Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Paniek bij PiS. Ze zijn bang voor het initiatief van Tusk

Gestart door Pieszyce, 31 maart 2025, 22:37

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Paniek bij PiS. Ze zijn bang voor het initiatief van Tusk

30 maart 2025

Janusz Kowalski, parlementslid voor Wet en Rechtvaardigheid, uitte scherpe bewoordingen over het beleid van de regering van Donald Tusk, met name in de context van illegale migratie. In het tv-programma wPolsce24 vestigde de politicus de aandacht op de dalende kijkcijfers van de overheid en de alarmerende maatregelen met betrekking tot migranten die in Polen aankomen.

Janusz Kowalski benadrukte in Rosówek, aan de grens met Duitsland, dat de huidige autoriteiten toestaan dat migranten die door Duitsland zijn achtergelaten zich op Pools grondgebied vestigen. Samen met andere politici van PiS waarschuwde hij dat de coalitieregering van 13 december een beleid voerde dat ernstige sociale en nationale veiligheidsgevolgen kon hebben.

Volgens Kowalski ondersteunen de maatregelen van de regering de uitvoering van het Duitse migratiebeleid en mag Polen een dergelijke situatie niet accepteren. Volgens hem leiden de beslissingen van Donald Tusk in deze kwestie tot groeiende maatschappelijke ontevredenheid.

Het parlementslid verwees ook naar de mars die in mei gepland stond en georganiseerd werd door Donald Tusk. Volgens hem is deze gebeurtenis geen uiting van Pools patriottisme, maar een verwerkelijking van de belangen van de Duitse politieke elite.

"Dit is natuurlijk een mars van patriotten, maar dan wel van Duitse. Dit zijn mensen die migranten in Polen toelaten en integratiecentra bouwen voor zogenaamde ingenieurs uit Afrika. Dit gebeurt echt. Ik was bij de grens," zei Kowalski.

Mensen in de Nowogrodzka-straat zijn bang dat de mars die Donald Tusk organiseert, zal aantonen dat PiS geen enkele publieke steun heeft. En het zal Nawrocki's nederlaag bezegelen. Vandaar de steeds ernstiger beschuldigingen die politici, waaronder Kaczyński, uiten aan het adres van de zittende premier. En het maakt ze niet meer uit dat deze verzonnen zijn.

Bron:  wiesci24.pl   język po Polsku

Bobal

" En het maakt ze niet meer uit dat deze verzonnen zijn."

Helaas geldt dit voor veel kiezers ook. Immigratieangst is een goede stemmentrekker. In Polen volgens mij nauwelijks een probleem maar als je het maar hard en vaak genoeg roept zal een deel van het simpele kiezersvolk erintrappen en vanuit de onderbuik een keuze maken.

Pieszyce

Wat ik van de Polen niet begrijp is, hun reacties tegen vluchtelingen.  >:(

Vorige week had ik een bekende hier in huis die daar ook over begon, ik vroeg hem toen, "Sinds 2006 woon je hier twee straten verder in een huurhuis, niemand weet dat je van je geld dat je in Nederland verdient in Polen een stevige villa neer hebt gezet, waar je over 10 jaar permanent wil gaan wonen. Vindt jij het niet een beetje asociaal als je vluchtelingen uit oorlogsgebied aanvalt en zelf economisch vluchteling bent?"

"Wees dan eerlijk en zeg, ik wil geen moslims in mijn land, dan ben je eerlijk. Maar vergeet niet dat diezelfde moslims in Iran en India, destijds in WWII de Poolse volgelingen van Generaal Anders tijdens hun mars naar de vrijheid onderdak boden." "Je hebt dus iets goed te maken."

Mijnheer werd boos en ik met 112 moest dreigen omdat hij mijn huis niet wilde verlaten.

Daarnaast is Tusk dus druk bezig de migratiedruk op Polen te verlagen. Maar de 29% die het steevast iet met hem eens is, is de vaste kern van Kaczyński, een man die bezig is de EU te verdelen in opdracht van het Kremlin.

