Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Officier van Justitie Ewa Wrzosek kreeg een schorsingsbrief voor zes maanden

Gestart door Pieszyce, 4 december 2022, 21:31

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Officier van Justitie Ewa Wrzosek kreeg een schorsingsbrief voor zes maanden
"Ik zal zeker in beroep gaan tegen deze beslissing".

2 december 2022
Autor: akr//now

Officier van justitie Ewa Wrzosek heeft vrijdagochtend een officiële brief ontvangen waaruit blijkt dat ze voor zes maanden is geschorst. Het document is gedateerd op donderdag 1 december. - 'Ik weet niet waarom dit besluit mij gisteren niet is meegedeeld', gaf Wrzosek toe. - Ik zal zeker in beroep gaan tegen deze beslissing", verklaarde ze, eraan toevoegend dat ze "niet weet wat de reden is".

Het regionale parket van Szczecin heeft bij het Hooggerechtshof een verzoek ingediend tot opheffing van de immuniteit van twee openbare aanklagers uit Warschau, waaronder Ewa Wrzosek uit het district Warschau-Mokotów. De regionale aanklager van Warschau heeft besloten hen voor zes maanden te schorsen. Het onderzoek, zo werd gemeld, houdt verband met de "bekendmaking aan onbevoegden van informatie uit lopende strafprocedures". Wrzosek had donderdag al gezegd, in reactie op de verklaring van de onderzoekers en de citaten uit de berichten daarin, die volgens de aanklagers door haar geschreven zouden zijn, dat zij de inhoud in verband bracht "met de zaak van illegale bewaking met Pegasus, en de technische mogelijkheden van deze software".

Eerder op woensdag werd het kantoor van de officier van justitie doorzocht en apparatuur veiliggesteld. Zoals zij vertelde, vond de huiszoeking plaats in haar afwezigheid - toen zij voor die dag bij de rechtbank was gedetacheerd - hoewel zij het recht had daar aanwezig te zijn.

Aanklager Wrzosek geschorst. Ze ontving een officiële brief

Vrijdagochtend kwam Wrzosek naar haar werk. Daar kreeg ze een officiële schorsingsbrief. Het document is gedateerd op 1 december 2022.

- De officier van justitie van het district Warschau, de heer Mariusz Dubowski, heeft besloten dat de aard van de beschuldigingen tegen mij de kenmerken draagt van een misdrijf tegen de waardigheid van het ambt dat rechtstreeks verband houdt met het beroep van officier van justitie, en pleit voor mijn onmiddellijke ontslag uit de uitoefening van mijn functie," zei Wrzosek nadat hij het kantoor van de officier van justitie had verlaten.

- Deze beslissing is mij vandaag overhandigd door de officier van justitie, hij is van gisteren. Ik weet niet waarom dit besluit niet gisteren aan mij is overhandigd. Vooral omdat ik de openbare aanklager Dubowski ook heb gevraagd mij een kopie te geven van de beslissing op basis waarvan de doorzoeking van mijn kamer werd uitgevoerd," voegde ze eraan toe.

Wrzosek over schorsing: Ik ga zeker in beroep tegen deze beslissing

Zij legde uit dat uit de beschikking blijkt dat zij vanaf donderdag "voor de duur van zes maanden uit haar functie is ontheven". - Ik heb een klacht tegen dit bevel ingediend bij de tuchtrechter van het openbaar ministerie, dus het is echt alsof ik voor hetzelfde naar dezelfde instantie schrijf, maar ik ben van plan er gebruik van te maken", verklaarde zij.

- Ik zal zeker in beroep gaan tegen deze beslissing," verzekerde ze, eraan toevoegend dat ze "niet weet waar het aan ligt". Zij deelde ook mee dat zij "dringend is gelast het openbaar ministerie te verlaten".

Bron:  TVN24 przez Autor:akr//now      język po Polsku