Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Magdalena Filiks over WP-hater:

Gestart door Pieszyce, 9 april 2025, 23:12

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Magdalena Filiks over WP-hater:
"Ik heb Szymon Jadczak gevraagd ermee te stoppen. Niets hielp."

Karolina Gorczycka
9 april 2025

Magdalena Filiks, parlementslid voor de Burgercoalitie, sprak zich uit over de schandalige berichten die zij naar verluidt ontving van journalist Szymon Jadczak van Wirtualna Polska. In een reeks openbare verklaringen beschreef het parlementslid de situatie als een vorm van intimidatie, pesterij en een voortdurende overschrijding van haar grenzen.

"Ik heb meneer Jadczak meerdere keren gevraagd te stoppen met schrijven en me lastig te vallen. Hij schreef vanaf andere nummers. Zijn berichten waren schandalig - hij probeerde me van alles op te dringen en reageerde niet op verzoeken of oproepen. Ik heb zijn nummers geblokkeerd, niets anders hielp. De tijd verstrijkt en hij komt terug en blijft schrijven," onthulde Filiks.

Haar woorden vonden veel weerklank op sociale media. Veel commentatoren wijzen erop dat de situatie doet denken aan eerdere, pijnlijke gebeurtenissen in het leven van het parlementslid. Laten we niet vergeten dat haar minderjarige zoon in 2023 onder tragische omstandigheden overleed, nadat zijn gegevens openbaar waren gemaakt door kringen die verbonden zijn met Wet en Rechtvaardigheid en het Solidarna Polska. Een speciale rol in deze campagne werd toebedeeld aan Dariusz Matecki, een politicus van Solidarna Polska, en Tomasz Duklanowski, een medewerker van de Poolse radio uit Szczecin, verbonden aan PiS.

"Matecki toen, Jadczak nu", zo reageren internetgebruikers. Daarmee suggereren ze dat de druk die Magdalena Filiks ervaart, van voortdurende aard is en dat alleen de mensen die die druk uitoefenen veranderen.

Het parlementslid gaf niet aan of ze de zaak bij de politie heeft gemeld, maar uit haar verhaal blijkt dat ze pogingen heeft ondernomen om het contact te verbreken. Nummers verbieden, berichten negeren: niets leverde blijvende resultaten op.

Szymon Jadczak blijft daarentegen stil. Hij heeft nog niet publiekelijk gereageerd op de beschuldigingen. Er bestaat echter geen twijfel over dat zijn gedrag niet alleen verwerpelijk is, maar mogelijk ook een strafbaar feit oplevert. Voor journalisten die in de publieke ruimte opereren, zouden transparantie, respect voor de privacy en professionele ethiek de norm moeten zijn. Zeker als het gaat om mensen die eerder slachtoffer zijn geworden van media-aanvallen.

Eerder had Kamil Dziubka onthuld dat hij ook verdachte berichten van Jadczak had ontvangen, ondanks dat hij de WP-hater had gevraagd deze niet naar hem te sturen. Veel mensen in de journalistieke gemeenschap ostraciseren Jadczak.

In dit verband is het ook de moeite waard om te herinneren aan het feit dat de redactie van Wirtualna Polska, waar Szymon Jadczak en Patryk Słowik werken, miljoenen złoty's uit het Justitiefonds heeft aangenomen, die gestolen waren van slachtoffers van misdrijven. Het was in de redactie van Wirtualna Polska dat lofzangen ter ere van Zbigniew Ziobro en zijn vorming werden gepubliceerd onder het pseudoniem Krzysztof Suwart. Deze virtuele entiteit werd een symbool voor de val van WP en de onderdanigheid van de redactie jegens PiS en het soevereine Polen.