Straks krijgt Polen dezelfde problemen als Hongarije, die op de lijst staat om het stemrecht te verliezen alsmede de EU bijdragen tot men weer in het Gareel is.

Maar ik zal het wel verkeerd zien?  :D  :)

Pieszyce

Beste Bobal,

Het is misschien tijd dat Polen weer voor een tijdje onder Kremlin bewind moet komen.  :'(

Kijk even hieronder. De titels van de video's van vandaag . . . . .

Siemoniak zdradził Tuska! CBA wciąż działa, a zastępca ministra chroni ludzi PiS
Siemoniak heeft Tusk verraden! De CBA is nog steeds operationeel en de vice-minister beschermt de PiS-mensen

Korneluk do dymisji! Rok od taśm Onetu Obajtek wciąż jest na wolności, a Prokuratura chroni kandydata PiS na premiera
Korneluk moet aftreden! Een jaar na de Onet-tapes is Obajtek nog steeds op vrije voeten en het Openbaar Ministerie beschermt de PiS-kandidaat voor premier

Prokuratura chroni Macierewicza. Wiceprezes PiS jest ponad prawem i może się śmiać z Polaków
Het Openbaar Ministerie beschermt Macierewicz. Vicevoorzitter PiS staat boven de wet en kan Polen uitlachen

HIER te vinden po Polsku met ondertitels

Dit zijn verraders die de Tusk regering het werken onmogelijk maken.

Je hebt de Ridders van Jan Paweł II
De strijders van Maria
De ridders van Christus
Ordo Iuris
Opus Dei
Maltezer Ridders
En nog wat organisaties

en niet één is er mee bezig Polen van een dictatuur te herstellen. Wat wil men dan? Russische overheersing? Want PiS en de Konfederatie zitten daar op te wachten.

Denkt men er niet aan dat het kan uitpakken zoals in Roemenië waar ze gewoon tegen de muur werden gezet en gedood?

Ik vind het persoonlijk allemaal erg vreemd gaan. Hoe denk jij daar over??

Bobal

Citaat van: Pieszyce op  1 april 2025, 22:05 Hoe denk jij daar over??

De afgelopen tijd had ik het erg druk dus ik kon niet eerder op jouw vraag reageren.

Ik woon nu een paar jaar in Polen en heb eerlijk gezegd niet volledig zicht op wat iedereen in de politioek doet. De slagvaardigheid van de huidige regering wordt volgens mij beperkt door tegenwerking van door de vorige regering aangestelde personen en -wellicht nog wel ingrijpender- door een gebrek aan voldoende slagvaardige capabele mensen. Er gebeurt nu best veel in Polen en de wereld om ons heen. Om daar correct en snel op te reageren vraagt dat heel veel van ministers, ambtenaren, enz. Op een gegeven moment loop je tegen de capaciteitsgrens aan en zullen er prioriteiten gesteld moeten worden waardoor helaas zaken blijven liggen voor een later moment.

De "ridders" en de "strijders" die je noemt ken ik niet. Ik ben één keer zo'n clubje tegengekomen die demonstreerden, dat ze Jezus als koning van Polen wilden hebben. Simpele zielen die graag ergens bij willen horen, wellicht te gebruiken als "nuttige idioten" bij manifestaties van extreem rechts.

Pieszyce

Kan zomaar gebeuren  ;D  ;D

De slagvaardigheid was zeker 100% groter geweest als er geen PiS marionet als President zat.  >:(

Ondanks dat het niet legaal is, benoemt hij nog steeds rechters, weigert hij nieuwe wetten te ondertekenen etc, etc.

Ik weet niet of het een capaciteitsgrens is, het heeft eerder te maken met het feit dat Duda onslag van veel ambtenaren heeft kunnen tegenhouden. Kijk alleen maar even naar de NBP directeur.  :'(

Toch zijn deze ridders en strijders regelmatig op het forum beschreven zeker op het oude.

Ik hoop er nog eens een keer een topic over te maken, maar tijdgebrek voorkomt dat tot nu toe.  :'(

De nuttige idioten van rechts zijn uit elkaar aan het vallen.  :)