Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Duda's ramp. Hij had dat niet verwacht

Gestart door Pieszyce, 24 februari 2025, 00:09

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Duda's ramp. Hij had dat niet verwacht

23 februari 2025

Zaterdag ontmoette president Andrzej Duda de Amerikaanse president Donald Trump in National Harbor, Maryland. Het gesprek, dat plaatsvond tijdens de Conservative Political Action Conference (CPAC), duurde slechts tien minuten en leidde tot veel commentaar in Polen.

Aanvankelijk werd verwacht dat de bijeenkomst ongeveer een uur zou duren, maar de werkelijkheid bevestigde deze voorspellingen. Trump kwam te laat voor het interview en na een kort gesprek met Duda ging hij het podium op om een toespraak te houden. Het verkorten van het gesprek met de Poolse president leidde tot veel speculatie over de betekenis ervan en de daadwerkelijke impact op de Pools-Amerikaanse betrekkingen.

Premier Donald Tusk gaf commentaar op de situatie op Platform X en schreef: "Er is niets om om te lachen. Laten we serieus zijn, want de situatie wordt echt ernstig."

Duda's korte ontmoeting met Trump werd het onderwerp van een discussie in het programma "Kawa na ławę" op TVN24. Bartosz Arłukowicz, Europarlementariër van KO, verborg zijn teleurstelling niet en benadrukte dat de vorm van het gesprek ver verwijderd was van diplomatieke normen.

– Ik heb de verslaggeving van de ontmoeting van de presidenten van Polen en de VS bekeken en voelde me behoorlijk ongemakkelijk – zei Arłukowicz. – Tusks ene telefoontje naar Washington weegt zwaarder dan de dertien bezoeken van president Duda aan de VS – voegde hij toe, waarmee hij de betekenis van de persoonlijke bezoeken van de president aan de Verenigde Staten ondermijnde.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

MAKS 24  ‪@maks23.bsky.social‬

President Duda waited outside Trump's door for 1.5 hours to talk to him for 10 minutes, according to Polish media.

Volgens Poolse media wachtte president Duda 1,5 uur voor de deur van Trump om 10 minuten met hem te praten.

Video:    https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3litr4qwls22w

Op de achtergrond zie je Duda heen en weer ijsberen.

Pieszyce

Bij PiS doen ze alsof het regent. Maar kunnen ze iemand voor de gek houden?

23 februari 2025

President Andrzej Duda bezocht voor de dertiende keer de Verenigde Staten, waar hij Amerika's president Donald Trump ontmoette. De bijeenkomst duurde echter minder lang dan oorspronkelijk aangekondigd, wat tot veel ophef in het land leidde. Donald Tusk reageerde op de situatie met een sarcastisch bericht op het X-platform, wat kritiek opleverde van PiS-politici.

Minister van de president, Andrzej Dera, bekritiseerde Tusks gedrag op Polsat News. – Hij toont voortdurend zijn kwaadaardigheid en gebrek aan volwassenheid in wat hij doet, omdat het een serieuze functie is, maar het laat ook iets zien dat niet zou moeten gebeuren – beoordeelde Dera.

Volgens hem mag de premier de situatie niet aangrijpen om sarcastische opmerkingen te maken over de Poolse president, omdat dit de ernst van de diplomatie ondermijnt.

Dera verwees ook naar de korte duur van het gesprek tussen Duda en Trump, wat online werd geïnterpreteerd als een gebrek aan respect voor het Poolse staatshoofd. – Je onderschat een vriend niet (...) Je praat anders met een vriend. Er zijn geen lange onderhandelingen en gesprekken nodig, je praat op een specifieke en directe manier met een vriend, merkte Dera op.

Ja... Ik vraag me af wie zal geloven dat Trump geen gebrek aan respect toonde aan Duda.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Wat zal Duda niet zeggen? Maar wie gelooft hem nog?

24 februari 2025

President Andrzej Duda had een ontmoeting met president Donald Trump tijdens de Conservative Political Action Conference (CPAC) in Washington om belangrijke veiligheids- en militaire samenwerkingskwesties tussen Polen en de Verenigde Staten te bespreken.

De bijeenkomst, die oorspronkelijk een uur zou duren, begon laat en na een paar minuten ging president Trump naar de CPAC-conferentie, waar hij sprak. Duda moest de bittere pil slikken dat "er geen angst bestaat dat de Amerikaanse aanwezigheid in Polen zal afnemen; integendeel, er moet van worden uitgegaan dat deze strenger zal worden."

President Duda merkte ook op dat tijdens gesprekken met president Trump de kwestie van het vergroten van de Amerikaanse aanwezigheid in Polen en Centraal-Europa aan de orde kwam. Duda benadrukte dat "de veiligheid van Polen en onze regio moet worden versterkt", waarop Trump antwoordde dat "ik mij als een van de meest betrouwbare bondgenoten geen zorgen hoef te maken."

En dit allemaal binnen een paar minuten. Express tempo, het moet worden toegegeven.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Mastalerek werkt hard om Duda te redden. Maar de Polen vonden het een schande

24 februari 2025

Het hoofd van het kabinet van de president van de Republiek Polen, Marcin Mastalerek, verzekerde in een interview met Radio Zet dat president Andrzej Duda al zijn beoogde doelen had bereikt tijdens zijn bezoek aan de Verenigde Staten. Hij gaf ook commentaar op kritische opmerkingen over de duur van de ontmoeting met president Donald Trump en het verloop ervan.

Marcin Mastalerek benadrukte dat president Duda zeer tevreden is over het verloop van zijn bezoek aan de VS. "De president heeft alles bereikt wat hij van plan was te doen", aldus de stafchef van de president. Hij merkte ook op dat Polen tijdens dit bezoek alle beoogde doelen heeft bereikt.

Duda's functionaris betoogde dat er uitzonderlijk goede relaties bestaan tussen de Poolse en Amerikaanse presidenten. "Ik begrijp de politieke afgunst en jaloezie dat Andrzej Duda de beste relatie heeft met de president van Amerika in de geschiedenis van Polen", zei Mastalerek. Hij benadrukte ook dat geen enkele Amerikaanse leider ooit met zoveel respect en sympathie over de Poolse president had gesproken als Donald Trump over Andrzej Duda.

In reactie op beschuldigingen over de korte duur van de ontmoeting tussen presidenten Duda en Trump merkte Mastalerek op dat de informatie over het tien minuten durende gesprek afkomstig was van 'Twitter-experts'. Hij citeerde de woorden van Donald Trump na de bijeenkomst: 'De bijeenkomst was zeer goed, uitstekend. Duda is een fantastische kerel. De bijeenkomst was geweldig. Het kan niet beter." Mastalerek voegde eraan toe dat president Duda alle belangrijke kwesties besprak tijdens het gesprek met de Amerikaanse leider.

Over de situatie waarin president Duda werd gefilmd terwijl hij op Donald Trump wachtte, verklaarde Mastalerek dat "er niets ergs gebeurde". Hij benadrukte dat de media het recht hebben om politiek en haar backstage te laten zien, en president Duda besloot eerder naar de ontmoetingsplaats te komen om aanvullende gesprekken te voeren.

Ja... ik vraag me af wie deze onzin zal geloven.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku