Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Poolse viceminister van Buitenlandse Zaken riskeert mogelijk ontslag

Gestart door Pieszyce, 27 maart 2025, 00:25

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Poolse viceminister van Buitenlandse Zaken riskeert mogelijk ontslag

25 maart 2025

De Poolse premier Donald Tusk staat naar verluidt op het punt om viceminister van Buitenlandse Zaken Andrzej Szejna te ontslaan.

Het persbureau Onet.pl meldde dinsdag, op basis van bronnen bij de overheid, dat Tusk vindt dat Szejna "een grens heeft overschreden".

Volgens het Poolse staatsnieuwsagentschap PAP heeft Tusk minister van Buitenlandse Zaken Radosław Sikorski gevraagd om Szejna verlof te verlenen en de zaak in alle opzichten zo snel mogelijk op te helderen.

Eerder gaf Szejna in een verklaring aan het nieuwsportaal Wirtualna Polska toe dat hij lijdt aan een alcoholverslaving. Een paar dagen geleden berichtte het dagblad Gazeta Wyborcza over zijn gedragsproblemen.

"Mijn excuses aan iedereen die door mijn probleem is getroffen." ?Meer:...

Gepubliceerd door Gazeta Wyborcza dinsdag 25 maart 2025

Adjunct-FM geeft toe alcoholverslaving te hebben

"Ik erken dat ik heb geworsteld met alcoholmisbruik. Dankzij de steun van mijn familie, vrienden en vooral artsen ... en een team van therapeuten, heb ik de controle over mijn gezondheid teruggekregen. Ik bied mijn excuses aan iedereen aan die door mijn probleem is getroffen en bedank oprecht degenen die mij hebben gesteund," zei Szejna, een linkse parlementslid, in zijn verklaring.

Szejna's veiligheidsmachtiging onder de loep

Volgens wp.pl was Szejna meerdere keren dronken in het lagerhuis van het Poolse parlement (Sejm). Het meest recente incident vond plaats in januari vorig jaar, toen hij al diende als viceminister van Buitenlandse Zaken.

Het Poolse Agentschap voor Binnenlandse Veiligheid (ABW) onderzoekt nu of Szejna toegang zou moeten krijgen tot zeer geheime informatie met betrekking tot de NAVO. Hij wordt ook onderzocht voor vermeend financieel wangedrag met betrekking tot kantoorkosten en reiskostenvergoedingen.

FM erkent probleem, veiligheidsagentschap moet 'verifiëren'

De woordvoerder van het Poolse ministerie van Buitenlandse Zaken, Paweł Wroński, vertelde wp.pl dat Sikorski Szejna's worsteling met verslaving heeft erkend.

Hij zei echter dat "het aan het Interne Veiligheidsagentschap is om te verifiëren of zijn beweringen over het bestrijden van alcoholisme waar zijn", schreef journalist Patryk Michalski van Wirtualna Polska op X (voorheen Twitter).

(m p)

Bron: IAR/PAP/Onet.pl/Wp.pl/Wyborcza.pl/X/@patrykmichalski/ polskieradio.pl by (m p)      English