Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kamiński vertelde onzinnige verhalen. Dit slaat helemaal nergens op

Gestart door Pieszyce, 23 februari 2025, 00:28

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kamiński vertelde onzinnige verhalen. Dit slaat helemaal nergens op

21 februari 2025

Het portaal wPolityce.pl publiceerde de inhoud van de getuigenissen van politici van Recht en Rechtvaardigheid die zijn afgelegd voor officier van justitie Michał Ostrowski. Het onderzoek naar de beschuldigingen van een staatsgreep door de huidige regering werd door aanhangers van Adam Bodnar van hem afgenomen en de officier van justitie zelf werd geschorst.

Het rapport over de misdaad in deze zaak werd ingediend door Bogdan Święczkowski, voorzitter van het Constitutionele Hof. Ostrowski startte een onderzoek en ondervroeg in korte tijd veel oppositiepolitici. Eén van hen was Mariusz Kamiński, voormalig coördinator van de geheime dienst en huidig Europarlementariër, die samen met Maciej Wąsik gevangen zat.

Kamiński begon insinuaties te maken. "Het besluit om mij in hechtenis te nemen werd genomen door rechter Trembicki, wiens moeder directeur was van het parlementaire kantoor van de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken Marcin Kierwiński en raadslid van het Burgerplatform", getuigde Mariusz Kamiński.

Kamiński onthulde ook details over zijn verblijf in hechtenis. Overtuigd van de onrechtmatigheid van het vonnis ging hij in hongerstaking. Tijdens het proces gaf de penitentiaire rechter, op verzoek van de gevangenisdirectie, opdracht om hem onder dwang te voeden. "Het was rechter Kobylski uit Radom, lid van de vereniging "Iustitia". "Ik was woedend over deze beslissing, omdat artsen mijn gezondheidstoestand elke dag controleerden en elke keer bevestigden dat er geen gevaar voor mijn leven was", aldus Kamiński.

De oud-minister benadrukte ook het politieke karakter van het proces, waardoor hij en Maciej Wąsik werden veroordeeld. Ondanks het presidentiële pardon liet de rechtbank hen opnieuw gevangenzetten. "Het was een showproces, dat door veel vooraanstaande advocaten in twijfel werd getrokken", betoogde Kamiński.

Als men de details van Kamiński's 'getuigenis' leest, kan men tot één conclusie komen. Eigenlijk wilde PiS een showproces creëren waarin politici openlijk zouden kletsen over een 'staatsgreep' en het 'lijden van de oppositie' in Polen onder de regering van Tusk. Hiervoor moesten de mensen garant staan die nauw verbonden waren met Zbigniew Ziobro: Bogdan Święczkowski en Michał Ostrowski. Gelukkig mislukte dit plan.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku