Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Bosak slaat Mentzen. Splitsing in de Confederatie

Gestart door Pieszyce, 16 april 2025, 23:30

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Bosak slaat Mentzen. Splitsing in de Confederatie

Bogdan Fox
16 april 2025

Storm na het interview.
Sławomir Mentzen gaf een interview aan Channel Zero van Krzysztof Stanowski.

Toen hem werd gevraagd naar de kwestie van abortus, zei Mentzen:

— Ik vind het wreed. Je mag geen onschuldige kinderen vermoorden. Zelfs als dat onschuldige kind iemand een groot trauma bezorgt. Wij hebben niet het recht om een ander mens te doden alleen maar omdat die persoon ons pijn doet, onaangenaam voor ons is of ons leven ernstig kan schaden. Wij doden geen onschuldige mensen. Ik denk dat dit heel belangrijk is, zei de presidentskandidaat van de Confederatie.

Krzysztof Bosak distantieerde zich van Mentzen.

De vicevoorzitter van de Sejm stak zijn kritische houding ten opzichte van de uitspraken van Mentzen niet onder stoelen of banken.

— Het was zeker een onfatsoenlijke opmerking. Ik denk dat ze schade heeft toegebracht door een onderwerp in de campagne te introduceren dat volkomen onnodig is en dat niet in het programma van de Confederatie staat, zei Bosak op TVN 24.

Bosak voegde eraan toe dat hij dergelijke woorden zelf niet zou gebruiken en benadrukte dat slachtoffers van seksuele misdrijven speciale zorg moeten krijgen.

De vicevoorzitter van de Sejm benadrukte dat er in de Confederatie "geen partijdiscipline is op het gebied van wereldbeeld".

— Ik ben voorstander van de bescherming van alle menselijk leven, maar tegelijkertijd heb ik niet gepleit voor een wetswijziging op dit gebied, zei Bosak.

Bosak voegde eraan toe dat de abortuswetgeving in Polen "geen verkiezingscampagneonderwerp is."

— Ik stop hier maar. Ik zie deze discussie als een discussie die alleen maar kwaad kan doen en waarschijnlijk geen enkel kind zal redden, concludeerde de politicus.

Bron:  wiesci24.pl przez Bogdan Fox   język po Polsku