Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kaczyński veroorzaakte opnieuw een schandaal. Deze keer in de Sejm

Gestart door Pieszyce, 22 maart 2025, 00:34

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kaczyński veroorzaakte opnieuw een schandaal. Deze keer in de Sejm

20 maart 2025

De storm rond de uitspraken van de president van wet en Rechtvaardigheid, Jarosław Kaczyński, blijft voortduren. Tijdens de bijeenkomst met journalisten in de Sejm op donderdag weigerde de leider van de PiS pertinent om vragen te beantwoorden over de controversiële situatie bij het Openbaar Ministerie in Warschau, waar woorden werden gesproken die ernstige twijfels deden rijzen. "Jullie hebben geen enkel moreel recht om mij iets te vragen en zelfs niet om in dit gebouw te zijn," zei Kaczyński tegen journalisten, wat een golf van reacties veroorzaakte.

Het begon allemaal met de demonstratie van PiS-politici maandag voor het kantoor van de officier van justitie in Warschau. De zender TVP Info publiceerde een opname waarin Europarlementariër Jacek Ozdoba zegt: "Ik zal haar pushen." Veel mensen dachten dat deze woorden betrekking hadden op aanklager Ewa Wrzosek, die op 12 maart de voormalige chef van het kantoor van de PiS-voorzitter, Barbara Skrzypek, had verhoord. De tragische gebeurtenissen namen drie dagen later een dramatische wending toen Skrzypek overleed aan een hartaanval.

Journalisten vroegen de voorzitter van de PiS naar zijn standpunt over deze kwestie. Kaczyński weigerde echter te praten en beschuldigde de media ervan geen morele basis te hebben om vragen te stellen. "U hebt geen enkel moreel recht om mij iets te vragen of zelfs maar in dit gebouw te zijn", aldus de leider van de PiS. Hij bleef daar niet bij en beschuldigde journalisten van hypocrisie in hun beoordeling van de politieke situatie in Polen. "U was niet verontwaardigd over de acht sterren, (...) dus u hebt helemaal geen moreel recht om over zulke zaken te praten," voegde hij toe, verwijzend naar de vulgaire slogan die tegen zijn partij was gericht.

Toen een van de journalisten van TVN24 hem vroeg waarom hij de media niet waardig achtte om over politiek te berichten, antwoordde de voorzitter van PiS: "Omdat u anti-staats- en anti-nationale krachten vertegenwoordigt."

En hoe kan ik hierop reageren?

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

De schokkende opname die aan het licht is gekomen, kan nieuw licht werpen op de werkwijze van politici die zich inzetten voor Wet en Rechtvaardigheid. Er werd een gesprek opgenomen tussen Europarlementariër Jacek Ozdoba en parlementslid Marek Suski, waarin ze de mogelijkheid van een fysieke aanval op officier van justitie Ewa Wrzosek bespraken. Is dit verder bewijs voor de verharding van het beleid van de PiS en het gebruik van methoden die rechtstreeks afkomstig zijn van autoritaire regimes?

Video: 

Ondertiteling instelbaar en dus aanwezig. :)

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku