Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Mentzen lanceerde het “2% protocol.” Hołownia kan winnen

Gestart door Pieszyce, 2 april 2025, 21:58

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Mentzen lanceerde het "2% protocol." Hołownia kan winnen

1 april 2025

Als Sławomir Mentzen de steun van de kiezers zou verliezen en zijn kiezers zouden overstappen naar Szymon Hołownia omdat ze PiS haten, zou dat een ingrijpende verandering op het politieke toneel tot gevolg hebben vóór de presidentsverkiezingen van 2025. Een dergelijk scenario zou niet alleen verrassend zijn, maar zou ook de dynamiek van de campagne en de verwachte verkiezingsuitslag volledig veranderen.

Mentzen baseert zich vooral op anti-establishmentgevoelens en kritiek op het huidige politieke establishment. Inmiddels zien veel mensen dat Metnzen het zogenaamde "2% protocol" heeft gelanceerd. Het verlies aan steun dat de afgelopen dagen is opgetreden na de onthulling van een reeks beschamende blunders en een reeks ernstige campagnefouten, leidt tot een grote teleurstelling bij de kandidaat. In zo'n geval zou het electoraat van Mentzen – ontmoedigd door de kandidaten van de belangrijkste partijen, te weten Trzaskowski (coalitie) en Nawrocki (PiS) – op zoek kunnen gaan naar een alternatief in Hołownia, waarbij ze hem beschouwen als een 'kleinere kwaad' of als een optie voor gematigd protest.

Als Hołownia ook maar 10% van de stemmen zou krijgen die momenteel aan Mentzen worden toegekend, zou zijn steun stijgen van ongeveer 6%-10% naar ongeveer 20%. Dit zou zijn positie compleet veranderen en hem de meest serieuze speler in de competitie maken die doorging naar de tweede ronde.

In zo'n situatie zou de strijd om de tweede plaats achter leider Trzaskowski uiterst gelijk opgaan tussen Hołownia en Nawrocki. Hołownia, die het gematigde centrum vertegenwoordigt en de stemmen van teleurgestelde kiezers van verschillende gezindten verzamelt, zou effectief de kaart van de 'kandidaat van overeenstemming' kunnen spelen, door zijn gematigde retoriek te contrasteren met het extreme en haatdragende beleid van de diefachtige PiS-partij onder leiding van Nawrocki.
Gevolgen voor Nawrocki

Voor Nawrocki zou zo'n scenario rampzalig zijn. Door Mentzens stemmen richting Hołownia te verplaatsen, voorkom je dat hij nieuwe kiezers wint die ontevreden zijn over de huidige elites. Zijn strategie, gebaseerd op het extreem slecht opgeleide PiS-electoraat, is nu al gebrekkig.

Bron:  wiesci24.pl   język po Polsku

Pieszyce

De krachtige woorden van Długosz over abortus: Sławomir Mentzen,
de kandidaat van de Confederatie, liet het ware gezicht van zijn partij zien

1 april 2025

Abortus is opnieuw een belangrijk thema geworden in de huidige verkiezingscampagne. De aardige en liberale Sławomir Mentzen, de kandidaat van Konfederacja, liet het ware gezicht van zijn partij zien: hard en conservatief, vergeleken waarmee de standpunten van Kachafi en zijn kameraden als gematigd kunnen worden beschouwd. – schrijft Andrzej Długosz.

– Ik ben er ten diepste van overtuigd dat het verkeerd is om onschuldige kinderen te doden, zelfs als dat kind met iets onaangenaams wordt geassocieerd. Wij hebben niet het recht om een ander mens te doden, alleen maar omdat die persoon ons pijn doet, onaangenaam is of ons leven ernstig kan schaden. Als ik een wetsvoorstel zou ondertekenen waardoor later iemand zou sterven, een onschuldig persoon, dan zou ik het bloed van dat kind aan mijn handen hebben. Ik zal niet bijdragen aan de moord op onschuldige kinderen – zegt de kandidaat van de Confederatie als hem wordt gevraagd naar een situatie waarin een vrouw zwanger wordt na verkrachting.

– Ik ben katholiek, dus mijn algemene standpunt is natuurlijk pro-life – zegt PiS-presidentskandidaat Karol Nawrocki. – Deze beslissing ligt uiteraard bij de vrouw en zo is het ook geregeld in de Poolse wet. Voor alle duidelijkheid: dit is iets verschrikkelijks voor een vrouw. De vrouw is het slachtoffer van verkrachting en de man is de dader van de verkrachting. Daarom moet de Poolse staat in de eerste plaats zorgen voor de vrouw die verkracht is. Ik verzeker u dat er uit dit drama, uit dit kwaad, vaak veel liefde en veel goeds voortkomt, wanneer een vrouw de beslissing neemt om zo'n kind ter wereld te brengen. Ik ken zulke gevallen, er zijn vrouwen in mijn omgeving die dit soort ervaringen hebben gehad, zei hij.

Voor Nawrocki is verkrachting een "verschrikkelijke zaak", voor Mentzen is het een "onaangename zaak".

In 2016 zei Kaczafi dat vrouwen met terminaal zieke kinderen moeten bevallen, zodat "zelfs gevallen van moeilijke zwangerschappen, waarbij het kind gedoemd is om te sterven of misvormd is, eindigen met de bevalling, zodat het kind gedoopt kan worden, begraven kan worden en een naam kan krijgen."

In het najaar van 2020 besliste het Constitutionele Hof van mevrouw Przyłębska op verzoek van een groep PiS-parlementsleden dat het beëindigen van een zwangerschap vanwege ernstige en onomkeerbare afwijkingen bij de foetus in strijd is met de Grondwet. Het verzoekende parlementslid Bartłomiej Wróblewski van PiS bevestigde dat hij de aanvraag bij het Constitutionele Hof heeft ingediend op uitdrukkelijk verzoek van de PiS-leiding.

Een jaar na de uitspraak van het Constitutionele Hof, in 2021, zei Kaczafi in een interview met het weekblad "Wprost" dat "er niets is gebeurd dat de belangen van vrouwen zou bedreigen". Hij voegde eraan toe dat "iedereen (...) in het buitenland een abortus [illegaal in Polen] kan krijgen, goedkoper of duurder."

In december 2024, aan het begin van de presidentscampagne, werd hij een quasi-liberaal – We moeten op zijn minst proberen een compromis te sluiten tussen conservatief en liberaal denken in morele kwesties. Hij voegde daaraan toe dat "de staat zich niet te veel moet bemoeien met de privacy van mensen."

Houd er rekening mee dat woorden erger kunnen zijn dan kogels. En rechtse politici hebben hun permanente fixaties. Abortus is de ergste fixatie. Of het nu PiS of Konfederacja is, ze doen zich misschien een tijdje voor als liberalen, maar zodra ze aan de macht zijn, zullen ze een Taliban vormen. Het is nu eenmaal zo.

Bron:  wiesci24.pl   język po Polsku