Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tusk spreekt zich fel uit over Morawiecki's optreden. "Ze doen niet eens meer alsof"

Gestart door Pieszyce, 17 maart 2025, 00:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tusk spreekt zich fel uit over Morawiecki's optreden. "Ze doen niet eens meer alsof"

15 maart 2025

De voormalige Poolse premier Mateusz Morawiecki heeft George Simion, leider van de Roemeense partij Alliantie voor de Eenheid van Roemenen (AUR), officieel gesteund in zijn presidentiële campagne. In een opname die op sociale media werd geplaatst, zei Morawiecki: "Ik ben in Roemenië om mijn vriend te steunen. George Simion doet mee aan de presidentsverkiezingen in Roemenië. Ik denk dat hij de beste man is voor deze moeilijke, onstabiele tijden."

Tijdens een persconferentie in Boekarest benadrukte Morawiecki zijn ervaringen met Simion en noemde zijn activiteiten op het internationale toneel: "Ik was onlangs een aantal keer in Washington met George Simion en heb hem in actie gezien. Ik zag hem praten met heel belangrijke mensen uit de Amerikaanse regering en de Republikeinse Partij. En dat is wat we in Europa nodig hebben: meer samenwerking tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie."

George Simion, medeoprichter en leider van de AUR, leidt een nationalistische partij die bij de laatste parlementsverkiezingen 18 procent van de stemmen behaalde. Daarmee eindigde hij op de tweede plaats en behaalde hij het dubbele van het resultaat van vier jaar geleden.

Morawiecki's steun werd door premier Donald Tusk fel bekritiseerd. Op platform X (voorheen Twitter) schreef Tusk: "Morawiecki in Boekarest steunde George Simion bij de presidentsverkiezingen van Roemenië. Hij is de leider van de openlijk pro-Russische en anti-Europese AUR-partij. Roemenië is een belangrijke partner in de verdediging van de oostgrens van de EU en de NAVO. Ze doen niet eens meer alsof."

In reactie op de beschuldigingen legde Morawiecki uit dat hij Boekarest bezocht in het kader van zijn rol als voorzitter van de Europese Conservatieven en Hervormers en dat het doel was om "George Simion en de democratie in Roemenië te steunen". Hij voegde eraan toe dat Polen en Roemenië, als hechte bondgenoten, een gezamenlijke drijvende kracht kunnen worden voor de ontwikkeling van de regio.

De vertalingen van Morawiecki zijn wat flauw. Erg bleek.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku