Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Gevecht in PiS. Het is allemaal dankzij Czarnek

Gestart door Pieszyce, 4 maart 2025, 00:12

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Gevecht in PiS. Het is allemaal dankzij Czarnek

3 maart 2025

De uitspraak van PiS-parlementslid Przemysław Czarnek, waarin hij de president van Oekraïne Volodymyr Zelensky een "idioot" noemde, veroorzaakte een golf van opmerkingen en kritiek. Het hoofd van het kantoor van de president, Marcin Mastalerek, gaf commentaar op de kwestie en benadrukte dat geen enkele verantwoordelijke politicus op deze manier over het staatshoofd mag spreken.

Czarnek sprak deze woorden uit tijdens de programmaconferentie van Karol Nawrocki, de presidentskandidaat van de PiS. Het parlementslid gaf commentaar op de ontmoeting tussen Donald Trump en Volodymyr Zelensky van vrijdag, die eindigde met een gespannen woordenwisseling.

— Kunt u zich voorstellen dat de president van de Republiek Polen naar Amerika zou gaan en zou zeggen: Ik eis meer Amerikaanse troepen, want anders komt Amerika in gevaar? Nou, dom, zouden wij zeggen. Helaas is dit de manier waarop de president van Oekraïne, die onder Russisch bombardement ligt, zich gedraagt, aldus Czarnek. Volgens hem gedroeg Zelensky zich 'absoluut onverantwoordelijk'.

Marcin Mastalerek, hoofd van het kabinet van president Andrzej Duda, gaf commentaar op de verklaring van Czarnek in het programma "Rozmowa Piaseckiego" op TVN24. — Geen enkele verantwoordelijke politicus zou ooit een staatshoofd, premier of minister op deze manier mogen aanspreken, benadrukte Mastalerek. — Ik ben verrast. Ik begrijp zulke woorden niet, want alles kan totaal anders worden uitgedrukt. Je kunt op een andere manier zeggen dat iemand iets niet leuk vindt, voegde hij toe.

Blijkbaar heeft Duda genoeg van Czarnek, die er duidelijk naar streeft de erfenis van Kaczyński over te nemen. En Czarnek kan Duda waarschijnlijk ook niet echt waarderen. De heren wisselden dus klappen uit, waarbij ze de president van Oekraïne gebruikten.

Bron:  wiesci24.pl      język o Polsku