Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Donald Tusk met een oproep aan PiS. "Val mij tenminste niet lastig"

Gestart door Pieszyce, 13 maart 2025, 00:13

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Donald Tusk met een oproep aan PiS. "Val mij tenminste niet lastig"

12 maart 2025

Premier Donald Tusk benadrukte het belang van de betrekkingen van Polen met de Verenigde Staten in de context van de veiligheid van Oekraïne en zijn verdere onafhankelijkheid. Zoals hij opmerkte, is het van cruciaal belang dat Oekraïne "niet capituleert, bepaalde voorwaarden accepteert die door de werkelijkheid worden gedicteerd, redelijk blijft, maar tegelijkertijd onafhankelijk en vrij van de invloed van Moskou." Tusk merkte op dat, hoewel het nog te vroeg is om succes aan te kondigen, er niet alleen in Warschau, maar ook internationaal een duidelijk gevoel van opluchting voelbaar is.

In zijn toespraak richtte de premier zich tot de oppositie en riep hij op tot verantwoordelijkheid in de boodschap over het buitenlands en veiligheidsbeleid van het land. Hij benadrukte dat zij samen met vicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz "gecompliceerde zaken" behandelen die evenwichtige en consistente actie vereisen. "Het vertegenwoordigen van Polen met onze stevige pro-Oekraïense positie, en tegelijkertijd zeer voorzichtig, vereist een echt serieus spel", zei Tusk.

De premier merkte op dat hij de moeilijke situatie van de oppositie begrijpt, maar riep haar op af te zien van het verspreiden van desinformatie. "Als de trillende oppositie vandaag de dag het thuisland niet kan helpen, omdat ik weet dat de regering dat niet zal willen, zou het goed zijn om niet te liegen of te desinformeren, want hier doet elk woord ertoe", voegde hij eraan toe.

Donald Tusk verzekerde dat de regering het buitenlands beleid op een competente en consistente manier voert. Hij riep ook iedereen op die zich wil inzetten voor het welzijn van Polen om deze activiteiten te steunen, en als ze daartoe niet in staat zijn, zich er in ieder geval niet mee te bemoeien.

Zullen ze luisteren?

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku