Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Conservatieve Nawrocki wint Poolse verkiezingen, harde klap voor regering-Tusk

Gestart door Pieszyce, 2 juni 2025, 09:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Conservatieve Nawrocki wint Poolse verkiezingen, harde klap voor regering-Tusk

2 jun 2025
De conservatieve Karol Nawrocki heeft de Poolse presidentsverkiezingen gewonnen. De winst van Nawrocki komt als een klap voor de regering van premier Donald Tusk.

Nawrocki werd gesteund door de partij Recht en Rechtvaardigheid (PiS), die tussen 2015 en 2023 aan de macht was in Polen. De partij werd berucht door het afbreken van de rechtsstaat en het discrimineren van minderheden. Polen lag in het PiS-tijdperk regelmatig overhoop met de Europese Unie.

In de tweede ronde van de Poolse presidentsverkiezingen nam Nawrocki het op tegen de liberale en pro-Europese kandidaat . . . . . .

Bron:  nu.nl . . . . . . . .Lees hier verder . . . .

Pieszyce

Met alle stemmen geteld, kreeg Nawrocki 50,89 procent van de stemmen, terwijl zijn centristische rivaal, burgemeester Rafał Trzaskowski van Warschau, 49,11 procent kreeg, aldus de Nationale Kiescommissie (PKW) op een persconferentie.

Laten we er rekening mee houden dat de PKW nog steeds bezet wordt door de door PiS gekozen leden. Deze uitslag was in 2023 al voorspelt vanwege dat feit. Hercontrole zou dus afgedwongen moeten worden.

Daarnaast is een overwinning van 50,89% het totale hertellen waard, zeker gezien de buitenlandse uitslagen. [komen hierna]

Trouwens niet alleen voor Tusk een klap, ook voor de EU en allen die van de EU regels gebruik maken.

Ruud

Vreesde al dat het zo zou aflopen. Mogelijk dat de buitenlandse stemmen nog iets uitmaken, het verschil is tenslotte erg klein.

Eigenlijk is de situatie niet veranderd, de president blijft PiS gezind. Maar Tusk leidt nog steeds de regering. Het zal alleen lastig worden veel voor elkaar te krijgen, maar dat was al zo. Volgens mij werden er ook dingen uitgesteld in afwachting van een andere president, maar het is nu aan Tusk om toch wat beweging in het geheel te krijgen. Misschien door dingen te combineren waarbij de president eigenlijk niet zomaar kan blokkeren.

Gezien de gesprekken die ik in Polen had zag ik toch ook wel veel steun voor PiS. Veel mensen zagen dit als een keuze wat het beste zou zijn voor Duitsland/EU of voor Polen. Tusk is tenslotte in de ogen van velen mister EU, en niet in de eerste plaats Pool. Er waren en zijn na 8 jaar PiS ook niet heel veel dingen waar Tusk op kon scoren wat de "gewone" Pool betreft. Inflatie bleef, buiten Tusk zijn schuld, en de standaard politieke regel is dat dingen als inflatie direct aan de zittende regering worden opgehangen. Dat is ook 1 van de belangrijkste redenen dat PiS verloor van Tusk, maar kan ook net zo goed de reden zijn dat Tusk de volgende verkiezingen verliest. Is overigens geen Pools fenomeen, kijk maar naar Nederland en BBB en NSC, het ene moment veel zetels, kabinet deelname, het volgende moment (bijna) verdwenen als we de peilingen mogen geloven.

Maar laten we even pas op de plaats maken, de uitslag even laten bezinken, frustratie even laten voor wat het is, en dan zien of Tusk zich herpakt, en gaat inzetten op toch nog wat veranderingen en verbeteringen voor de Polen, misschien de Polen laten inzien dat KO wel wil, maar geblokkeerd wordt door PiS, ook zaken die goed zouden kunnen uitpakken voor de stemmers.

Overigens hoorde ik bij de jongere Polen wel veel tegenstand tegen Tusk, maar ook tegen PiS, tijd voor een nieuwe partij, niet een uit de gevestigde orde, al zal dat ook niet in heel korte termijn enige vorm krijgen, misschien moet het eerst nog steckter worden voordat het weer wat beter gaat met Polen ?

Pieszyce

Ik had niet verwacht dat het zo zou aflopen. Reden?

Het verschil in opkomst bij campagne bijeenkomsten van beide heren. Bij Trzaskowski waren er gemiddeld 4 keer meer aanwezig.
De uitlatingen van de kiezers, Jong en Oud. Een bij mij bekende fervente PiS stemmer zou nu op de KO kandidaat stemmen omdat het een Pooier niet als president wilde.

Ik blijf het zeggen, de uitslag STINKT een uur in de wind naar vervalsing.

Vannacht een gesprek gehad met Poolse contacten die naar Canada vertrokken zijn. Ook zij waren geschokt en blij dat ze destijds vertrokken zijn. Vanuit Polen niet 1 mail, heel vreemd.

Mijn respect voor de gemiddelde Pool ligt nu beneden het vriespunt. Tusk heeft inderdaad niet veel voor elkaar gekregen dankzij de blokkades van Duda en de nog aanwezige PiSsers in CBA WBA ect, etc en andere regeringsgroepen. Zolang die blijven kan Tusk beter zijn koffers pakken en vertrekken.

Een aantal buitenlandse stemmen staan hier onder.

Maar het zal wel net zo gaan als in Amerika, waar een grote groep mensen die op Orangeboy gestemd hebben er enorme spijt van hebben, jammer dat dit te laat is. Denken moet je altijd VOORAF, niet achteraf. Achteraf zei mijn Opa, is een Koe in zijn kont kijken. ::)  :)

Pieszyce

Wat uitslagen, o.a. uit het buitenland. Als er meer komen in Bluesky zal ik ze plaatsen.

Pawoj‬ ‪@pawoj.bsky.social‬ • 2h

Wygląda na to, że moja ostatnia prognoza z piątku była całkiem niezła. 😂 Zakładałem też frekwencję 72%.
Het lijkt erop dat mijn laatste voorspelling van vrijdag behoorlijk goed was.  Ik had ook een opkomst van 72% voorspeld.

Beata K‬ ‪@abeakab.bsky.social‬ • 1h

Ja to chyba na Krecie zostanę...
Ik denk dat ik maar op Kreta blijf...

Kos‬ ‪@kos-78.bsky.social‬ • 29m

Albo chociaż do Korei południowej
Of in ieder geval naar Zuid-Korea

Ewka‬ ‪@ewalobro.bsky.social‬ • 2h

Do Chin jedź :p
Doe mij China maar :p

‪Gosia‬ ‪@imbir.bsky.social‬ • 1h

Albo do Wietnamu? 😏 bsky.app/profile/imbi...
Of Vietnam?

Beata K‬ ‪@abeakab.bsky.social‬ • 2h

Spłynął pierwszy protokół w kraju...
Het eerste protocol in het land is ontvangen...

Ik vertrouw de officiële uitslag niet. Het Stink met een PiSser als voorzitter van het Comité.

Pieszyce

Zoals deze PiSvoorzitter van het verkiezingscomité kijkt bij de aankondiging wie gewonnen heeft zegt mij veel.  >:(

Pieszyce

Vandalisme verhoogt spanningen in laatste dagen Poolse presidentsverkiezingen

30 mei  2025 

De spanningen in de Poolse presidentsverkiezingen lopen op nu campagnemateriaal van kandidaten het doelwit is van vandalisme, onder meer door personen die banden hebben met de rechtse PiS-partij.

Sylwester Marciniak (rechts), hoofd van de Poolse Nationale Kiescommissie, informeert de media vrijdag over de belangrijkste stemprocedures, een dag voor de stilteperiode in de aanloop naar de verkiezingen. In verschillende regio's zijn berichten opgedoken over vandalisme aan campagnebanners. Foto: Leszek Szymański/Facebook.com/Piotr Wyszyński

Onder de betrokkenen bevonden zich een PiS-gelieerd gemeenteraadslid uit Kraśnik in Oost-Polen en een inwoner van Wołomin, nabij Warschau, die naar verluidt uitknipsels van Trzaskowski's gezicht van campagneborden had verzameld.

Volgens Gazeta Wyborcza Lublin, een lokale editie van het Poolse dagblad, werd een ervaren gemeenteraadslid en vicevoorzitter in Kraśnik betrapt op het beschadigen van spandoeken van kandidaten van de politieke oppositie van de regeringscoalitie.

Hieronder bevonden zich posters van Rafał Trzaskowski, Magdalena Biejat en Szymon Hołownia. Het incident vond half mei plaats, vóór de eerste stemronde, toen het raadslid terugkeerde van een campagnebijeenkomst.

Aan de vooravond van de tweede ronde van de campagne meldde Gazeta Wyborcza ook dat een inwoner van Wołomin naar verluidt tientallen posters van Trzaskowski had vernield.

Na de verkiezingsconferentie van 1945 werden spandoeken van de regeringscoalitie vernield. 300, waarvan er zo veel zijn gebruikt om...
Gepubliceerd door Piotra Wyszyńskiego Środa, 28 mei 2025

De 44-jarige man zou precisiegereedschap hebben gebruikt om gezichten uit de billboards te snijden en sommige ervan als trofeeën hebben bewaard. Andere werden gemerkt met het symbool "Strijdend Polen" - een embleem dat verband houdt met de Opstand van Warschau in 1944. Hij riskeert nu een gevangenisstraf van maximaal vijf jaar.

In een eerder incident kreeg een echtpaar uit Lutynia, nabij Wrocław, een "christelijke waarschuwing" van een lokale rozenkransgebedsgroep nadat ze een poster van een kandidaat hadden opgehangen die impopulair was in radicale ultrakatholieke kringen. Nadat ze een vernield spandoek hadden vervangen, ontdekten ze dat het graf van hun ouders was geschonden. (mp)

Bron: Gazeta Wyborcza/X/@Bertold_K/@coellen_barbara/ polskieradio.pl   English

Pieszyce

Alleen dit al zou zwaar strafbaar moeten zijn.

Er zijn speciale PiS groepen die opgezet zijn om dit te doen.

Zieke idioten zijn het. >:(  >:(  >:(  >:(

Bobal

Regelmatig reageer ik op dit forum en wil dat nu ook doen naar aanleiding van de verkiezingsuitslag van gisteravond.

Laat ik met een citaat van Winston Churchill beginnen: "The best argument against democracy is a five-minutes conversation with the average voter."
En nog één uit de middeleeuwen, herkomst onbekend, de koning tegen de bisschop over het volk: "Houd jij ze dom, dan houd ik ze arm."

Ik ben verbaasd en teleurgesteld, dat de Polen een president kiezen voor de helft van de mensen en die de andere helft haat en als vijanden ziet. Met de destructieve Trump als voorbeeld zou je toch verwachten, dat de Polen dit niet willen. Een matig intelligente drugsverslaafde oplichter met criminele vrienden en een verleden als straatvechter en pooier. Dat zegt meteen ook iets over de waarden en normen van zijn overwegend streng katholieke kiezers.....
Kritiekloos geloof zal een argmument zijn geweest voor veel stemmen. En wat ik meekreeg van degenen die toch voor de inhoud gingen: een nauwelijks bestaand immigratieprobleem (deed het immers ook goed in diverse buitenlanden) en uiteraard het ware partiottisme, een soeverein Polen zonder bemoeienis van de EU. En over dat laatste wil ik nog wel een venijnige analyse maken.
Een culturele bloeitijd (Chopin, Mickiewicz, schilders als Kossak, Mehoffer, Chelmonski, enz.) vond plaats zonder Poolse staat onder Duits, Russisch en Oostenrijks gezag. En toen Polen eindelijk weer onafhankelijk werd was het geen eenheidsfeest maar werd de eerste president al na een paar dagen vermoord. Vervolgens werd de prille democratie steeds meer een autocratie totdat in 1939 vijfenhalf jaar Duitse bezetting volgende. Daarna kwam 45 jaar Sovjet-Russische bevrijding. De Poolse soevereiniteit was de afgelopen eeuwen dus niet zo'n succes. Een flinke welvaartssprong kwam deze eeuw met EU-subsidies en gelden van werkers in het EU-buitenland. En nu de Russische tanks in Oekraine oprukken, de Chinese economische aggressie toeneemt en USA toch niet zo'n betrouwbare bondgenood blijkt, is juist Europese eenheid nodig en geen teruggang en isolationisme. En dan kiest dus Polen een EU-scepticus als president van een partij die de afgelopen jaren met die EU en vrijwel alle buurlanden ruzie maakte.

Ik deel niet het optimisme van Ruud, om het maar even aan te kijken en af te wachten. In een andere post op het forum geeft Andrzej Długosz naar mijn mening een juist toekomstbeeld. De Polen mogen het van mij nu lekker verder zelf uitzoeken. Ik kruip met mijn gezin in onze comfortbubbel, genieten daarvan en redden ons wel. Ik stop met lezen en volgen van Poolse politiek, en ook met reageren daarop dus dit is mijn laatste bijdrage op het politieke deel van het forum.

Pieszyce

Beste Bobal,

Ik hoop dat je dit nog wilt lezen, anders krijg je het per mail.
Ik ben het totaal met je eens en dat zal zo blijken.

Wij hadden op het forum eens een lid, die zei "Polen kunnen niet verder vooruit denken dan twee weken, moet het over een langere termijn dan zijn ze weg". Hij vertrok van het forum, omdat ik een ander lid toestond lid te worden, met wie hij op een ander forum over Polen steeds ruzie had. Ik zei toen tegen hem, "Jammer dat je vertrekt, maar IEDEREEN met een fatsoenlijke manier van schrijven mag lid worden". Het resulteerde er in dat ik een paar keer frontaal werd aangevallen op andere plaatsen en ook nog eens achter mijn rug om.

Dat hij daarmee hetzelfde deed als vele Polen had hij niet door. Zelfs mijn schoonheid zegt dat er veel Polen zijn die een zeer vreemde manier van denken hebben.
Als de Polen net zoals nu, niet zo veel en vooral vaak onderling ruzie maakten, waren er ook minder bezettingen geweest. Dat stelde ik al in 2004 en ik blijf dat zeggen. Veel Polen zijn niet in staat zelfstandig en in vrede met anderen te leven. Dat mijn beste Bobal, heb ik in Polen ervaren toen ik daar lange tijd verbleef en hetzelfde met Polen in Nederland. Jaloezie en eigenwijsheid op een zeer asociale manier  is een Poolse volksziekte. Mede reden waarom ik mijn bezigheden daar in 2010 officieel staakte. Bijt immers nooit de hand die je hulp aanbied.

Ik ben er van overtuigd dat deze verkiezingen bewerkt zijn. Men waarschuwde er al voor, maar met geheime diensten die op handen worden gedragen en bezet door een partij, die men met een gerust hart een sekte kan noemen is het slecht werken.

De Poolse soevereiniteit zal NOOIT een succes worden, tenzij West Polen zich afscheid van Oost Polen.

De overwegend streng katholieke kiezers zijn net zo streng katholiek als hen op een bepaalt moment uitkomt. [ervaringsdeskundige] Dat frustreerde mij zo dat ik in NL een pater opzocht om dat te bespreken. Deze priester had 20 jaar in  Rusland gewerkt en 15 jaar in Polen. Na een goed gesprek begreep hij mij toen ik zei, "Ik zweer u nooit zal ik meer een kerk in Polen bezoeken, ik ben er klaar mee".  3 jaar voor hij overleed stapte hij zelf uit zijn orde wegens de vele Pedo schandalen met priesters en dat niet kunnen verwerken.

Ik deel ook het optimisme van Ruud niet, de reden is dat het Buitenland nog geteld en verwerkt moest worden, op een moment dat Tzaskowski licht voorstond als je dan naar de afbeeldingen kijkt zou het onmogelijk moeten zijn dat Nawrocki zou winnen, dus hoe kan het dan wel?

Спасибо дяде Vladimir Putler  >:(

Dezelfde rotzooi krijgen we al Servië lid zou worden van de EU.  >:(

Jammer dat je stopt met reageren ik waardeerde je bijdragen zeer.

We gaan nog bekijken welke en hoeveel politiek we gaan plaatsen, maar een souteneur ga ik niet promoten.

Bobal

Citaat van: Pieszyce op  2 juni 2025, 17:50 Ik hoop dat je dit nog wilt lezen, anders krijg je het per mail.

Citaat van: Pieszyce op  2 juni 2025, 17:50 Jammer dat je stopt met reageren ik waardeerde je bijdragen zeer.

Nog één keer dan...... ;)
Dank voor je reactie!

Citaat van: Pieszyce op  2 juni 2025, 17:50 Jaloezie en eigenwijsheid op een zeer asociale manier  is een Poolse volksziekte.

Helaas herkenbaar.

Citaat van: Pieszyce op  2 juni 2025, 17:50 Ik ben er van overtuigd dat deze verkiezingen bewerkt zijn.

Het stemmen zelf is volgens mij wel eerlijk verlopen. Maar zeker zullen er veel trollen -ook uit Rusland- aan het werk geweest zijn. En als de mensen zelf niet na willen denken kunnen die trollen heel succesvol zijn.

Citaat van: Pieszyce op  2 juni 2025, 17:50 De Poolse soevereiniteit zal NOOIT een succes worden, tenzij West Polen zich afscheid van Oost Polen.

Tsjechië heeft dat beter voor elkaar. De scheiding deed indertijd wel pijn maar achteraf gezien is het zo gek nog niet.

Citaat van: Pieszyce op  2 juni 2025, 17:50 een moment dat Tzaskowski licht voorstond

Ik sluit niet uit, dat het peilingbureau IPSOS om verwarring te zaaien bij de eerste exit poll om 21.00 uur een te optimistische stand voor RT heeft gegeven. De foutmarge van 2% was exact het verschil met de exit poll van 23.00 uur.

Citaat van: Pieszyce op  2 juni 2025, 17:50 Спасибо дяде Vladimir Putler  >:(

Of je nu voor RT of KN bent, alle Polen zullen uiteindelijk de verliezer blijken te zijn en Putin is de grote winnaar van gisteren (even los van z'n verloren bommenwerpers  :) )

Citaat van: Pieszyce op  2 juni 2025, 17:50 Dezelfde rotzooi krijgen we al Servië lid zou worden van de EU.  >:(

Alsjeblieft de komende 100 jaar NIET!

Citaat van: Pieszyce op  2 juni 2025, 17:50 We gaan nog bekijken welke en hoeveel politiek we gaan plaatsen,

Tip: hou het beperkt, het gaat een gigantisch ordinair moddergevecht worden :'(
Succes in elk geval!

Ruud

Nog 1 opmerking, Polen heeft dan mogelijk geen groot aantal asielzoekers, maar het aantal Oekraïners begint hier en daar wel een probleem te worden, speciaal onder de Polen aan de onderkant van de samenleving, en dat zijn ook vaak de kern van de PiS stemmers. Denk dat daar ook een oorzaak van het succes van PiS vandaan komt.

Eerlijk gezegd vraag ik me af waarom Polen zo snel na bevrijding uit het Sovjet rijk bij de EU wilde. Die zak geld die daarmee los kwam zal een grote reden zijn geweest, maar veel Polen zagen dit toch wel als een verlies van soevereiniteit.

Het geeft PiS nu wel weer een boost, dus het zal er in de politiek niet beter op worden, en zolang JK niet weg is zal enige verandering bij PiS lastig blijven.

Ik heb toch nog wel de hoop dat Tusk wel wat veranderingen voor elkaar krijgt, en bij de volgende verkiezingen PiS van de winst kan afhouden, en kiezers weet te winnen die wel wat naar de toekomst kijken. Vooral de jongeren zijn belangrijk voor de toekomst. Al zal het lastig blijven omdat we in het hele westen zullen moeten accepteren dat het niet vanzelfsprekend is dat nieuwe generaties het beter krijgen dan hun ouders.

Pieszyce

Tsjechië en West Polen samen geen slecht idee  :)

IPSOS.pl heb ik nooit vertrouwd

Mijn Vader zaliger zou gezegd hebben, "het oliedomme klootjesvolk heeft het weer geweldig verpest";D  ;D

Als ik kijk naar de VS, hoeveel mensen er daar spijt hebben van het op Trump stemmen dan kan Nawrocki wel eens naar de 32% zakken, het juiste aantal voor de PiS aanhang.

Oké, Trzaskowski was vóór de regenboogvlag, en zoals Ruud schreef over het tekort aan goedkope huurhuizen, maar dat mag geen reden zijn om maar niet op hem te stemmen immers er zijn meer zaken die hij wel goed gedaan heeft. Maar zoals reeds eerder gezegd, verder kijken dan 2 weken is voor een Pool Moeilijk.

Pieszyce

Tja Ruud,

Maar die Oekraïners moeten toch ook ergens leven als hun regio gebombardeerd wordt? Vergeet niet dat er in NL ook een flink aantal zijn. Het bezwaar tegen Oekraïners is volgens mij iets anders. Iets uit de Historie en dan bedoel ik niet die van WWII. Ik houd trouwens mijn hart vast als de russische Federatie ooit eens uit elkaar valt ook daar zit veel ontevredenheid.

De personen met de nu grootste mond dat de Soevereiniteit door de EU wordt gestolen zijn de oorzaak, volgens mijn informant waren Lech en Jarosław Kaczyńki de personen die druk uitoefenden.
In principe [op het oude forum was er een groot topic over dit] de EU was in eerste instantie geen voorstander omdat Polen TOEN al bekend stond als een eeuwige ruziemaker en daarom niet in de EU zou moeten zitten. Ik dacht dat Duitsland het uiteindelijk doorgedrukt heeft samen met Frankrijk ( weet het niet precies meer). Mij zou het trouwen niets uitmaken als ik mezelf geen Nederlander, maar Europeaan moet noemen, al dat hokjes gedoe . . . .

We zullen het verder zien.  ;)
Er zal voor de jongeren een tijd komen dat er zonder oorlog geen groei meer is totdat . . . . . . . .

Ik weet nog goed wat ik in 1950 allemaal had [beter gezegd NIET had], als ik nu zie wat kinderen van vijf jaar al in de hand hebben, dan is onze generatie veel tekort gekomen.  :(

Ruud

Het blijft een situatie waar de Polen nu inzitten. Ik snap ook die aversie tegen LHBT... personen niet, maar dat zit erg diep alsof het zien hiervan de tegenstanders persoonlijk beledigd. Abortus is ook zo een onderwerp waar een hoop Olen erg fel op zijn, waarschijnlijk omdat ze zelf, of iemand dichtbij er nooit persoonlijk mee te maken heeft gehad. Maar de kerk gebruikt het gretig, en dus ook bij het sturen van de stemmen van de kerkgangers.