Bron:    wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka     język po Polsku

Pieszyce

Kamil Dziubka schudt Szymon Jadczak niet de hand
De uitsluiting van de hater neemt toe

Karolina Gorczycka
8 april 2025

De aantrekkingskracht van Kamil Dziubka, een journalist die bekendstaat om zijn degelijke, betrouwbare materiaal en evenwichtige toon, heeft brede weerklank gevonden in de journalistieke gemeenschap. Maar deze keer kon hij het niet verdragen. Hij richtte zich in scherpe bewoordingen tot Szymon Jadczak, die – zo bleek – in stilte berispende privéberichten stuurde.

Ik doe deze keer een openbare oproep, Szymon Jadczak: stuur me geen privéberichten. In november vorig jaar heb ik je niet in het openbaar de hand geschud, omdat je me een paar dagen eerder nog in een DM had gehaat. Ik dacht dat het een duidelijk signaal was dat ik geen contact met je wil. Ik herhaal: schrijf me niet.

Een duidelijkere boodschap kun je je moeilijk voorstellen. Dziubka besloot om definitief een einde te maken aan zijn relatie met iemand die duidelijk niets begrijpt van grenzen en klasse. Szymon Jadczak wordt steeds meer geassocieerd met een hater die vooral om applaus vraagt, en niet zozeer met journalistiek.

Jadczak: Zelfbenoemde sheriff of gewoon een hater?

Het is moeilijk om de indruk te weerstaan dat de acties van Szymon Jadczak steeds meer lijken op een kruising tussen een persoonlijke vete en het najagen van clicks.  Hij concentreert zich steeds meer op oorlogen met zijn collega's. En als iemand zich tegen hem verzet, begint het vuile spel: toespelingen maken, lokaliseren, de geloofwaardigheid ondermijnen en soms gewoon met modder gooien. En dat alles uiteraard onder de noemer 'strijd voor de waarheid'. Maar nu lijkt het erop dat hij zich heeft misrekend.

Dziubka wil, net als veel andere journalisten, niet alleen niets met hem te maken hebben, maar laat ook duidelijk merken dat hij genoeg heeft van de manipulatieve spelletjes en de dubbelzinnige boodschappen die achter de rug van het publiek om worden verstuurd. Het feit dat hij in het bijzijn van getuigen zijn hand niet heeft geschud, is één ding. Maar het feit dat hij nu besluit het hardop te zeggen, betekent dat de grenzen zijn overschreden.

Met zijn bijdrage wil Dziubka niet alleen een persoonlijk appèl doen, maar ook een belangrijke stem laten horen als het gaat om de toestand van de journalistieke gemeenschap in Polen. Er was een tijd dat er op gelijke voet werd gediscussieerd. Tegenwoordig hebben sommigen Twitter (X) veranderd in een persoonlijk strijdtoneel waar geen regels gelden. En elke kritiek op mensen als Jadczak – zelfs als die constructief is – eindigt in gehuil over 'haat' of een poging om de criticus op te hitsen. En dit is precies hoe degenen die hun beroep hebben opgebouwd op het aanvallen van anderen, te werk gaan. Als iemand zegt: "Ik wil geen contact meer met je", is dat geen uitnodiging om verder te schrijven. Dit is de limiet. En haar negeren getuigt niet van moed, maar van gebrek aan respect.

Het is goed dat Kamil Dziubka dit duidelijk maakt. Dit is de grens tussen professionaliteit en een giftige schijn van kameraadschap. Tussen journalistiek en een narcistisch circus. En laten we hopen dat niet alleen Jadczak dit hoort, maar dat ook de Poolse media zich eindelijk gaan ontdoen van goedkope moralisering en vertoon. Want zwijgen bij dergelijk gedrag is toestemming. En Dziubka verbrak zojuist de stilte.

Dziubka is niet de enige die zich sterk distantieert van Jadczak.

Szymon, ik wil graag met je over de journalistieke training praten. Maar eerst zou je weer journalist moeten worden en je nieuwe favoriete beroep moeten opgeven: internet-trollen. Dit zegt Roch Kowalski van de Poolse radio.

Zoals je in de journalistieke gemeenschap kunt zien, wordt Jadczak heel duidelijk beoordeeld.

Bron:    wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka     język po Polsku