Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Sikorski riep Duda tot de orde. De president wist niet wat hij moest zeggen

Gestart door Pieszyce, 1 maart 2025, 00:41

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Sikorski riep Duda tot de orde. De president wist niet wat hij moest zeggen

28 februari 2025

Radosław Sikorski deed een publiekelijk beroep op president Andrzej Duda om de autoriteit van Bogdan Klich, die als zaakgelastigde van Polen in Washington fungeert, niet in twijfel te trekken. "Dit maakt het voor hem moeilijker om voor de Republiek Polen te werken", schreef de minister van Buitenlandse Zaken op sociale media. Dit is een reactie op de uitspraak van de president dat Klich "niet geschikt is om de Poolse ambassadeur in de Verenigde Staten te zijn."

— Naar mijn persoonlijke mening is Bogdan Klich niet geschikt om de Poolse ambassadeur in de Verenigde Staten te zijn, vooral in verband met de manier waarop hij zich gedroeg tegenover de huidige president Donald Trump — zei Andrzej Duda.

De president verwees naar het bericht van Klich van drie jaar geleden, waarin de voormalige minister van Defensie Trump omschreef als "een onevenwichtige politicus die geen respect heeft voor democratie." Duda stelde vast dat de huidige zaakgelastigde "met geweld hoofd van de instelling is geworden, op basis van het principe 'ik vries mijn oren eraf om mijn moeder te pesten'".

Radosław Sikorski reageerde snel op de woorden van de president door een krachtig bericht op sociale media te plaatsen. — Ik vraag de president om onze zaakgelastigde in Washington niet publiekelijk in diskrediet te brengen. Dit maakt het voor hem moeilijk om in het belang van de Republiek Polen te werken, schreef de minister van Buitenlandse Zaken.

Hij voegde eraan toe dat Klich "tijdens zijn recente bezoek aan de VS heeft bewezen competenter te zijn dan zijn uitverkorenen."

Bron: wiesci24.pl    język po Polsku