Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Radosław Sikorski scherp in de Sejm. "Ik was in oorlog met Rusland toen jij nog in de luiers liep"

Gestart door Pieszyce, 8 maart 2025, 00:17

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Radosław Sikorski scherp in de Sejm. "Ik was in oorlog met Rusland toen jij nog in de luiers liep"

7 maart 2025

Minister van Buitenlandse Zaken Radosław Sikorski reageerde resoluut op de beschuldigingen van de oppositie tijdens het debat, na de toespraak van premier Donald Tusk over de internationale situatie en de veiligheid van Polen. In zijn toespraak benadrukte hij de noodzaak van een sterke Poolse aanwezigheid binnen de NAVO en de Europese Unie en herinnerde hij aan zijn eigen geschiedenis van verzet tegen Rusland.

De minister heeft duidelijk aangegeven wie een bedreiging vormt voor Europa en Polen. – Poetin is de agressor en een bedreiging voor de Europese vrede en de veiligheid van Polen. Overeenkomst? Ik hoop dat we het erover eens zijn dat Europa en onze buurlanden beter af zijn met een onafhankelijk, zelfbesturend, democratisch en op het Westen gericht Oekraïne. Overeenkomst? – vroeg hij aan de aanwezigen in de Sejm.

Hij benadrukte ook de stijging van het defensiebudget ten opzichte van de periode waarin hij minister van Defensie was in de regering van Jarosław Kaczyński. – Mijn budget was destijds 24 miljard PLN. Vandaag de dag is dat 186 miljard PLN, zei hij, waarbij hij de noodzaak van investeringen in de strijdkrachten benadrukte.

Sikorski benadrukte dat Polen zijn lidmaatschap van zowel de Europese Unie als de NAVO consequent moet versterken. – Ik wil de oppositie van vandaag ervan overtuigen dat Polen twee verzekeringspolissen heeft. En dat deze rijkdom, waarmee wij ons op ongekende wijze kunnen bewapenen, ook afhangt van ons sterke en invloedrijke lidmaatschap van de EU. Er is geen tegenstelling tussen een invloedrijk EU-lid en een sterke pijler van de NAVO, betoogde de minister.

Sikorski verwees ook naar de verklaring van Marcin Przydacz, viceminister van Buitenlandse Zaken in de PiS-regering, die het vorige kabinet van Donald Tusk ervan beschuldigde een beleid van 'reset' met Rusland te voeren. – Reset is een Amerikaanse term, geen Poolse. Het werd gebruikt door de regering van Barack Obama en daarna door de adviseurs van Donald Trump. De vraag is dus: was je het eens met de eerste reset en ben je het eens met de tweede? – vroeg Sikorski.

De krachtigste uitspraak kwam echter toen Sikorski zich rechtstreeks tot Przydacz richtte: "Ik vraag de vice-minister om mij geen scepsis over Poetin bij te brengen, want ik was in oorlog met Rusland toen jij nog in de luiers zat," zei hij.

Bron:   wiesci24.pl    język po Polsku