Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Machcewicz over Nawrocki: "Hij is een extreem wrede man

Gestart door Pieszyce, 3 mei 2025, 22:41

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Machcewicz over Nawrocki: "Hij is een extreem wrede man
Ik hoop dat hij de verkiezingen niet wint."

Karolina Gorczycka
2 mei 2025

De voormalige directeur van het Museum van de Tweede Wereldoorlog in Gdańsk, Paweł Machcewicz, sprak zich in scherpe bewoordingen uit over de activiteiten van Karol Nawrocki, kandidaat voor het presidentschap van de Republiek Polen. In een interview voor het programma "One on One" op TVN24 beschuldigde hij Nawrocki van wrede acties en van het misbruiken van zijn openbare ambt voor persoonlijke doeleinden.

— Karol Nawrocki heeft zich vanaf het begin van zijn werkzaamheden bij het Museum van de Tweede Wereldoorlog en bij het Instituut voor Nationale Herinnering uiterst bruut gedragen en had er geen enkel bezwaar tegen om mensen te ontslaan, aldus Machcewicz. Hij benadrukte ook dat Nawrocki volgens hem persoonlijke voordelen haalde uit de functies die hij bekleedde.

De voormalige directeur van het museum vestigde de aandacht op de discrepantie tussen Nawrocki's verklaringen en zijn daden. — Voor mij is dit een voorbeeld van een politicus met een mond vol zinnen. Zijn favoriete uitspraak is: "Ik hou van Polen", maar deze liefde komt voort uit het feit dat hij persoonlijke voordelen haalt uit zijn positie, aldus Machcewicz.

Machcewicz noemde de situatie "grotesk" toen hij verwees naar berichten in de media over het gebruik van appartementen door Nawrocki voor openbare evenementen. Hij benadrukte wel de ernstige gevolgen ervan. — Dit gaat over een openbaar ambt en een presidentskandidaat. Het nomineren van een dergelijke politicus door PiS is een riskante zet, voegde hij toe.

Machcewicz sprak de hoop uit dat Nawrocki de komende presidentsverkiezingen niet zal winnen. — Ik hoop dat de kiezers zich niet door retoriek laten misleiden en de kandidaten niet op hun woorden, maar op hun daden zullen beoordelen, besloot hij.

Bron: TVN24, PAP

Bron:  wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku