Justitie Zbigniew Ziobro kon worden bijgewoond. Het PiS-parlementslid nam het woord en zei dat de commissie een 'val' was om hem in de gevangenis te stoppen. Toen hij tijdens een emotionele toespraak verzekerde dat "Donald Tusk zal zitten", klonk er in de parlementaire zaal een kreet van "kogel in het hoofd". PiS-parlementslid Edward Siarka gaf uiting aan de mening van de voormalige minister. Deze woorden werden met kritiek ontvangen door parlementsleden en politici.

"Vandaag stuur ik een kennisgeving naar het districtsparket in Warschau over een vermoeden van een misdrijf gepleegd door parlementslid E. Siarka, die de premier van de Poolse regering bedreigde met een "kogel door het hoofd". "Ik schrijf ook aan Jarosław Kaczyński met het verzoek deze man uit de PiS-club te zetten," schreef Krzysztof Brejza, Europarlementariër X, op de website.

Kort daarna toonde hij de genoemde mededeling. "Er zal geen onverschilligheid zijn voor dergelijk gedrag", benadrukte hij.

"PiS roept op tot criminaliteit. Ze doen het in de Sejm. Ze verwijzen naar totalitaire, bolsjewistische methoden. De grondwet verbiedt het bestaan van partijen die verwijzen naar de praktijken van het nazisme, fascisme en communisme. Er is geen toestemming voor geweld. Deze partij overschrijdt alle grenzen. Genoeg!" — schreef Michał Szczerba.

"PiS MP over de premier: "kogel in het hoofd". Deze schandalige woorden hadden nooit in de Sejm geuit mogen worden. Ze roepen de meest tragische gebeurtenissen in de Poolse geschiedenis in herinnering. Schandelijk," aldus Tomasz Siemoniak.

"Tegen parlementslid Siarka van PiS, die premier Donald Tusk een 'kogel in zijn hoofd' toewenste, wil ik alleen dit zeggen: u had nooit in de Poolse Sejm mogen zitten. U brengt deze instelling in diskrediet. Uw plaats is in de Russische Doema," schreef plaatsvervangend maarschalk van de Sejm Monika Wielichowska.

"»Kogel in het hoofd« - dit riep parlementslid Siarka van PiS in de Sejm in de context van premier Donald Tusk. Er wordt niet gesproken over parlementaire taal, de politieke klasse... Zeggen dat het vulgair is, is ook een understatement" - dit schreef plaatsvervangend maarschalk Dorota Niedziela, die destijds de sessie voorzat, op het X-portaal.

PiS-parlementslid en premier spraken over de kwestie

PiS-parlementslid Edward Siarka gaf ook commentaar op de kwestie. "»Władysław Broniewski - Bajonet op het geweer... Voor deze hand die boven Polen is geheven - een kogel in het hoofd!« Aan degenen die Broniewski's poëzie niet kennen, leg ik uit dat mijn generatie deze tekst op schoolacademies reciteerde. Bekende zinnen die misschien schokkend zijn, komen terug in emoties. Mijn excuses," schreef hij.

De premier gaf ook commentaar op de woorden vanaf het spreekgestoelte van de Sejm. — Ik hoorde deze woorden vandaag ook tot mij gericht: "kogel in het hoofd". Ik weet niet wat jij ervan vindt. Ik weet niet wat u ervan vindt dat uw parlementslid foto's publiceert met het onderschrift "Dood aan de bende van Tusk". En zo te horen, voel je je er nog steeds goed bij. "En ik wil u vertellen dat dit soort gedrag, dat het conflict escaleert, dat er zoveel agressie wordt aangewakkerd, dat er mensen hier in Polen kapot worden gemaakt, objectief gezien een onderdeel is van een droomscenario dat in Moskou is geschreven," zei hij.

De minister van Justitie gaf ook commentaar op de woorden van het PiS-parlementslid. - Ik ben verdrietig omdat parlementsleden juist verantwoordelijk zouden moeten zijn voor hun woorden. En het feit dat iemand later sorry zegt, maakt de woorden die zijn gezegd niet ongeldig, vooral niet in de context van mogelijke gevolgen die kunnen optreden, zei Adam Bodnar, geciteerd door PAP.

Hij voegde eraan toe dat dergelijke woorden "geen recht hebben om in het publieke debat te worden gebruikt." - Het lijkt mij duidelijk dat het Openbaar Ministerie in deze situatie een procedure moet starten. Volgens de minister zijn dit gewoon criminele bedreigingen.

In dit verband herinnerde hij aan de moord op de burgemeester van Gdansk, Paweł Adamowicz. - Dit is een aandenken voor onze hele politieke scene en zou ons er altijd aan moeten herinneren welke woorden niet zijn toegestaan in het publieke debat en welke gevolgen het gebruik van woorden door personen die een openbaar ambt bekleden, kan hebben, aldus Bodnar.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

PKI
Journalisten Onet Nieuws

Bron:  onet.pl przez PKI     ]     język po Polsku

Pieszyce

Harde reactie van parlementsvoorzitter Hołownia na het schandaal in de Sejm
Er zal een zware straf volgen

Journalisten Onet Nieuws
21 februari 2025, 10:16 uur

Nadat Edward Siarka van PiS "kogel in het hoofd" naar premier Donald Tusk had geroepen en Ryszard Wilk van Confederatie zich duidelijk niet aan de regels hield tijdens de bijeenkomst, kondigde maarschalk Hołownia strenge straffen aan in de vorm van een boete van 20.000 PLN. PLN-boete voor beide parlementsleden. Hij gaf ook opdracht tot het opstellen van regelgeving die het testen van parlementsleden met een blaastest mogelijk maakt.

Waarom is dit belangrijk?

De Sejm-zitting van gisteren stond bol van het buitengewoon schandalige gedrag van parlementsleden. Toen parlementsleden de zaak van het opheffen van de immuniteit en de arrestatie van Zbigniew Ziobro overwogen, uitte de voormalige minister van Justitie een tirade tegen de premier. Hij zei dat zijn acties neerkwamen op "het spugen in het gezicht van de Polen". Zoals gebruikelijk verklaarde hij dat "Donald Tusk naar de gevangenis gaat."

Ondertussen schreeuwde parlementslid Edward Siarka (PiS), die in de kamer zat, de premier toe: "Kogel in het hoofd!" Hij werd onmiddellijk berispt door vice-maarschalk Dorota Niedziela en bood meteen zijn excuses aan voor zijn gedrag.

Later tijdens de vergadering werd Confederatie-parlementslid Ryszard Wilk door zijn clubcollega uit de zaal geleid, omdat hij zich duidelijk niet lekker voelde. — Meneer Wilk, verlaat alstublieft de kamer. De heer Płaczek zal u meenemen, want het lijkt erop dat u niet aan de procedure kunt deelnemen, zei maarschalk Hołownia tegen hem. Er circuleert een opname op internet. [Wilk is een stevige alcoholist aldus Onet - P.]

Welke beslissingen nam maarschalk Hołownia?

"Parlementslid Siarka en parlementslid Wilk hebben zichzelf en de Sejm gecompromitteerd. Vandaag zal ik beide parlementsleden straffen met de hoogst mogelijke straf - elk 20.000 złoty. Ik heb de kanselarij ook opdracht gegeven om oplossingen voor te bereiden die het mogelijk maken dat parlementsleden worden getest met een blaastest. Er is geen toestemming voor ruziezoekend gedrag. We beëindigen de lange traditie van het tolereren van de aanwezigheid van dronken parlementsleden. Niet onder mijn toezicht," informeerde de maarschalk van de Sejm.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

łgo ,

Bron:  wiadomosci.onet.plprzez łgo     język po polsku

Pieszyce

CiteerHet parlementslid van de Confederatie moest de Sejm-vergadering verlaten
"Ik verlies aan alcoholisme"

Journalisten Onet Nieuws
21 februari 2025

"Ik heb geprobeerd mijn taken als parlementslid gewetensvol uit te voeren, maar ik verlies aan alcoholisme. Ik heb geprobeerd dit te verhelpen, maar zoals bleek, mislukten deze pogingen", schreef Confederatie-parlementslid Ryszard Wilk. De dag ervoor, op donderdag 20 februari, moest de politicus uit de Sejm-vergadering worden geleid.

Bron:  wiadomosci.onet.pl . . . . .lees hier verder