Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wąsik en Kamiński verloren hun immuniteit

Gestart door Pieszyce, 1 april 2025, 23:29

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wąsik en Kamiński verloren hun immuniteit
Duda zal geen tijd hebben om hen gratie te verlenen

1 april 2025

Het Europees Parlement heeft zojuist de immuniteit van twee vooraanstaande PiS-politici – Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik – ontnomen. Met dit besluit, dat in lijn is met de aanbeveling van de juridische commissie, heeft justitie het duo, dat tot voor kort probeerde zichzelf af te schilderen als Europese slachtoffers van politieke vervolging, ingehaald. Deze keer werkte het 'veto' van Nowogrodzka echter niet. En president Andrzej Duda? Weer te laat – het lijkt erop dat hij geen tijd zal hebben om hen te vergeven voordat de echte verantwoordelijkheid hen inhaalt.

Het opheffen van de immuniteit is geen gril, geen politieke wraak – het is het resultaat van een grondige analyse door de Commissie Juridische Zaken van het Europees Parlement. De commissie, waarin vertegenwoordigers van verschillende politieke stromingen zaten, had geen twijfels. Zoals Europarlementslid Michał Wawrykiewicz aangaf, werden de rapporten over beide politici unaniem ter goedkeuring aanbevolen door het gehele Parlement. De overgrote meerderheid van de 25 JURI-leden concludeerde dat er geen gronden waren om PiS-politici te blijven beschermen tegen strafrechtelijke aansprakelijkheid.

Het Openbaar Ministerie beschuldigt beide voormalige misdienaars uit de tijd van de PiS-regering ervan dat zij ondanks een definitief vonnis van de rechtbank niet zijn gestopt met het uitoefenen van publieke functies. Met andere woorden: ze staken de middelvinger op naar het oordeel van de rechtbank, omdat ze van mening waren dat "gerechtelijke uitspraken één ding zijn, maar de wil van PiS iets anders." Nu zou het kunnen blijken dat ze hiermee hun eigen politieke valkuil hebben gepakt.

Ook president Andrzej Duda, die sinds het begin van zijn ambtstermijn voornamelijk als notaris van Jarosław Kaczyński fungeerde, speelde een rol in deze kwestie. Hij had al eens geprobeerd hen gratie te verlenen, zonder enige wettelijke basis, voordat het vonnis werd uitgesproken. Deze stunt werkte niet in Polen en zal zeker niet werken in Brussel. Als hij ze nu opnieuw probeert te redden, zal het hem misschien niet lukken. Omdat de Europese instellingen – in tegenstelling tot de PiS-staat – snel en effectief opereren.

Het besluit van het Europees Parlement kan een signaal zijn dat de tijden van straffeloosheid voorbij zijn. Zelfs degenen die zich voorheen onaantastbaar voelden – omdat ze beschermd werden door partijconnecties, presidentiële pennen en politieke invloed – kunnen eindelijk ter verantwoording worden geroepen voor hun daden. De Europese immuniteit is geen schild van onsterfelijkheid, en Duda is geen goochelaar van vrijspraken. Kamiński en Wąsik hebben dit op de harde manier moeten leren.

En dit is nog maar het begin.

Bron:  wiesci24.pl   język po Polsku

Pieszyce

Het probleem van Kamiński en Wąsik
Dit hadden ze niet verwacht!

1 april 2025

Tijdens de stemming van vandaag in de plenaire vergadering in Straatsburg heeft het Europees Parlement besloten de immuniteit op te heffen van twee Europarlementariërs van de commissie Recht en Justitie: Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik. Deze beslissing maakt de weg vrij voor een mogelijke rechtszaak in Polen.

De verzoeken om opheffing van de immuniteiten werden eind juli vorig jaar bij het Europees Parlement ingediend door de procureur-generaal en minister van Justitie Adam Bodnar. Het Openbaar Ministerie beschuldigt Kamiński en Wąsik ervan dat zij geen gehoor hebben gegeven aan een definitief vonnis van de rechtbank dat hen verbood een openbaar ambt te bekleden. De zaak houdt verband met de controverse rond de eerste gratieverlening door president Andrzej Duda, die door het Poolse Hooggerechtshof als ongeldig werd beschouwd.

Het besluit van het Europees Parlement leidde tot heftige reacties van PiS-politici. Europarlementariër Anna Zalewska reageerde op de kwestie met de woorden: "Wij staan achter hen! Europarlementariërs Kamiński en Wąsik zijn een symbool van eerlijkheid en de strijd tegen criminaliteit in Polen!"

Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik werden in Polen veroordeeld tot gevangenisstraffen wegens machtsmisbruik toen ze hoofd waren van het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding. President Andrzej Duda verleende hen in 2015 gratie, maar die beslissing werd in 2023 door het Hooggerechtshof in twijfel getrokken. Desondanks bleven beide politici volhouden dat hun gratie van kracht was en dat ze hun mandaat als parlementslid en later als Europarlementariër legaal hadden behouden. Het besluit van het Europees Parlement betekent dat Kamiński en Wąsik mogelijk opnieuw voor de Poolse justitie verschijnen.

Pieszyce

Kamiński probeert zichzelf te verdedigen
En hij beweert dat zijn zaak van 'politieke' aard is

1 april 2025

Blijkbaar heeft Mariusz Kamiński geen idee hoe hij zichzelf moet verdedigen. Daarom koos hij de weg van de minste weerstand en verzekerde hij het Europees Parlement dat zijn zaak van 'politieke aard' was.

– Ik wil nogmaals benadrukken dat het Parlement heeft afgezien van een beoordeling van de merites van de beschuldigingen die tegen ons zijn ingebracht. Deze beschuldigingen zijn puur politiek van aard. Ze laten namelijk duidelijk zien hoe extreem gepolitiseerd het Openbaar Ministerie onder leiding van minister Bodnar is. Ik geloof dat het Openbaar Ministerie hier rechtstreeks betrokken is bij de verkiezingscampagne die in ons land plaatsvindt, betoogde Kamiński.

– Ik ben ervan overtuigd dat wij in de nabije toekomst, tijdens de campagne, als verdachten voor het Openbaar Ministerie zullen worden gedagvaard. Ik zie dit als repressie in verband met de oppositieactiviteiten die minister Wąsik en ik uitvoeren tegen het Tusk-regime en als een poging om zowel de oppositie als onze kiezers te intimideren. Dit is ook een bewijs van de absolute politieke betrokkenheid van het huidige Openbaar Ministerie, voegde hij toe.

Om de een of andere reden geloofden de Europarlementariërs dergelijke verklaringen niet. En dat is moeilijk te ontkennen.

Pieszyce

Kamiński verliest zijn zenuwen. Hij schreeuwde tegen de journalist

2 april 2025

Tijdens een persconferentie reageerde Mariusz Kamiński, voormalig hoofd van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Bestuurszaken en Europarlementariër voor Recht en Justitie, scherp op een vraag van een journalist van TVP over zijn toekomst in de context van de asielwetgeving in Hongarije.

De TVP-journalist vroeg Kamiński naar berichten in de Hongaarse media waaruit blijkt dat Viktor Orbán al regels heeft ingevoerd die het makkelijker maken om asiel te verlenen aan politici uit EU-lidstaten. – Ik begrijp dat u niet van plan bent om van deze mogelijkheid gebruik te maken? – vroeg ze glimlachend.

De vraag irriteerde de PiS-Europarlementariër duidelijk. Hij reageerde scherp op zowel de inhoud als de manier waarop de vraag werd gesteld. – Je vraag en je glimlach zijn ongepast, ongepast en onprofessioneel, en ze laten je ook zien... – begon Kamiński. Toen de verslaggever hem probeerde te onderbreken, legde hij haar meteen het zwijgen op: "Onderbreek me alsjeblieft niet." De dame spreekt mij aan.

Kamiński verwierp categorisch de optie om Polen te verlaten. – Ik zal nooit, nooit toestaan dat ik uit mijn land word gezet. Ik heb voor dit land gevochten tijdens het communisme, in de Sovjettijd, en ik zal vechten voor democratie, voor fatsoenlijkheid in het openbare leven in ons land, ongeacht de persoonlijke kosten, zei hij.

Hij voegde eraan toe dat hij niet zal toestaan dat een vertegenwoordiger van de huidige regering hem het recht ontneemt om in Polen te blijven. – Ik zal niet toestaan dat iemand, geen Tusk, geen Bodnar of een andere overijverige officier van justitie, mij uit mijn land zet. Ik zal hier in elke situatie tot het einde vechten, benadrukte hij.

De PiS-politicus heeft kennelijk niet gemerkt dat niemand hem uit Polen wil zetten. Integendeel.

Bron: