Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Polen stemmen zondag in tweede ronde presidentsverkiezingen

Gestart door Pieszyce, 31 mei 2025, 09:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Polen stemmen zondag in tweede ronde presidentsverkiezingen

30 mei 2025

Polen gaan zondag naar de stembus om te stemmen in een nauwlettend gevolgde tweede ronde van de presidentsverkiezingen.

De verkiezingen plaatsen de centristische burgemeester van Warschau, Rafał Trzaskowski, tegenover de eurosceptische conservatieve kandidaat Karol Nawrocki, die inspiratie put uit de Amerikaanse president Donald Trump.

Trzaskowski vertegenwoordigt de regerende Burgercoalitie (KO), terwijl Nawrocki wordt gesteund door de oppositiepartij Wet en Rechtvaardigheid (PiS).

De uitslag wordt gezien als cruciaal voor de pro-Europese koers van Polen en de betrekkingen met buurland Oekraïne.

Recente peilingen laten een nek-aan-nekrace zien tussen de twee kandidaten.

De race onderstreept de aanhoudende kloof tussen centristen en conservatieven die de Poolse politiek al meer dan twee decennia lang vormgeeft.

De stemming vindt ook plaats te midden van een groeiend anti-establishment sentiment, waarbij extreemrechts zijn grootste verkiezingswinst tot nu toe boekt.

De winnaar zal een termijn van vijf jaar als staatshoofd vervullen, toezicht houden op defensie en buitenlands beleid en een vetorecht hebben over wetgeving.

Een overwinning van Trzaskowski zou een belangrijke impuls geven aan de regering van Donald Tusk, een voormalig topfunctionaris van de EU, terwijl een overwinning van Nawrocki de ongemakkelijke co-existentie met het presidentieel paleis zou versterken.

Trzaskowski versloeg Nawrocki nipt in de eerste stemronde op 18 mei.

De zittende president Andrzej Duda, die sinds 2015 in functie is, mag zich volgens de grondwet niet kandidaat stellen voor een derde termijn. Zijn tweede termijn eindigt op 6 augustus.

Stembureaus zijn zondag geopend van 7.00 tot 21.00 uur lokale tijd.

Vrijdag om middernacht gaat een mediablokkade in voorafgaand aan de verkiezingen. Tijdens deze blokkade mogen nieuwsmedia geen opiniepeilingen publiceren. Ook politieke campagnes zijn verboden tot het einde van de stembusgang.

Bijna 700.000 Polen die in het buitenland wonen, hebben zich geregistreerd om per brief te stemmen, aldus functionarissen.

(gs)

Bron: IAR, PAP, polskieradio.pl by (gs)   English

Ruud

Het gaat nog spannend worden. Opkomst bepaald waarschijnlijk wie gaat winnen. Mensen die op andere kandidaten gestemd hebben als de 2 die zondag op het stembiljet staan zullen niet zomaar voor 1 van de 2 stemmen. Er zouden zomaar nog de nodige blanco stemmen kunnen komen.

Las net een stuk over jongere Polen die geen van beide zien zitten. Rafal heeft in Warsaw nu niet echt goede dingen gedaan om meer betaalbare huizen te regelen, terwijl ze ook de anti lhbt en anti eu van Nawrocki niet goed vinden.

Maar zondag avond zullen we het wel weten, als het niet heel dicht bij elkaar ligt, en het dus even gaat duren voordat de uitslag definitief zal zijn.

Ben trouwens ook benieuwd hoe hervormingen gaan vallen als Tusk daar aan toe komt, of dat we bij de volgende verkiezingen dan PiS weer terug krijgen, die dan vanalles weer terug draaid.

Was trouwens de afgelopen dagen verbaasd over de media. Het gaat veel of zelfs voornamelijk over de negatieven van 1 kandidaat, en niet over de positieve xaken van de andere kandidaat. Veel negativiteit, weinig positiviteit. Past denk ik wel bij mijn observatie dat veel Polen niet voor een kandidaat stemmen maar meer tegen een ander.

We zullen zondag wel weten hoe het gaat lopen, Lidia is er in iedergeval van overtuigd dat de enige optie Rafal is, ben benieuwd of genoeg Polen dat ook vinden.

Pieszyce

Ik weet het niet en eerlijk gezegd heb ik er onderhand wel genoeg van.  :( 

Er zijn er zat, die normaal niet op PiS of PO zouden stemmen, maar gezien het aantal linksen en dan de leiding daarvan die dit nu promoten, ziet het er niet slecht uit.  :)

PiS mag van mij totaal verdwijnen, niet voor de kiezers, maar wel voor de leiding en allen die manipuleerden en miljoenen gestolen hebben. Ik heb 20 jaar ervaring, maar nooit zo'n bende meegemaakt als in PiS. Nog steeds staat er 700 miljoen złoty ruim op een bank in Luxembourg, waar een beruchte PiSser met een slecht gebit bij kan. Waarom? Omdat alleen hij de gegevens heeft.

Je schrijft  dat je verbaast bent over de media, ik niet. Wat heb je allemaal over Nawrocki gelezen?
De media halen aan wat voor crimineel Nawrocki is, zo iemand als president, zo hetzelfde geven als Trump in de VS, Putin in de Russische Federatie en ik ga hier maar niet verder. . . . . . . Maar als Polen voor een Sovjet 2.0 kiest is dat hun zaak.

Trzaskowski's voorgangers, en dan vooral L. Kaczyński zijn de schuld van veel problemen die Trzas. Nu mag oplossen. Erg ondankbaar werk. Nog ondankbaarder omdat de Polen niet echt het woord "dankbaarheid" in hun karakterboekje hebben staan. [ervaringsexpert]

Ik wens Lydia succes en feliciteer haar met haar keus.  ;)  ;D