Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Botsing tussen Szymon Hołownia en het PiS-parlementslid. "Je hebt geen ruggengraat"

Gestart door Pieszyce, 22 februari 2025, 09:54

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Botsing tussen Szymon Hołownia en het PiS-parlementslid. "Je hebt geen ruggengraat"

Journalisten Onet Nieuws
21 februari 2025

In de wandelgangen van de Sejm vond een verhitte woordenwisseling plaats tussen PiS-parlementslid Michał Wójcik en Sejm-voorzitter Szymon Hołownia. De reden voor het meningsverschil was het besluit van de Kamer om toestemming te geven voor de arrestatie van voormalig minister van Justitie Zbigniew Ziobro. — U verliest uw zenuwen, meneer. Laten we een keer afspreken om te praten, want straks ga je mij beschuldigen van de erfzonde,' onderbrak de sheriff me eindelijk.

Citaatfoto YouTube/Sejm RP  Michał Wójcik i Szymon Hołownia

Tijdens de vergadering van de Reglementscommissie van donderdag besloten de parlementsleden om de immuniteit van Zbigniew Ziobro op te heffen en toestemming te geven voor een arrestatie van 30 dagen. De motie in deze zaak werd ingediend door het Pegasus-onderzoekscomité. Na afloop van de sessie benaderde Michał Wójcik Szymon Hołownia en begon een gesprek over het besluit van de Sejm. Alles werd vastgelegd door een TVN24-camera.

Spanning tussen Wójcik en Hołownia over Zbigniew Ziobro

Maarschalk Hołownia vroeg het PiS-parlementslid waarom Zbigniew Ziobro niet voor de commissie kon verschijnen en gewoon over zijn daden kon praten.

— Als hij trots is op wat hij doet, als hij denkt dat hij goede dingen heeft gedaan, waarom is hij dan bang om erover te praten? Als hij gelooft dat hij goede dingen doet? — vroeg de maarschalk van de Sejm.

— Je hebt geen ruggengraat — hoorde hij van Michał Wójcik. Hołownia antwoordde dat hij "de beoordeling van zijn wervelkolom aan zijn orthopedist overlaat."

Zonder toe te geven, vroeg de leider van Poland 2050 waarom de voormalige minister van Justitie zijn acties juist acht, maar uitleg blijft ontwijken. Wójcik herinnerde er op zijn beurt aan dat "Ziobro al voor de commissie is verschenen." — Waar moet hij heen? Naar de gevangenis om verhoord te worden? — zei het PiS-parlementslid ironisch.

Wederzijdse beschuldigingen en oplopende emoties

Szymon Hołownia herinnerde zich eerdere uitspraken van PiS-politici en benadrukte dat "een eerlijk mens niets te vrezen heeft". Wójcik vestigde de aandacht op de moeilijke internationale situatie en beschuldigde de oppositie ervan dat zij al 14 maanden geen enkele actie hadden ondernomen. Hij opperde dat de arrestatie van Ziobro bedoeld was om dit feit te verdoezelen.

De maarschalk merkte dat de emoties de overhand namen en stelde voor om een ander tijdstip voor een rustig gesprek te kiezen. "Over een ogenblik ga je mij beschuldigen van de erfzonde," glimlachte Hołownia. Wójcik waarschuwde hem dat hij op een dag daadwerkelijk beschuldigd zou worden. De leider van Poland 2050 antwoordde dat hij niet bang was voor dergelijke aankondigingen.

- Ik begrijp. Oké, ik kan niet wachten. Maak me niet bang, want ik behoor niet tot die angstige mensen, zei Hołownia. — Ik wil echter luid en duidelijk zeggen dat ik veel respect voor u heb. Ik heb ook respect voor parlementslid Ziobro. De Poolse staat zorgt echter voor rechtvaardigheid voor iedereen. Als de autoriteiten u roepen, moet u verschijnen, concludeerde Szymon Hołownia.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

KMK , ,

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez KMK    język po Polsku