Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Een verrassend incident in de Sejm. Het PiS-parlementslid liep plotseling naar de maarschalk toe. "Herken je hem?"

Gestart door Pieszyce, 23 februari 2025, 00:34

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Een verrassend incident in de Sejm
Het PiS-parlementslid liep plotseling naar de maarschalk toe. "Herken je hem?"

Journalisten Onet Nieuws
21 februari 2025

Verrassend gedrag tijdens de stemming in de Sejm. PiS-parlementslid Mariusz Gosek liep plotseling naar de presidium tafel en wees, zich tot maarschalk Szymon Hołownia wendend, naar Tomasz Siemoniak. — Ken je hem? — vroeg de oppositiepoliticus. — Ik herken hem. Ik verzoek u de presidentiële tafel te verlaten, want ik beschouw het als een schending van de autoriteit van de Sejm, antwoordde de maarschalk.

Citaatfoto:  Sejm RP / YouTube
Szymon Hołownia, Mariusz Gosek

Op een gegeven moment tijdens de stemming benaderde Mariusz Gosek van PiS de voorzitter van de Sejm, Szymon Hołownia. — Deze man jaagt op brandweerlieden. ABW voert aanvallen uit op KGHM-brandweerlieden. De naam van deze heer is Tomasz Siemoniak. Herinner je je hem nog? — richtte de politicus van Wet en Rechtvaardigheid   zich tot de maarschalk.

— Ik herken hem. Ik verzoek u de presidiumtafel te verlaten, want ik geloof dat u de autoriteit van de Sejm hebt geschonden, en misschien hebt u nog iets anders geschonden, vanwege het nauwe contact dat we zojuist hadden - antwoordde Szymon Hołownia hem. Gosek keerde vervolgens terug naar zijn stoel.

KGHM-subsidies voor de vrijwillige brandweer onder de loep van de ABW

Gosek verwees naar informatie dat de afdeling Interne Veiligheidsdienst in Opole, onder toezicht van het districtsparket in Legnica, een onderzoek uitvoert naar acties ten nadele van de KGHM Polska Miedź Foundation en naar de illegale financiering van de verkiezingscampagne van 2023.

Een van de projecten van de stichting was de wedstrijd "KGHM Polska Miedź Foundation for the Volunteer Fire Department" betreffende financiële steun voor vrijwillige brandweerkorpsen. Het doel was om materieel aan te schaffen voor de vrijwillige brandweereenheden. De eenheden die aan de wedstrijd hebben deelgenomen, hebben inmiddels brieven van de ABW ontvangen.

Daarin vraagt het Agentschap aan de instanties om informatie over de wijze waarop de subsidies aan hen zijn toegekend, wat de hoogte ervan was, waarvoor ze bedoeld waren, etc. Daarnaast verzoekt de ABW om toezending van kopieën van de relevante documenten.

De inhoud van het document wordt voornamelijk online beschikbaar gesteld door PiS-politici.

"De volgende in het vizier van Tusk. Deze keer de OSP – vervolgd door de ABW, omdat ze tijdens de PiS-regering legaal 10.000 złoty ontvingen voor levensreddende apparatuur. De belangrijkste dienst van de staat, in plaats van te zorgen voor de veiligheid van Polen, is het nastreven van brandweerlieden. Vrijheid en democratie. Zoals zij het begrijpen," beweert Jacek Sasin.

"Een politiestaat van multiplex! De ABW, opgericht om de veiligheid van de staat te beschermen, haar economische belangen te beschermen, de ernstigste misdaden te voorkomen en te vervolgen, onder minister Tomasz Siemoniak, is betrokken bij de vervolging van de vrijwillige brandweer voor de aankoop van reddingsmateriaal. Veel eenheden ontvingen vandaag dergelijke correspondentie", schreef Maciej Wąsik.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

kga , ,
Bron:   [ Onet pzez kga     język po Polsku