Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Aanklager Ewa Wrzosek doet aangifte van een misdrijf gepleegd door Dorota Kania en Jacek Ozdoba

Gestart door Pieszyce, 17 april 2025, 23:29

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Aanklager Ewa Wrzosek doet aangifte van een misdrijf gepleegd door Dorota Kania en Jacek Ozdoba

Karolina Gorczycka
17 april 2025

Dorota Kania en Jacek Ozdoba hebben ernstige problemen. Officier van justitie Ewa Wrzosek heeft aangifte gedaan van een misdrijf dat zij hebben gepleegd.

Openbaar aanklager Ewa Wrzosek maakte bekend dat zij aangifte heeft gedaan van een mogelijk misdrijf gepleegd door Dorota Kania, die Wrzosek's paspoortvragenlijst op het platform X (voorheen Twitter) publiceerde. Dit document, dat een volledige reeks persoonsgegevens bevat – niet alleen van de officier van justitie zelf, maar ook van haar familieleden – werd openbaar gemaakt zonder toestemming, zonder rechtvaardiging en zonder enige context die deze stap in het algemeen belang ook maar enigszins zou kunnen verklaren.

"Ik weet niet hoe mevrouw Kania aan dit document is gekomen, noch weet ik met welk doel het is gepubliceerd. Maar één ding weet ik wel: de dreiging die deze publicatie voor mij en mijn dierbaren vormt, is reëel", aldus officier van justitie Wrzosek.

Volgens haar zijn sommige van de openbaar gemaakte gegevens nog steeds geldig, wat niet alleen een schending van de regelgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens betekent, maar ook een potentiële bedreiging vormt voor het leven en de gezondheid van een publieke figuur. Wrzosek verbergt niet dat zij bang is voor zijn eigen veiligheid. Sinds de publicatie ervan staat ze onder politiebewaking. Haar dagelijks leven is niet langer normaal: het is beperkt, moeilijk en doorspekt met angst.

Wat nog erger is, Dorota Kania's bericht veroorzaakte een lawine aan shares en reacties. Haar gegevens begonnen te circuleren onder Twittergebruikers – ze werden gepubliceerd, becommentarieerd en belachelijk gemaakt. Zonder reflectie. Zonder dat ze zich bewust zijn van de gevolgen. Zonder een greintje empathie.

"De mensen die deze gegevens deelden, hadden geen rationele reden. Ze deden het puur om mij kwaad te doen. Zelfs al was het symbolisch. Zelfs al was het alleen maar psychologisch. Maar wel echt," zegt Wrzosek.

Maar daarmee is de kous nog niet af. Officier van justitie Wrzosek diende ook een klacht in over het gedrag van parlementslid Jacek Ozdoba, die haar volgens haar bedreigde met schending van haar fysieke integriteit. Wrzosek spreekt niet over "politieke kritiek" – hij zegt het direct: het was een aansporing tot geweld.

"Dit zijn de stemmen van mensen die een positie in de publieke sfeer hebben. Zulke uitlatingen – zelfs als ze niet voldoen aan de definitie van aanzetten in juridische zin – zijn in de praktijk aanzetten. Ze inspireren anderen tot actie. Ze geven ruimte voor agressie", waarschuwt hij.

Sinds de massamediacampagne is aanklager Wrzosek duidelijk:
"Ik leid geen normaal leven. Dit alles is zonder reden, zonder rechtvaardiging, ontketend voor een instrumenteel, politiek doel. En ik lijd onder de gevolgen."

Bron:  wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka     język po Polsku