Eens overigens dat Tusk en consorten de goede zaken doen, maar kennelijk ziet de meerderheid het niet zo, let ook op dat bijna de helft van de stemmers achter Rafal stonden, net niet genoeg, maar je zou er ook uit kunnen destilleren dat bijna de helft van de stemmers wel over de langere termijn nadenken.

En natuurlijk moeten de Oekraïners ook ergens heen, maar bij werk op het land, en bij laaggeschoolde arbeid is bijna geen Pool meer te vinden omdat de Oekraïners voor minder geld willen werken, en daar maken de bazen grif mis/ge-bruik van. Gaat dan ook veel om zwart werk, waar aan het eind van de dag of week wat contact afgerekend wordt, zonder contract. Het risico dat dat gaat opvallen is bij Poolse werknemers wat groter dan met buitenlanders die zwart werken. Dat zet ook best wel wat kwaad bloed, in eerste instantie zijn de Oekraïners met open armen ontvangen, maar aangezien dit al langer duurt wordt de wrijving steeds groter, en die oorlog is voorlopig ook nog niet voorbij vrees ik.

Pieszyce

Ik denk persoonlijk Ruud dat de kerk er de oorzaak van is.   :(

Men is na de omwenteling van een sovjet Polen naar een "Vrij Polen" gewoon stil blijven staan in alle levensvoorwaarden, tenminste zo voelt het. Maar het ergste is nog de haat waarmee PiS aanhangers andere mensen aanvallen, hoe men hen echt vervloekt. Hoewel ik inmiddels dankzij Polen de kerk verlaten heb, ben ik een zeer gelovig mens en iemand vervloeken is het domste wat men kan doen want wanneer je dat doet komt 3 voudig bij  je terug. Je mag best iemands keuze afwijzen/afkeuren maar vervloeken?? NEE- NOOIT.

Het campagne team van Trzaskowski heeft slecht werk geleverd, ook Roman Giertych zegt dat en die heb ik nog niet op een verkeerde beoordeling kunnen betrappen. Toch blijf ik ook van mening dat als men alles zou hertellen de uitslag anders wordt. Ook is het vreemd dat overal ter wereld men op Trzaskowski stemde en met grote verschillen, behalve in de VS en De Balkans.

https://www.polskieradio.pl/395/7785/Artykul/3532218,polish-diaspora-backs-trzaskowski-except-in-north-america-and-the-balkans

Iets stinkt er enorm, want in de VS zijn de Polen al langer conservatief, maar de Russische invloed in de Balkans is groot.

Ik geloof dat jij meer oostwaarts verblijft of zie ik dat verkeerd? Mijn gebied was Śląsk ,Dolnyśląsk en Lubuskië. Op twee na die een loonbedrijf hebben, samen met Nederlanders, is de rest naar Canada en heel Europa vertrokken omdat daar meer te verdienen was en ja, dan zal er toch vervanging moeten komen. 2 tuinderijen waar ik destijds de broekassen aan leverde gingen failliet wegens gebrek aan personeel, dat naar Duitsland was vertrokken,. Tja en dan moet je wat.
Maar ik durf rustig te stellen dat veel Polen liever mopperen dan een oplossing te zoeken, dat lieten ze graag aan mijn groepje over. Personeel dat ik zag in Jaśien en Lubsko, kwam ik ineens in Rotterdam tegen.

Ik wordt er in ieder geval niet vrolijk van.   >:(  >:(

Ruud

Wij verblijven in de buurt van Inowroclaw, midden Polen dus. En op het platteland tussen de boeren, veel contacten met de boeren ook. Maar ook met kleine bedrijven. De politieke voorkeuren zijn ook vaak niet wat je verwacht.

Overigens hebben de boeren wel een vreemde verhouding tot de overheid, ook in de Sovjet tijd hadden de kleine boeren veel ruimte om te ondernemen. Dan praat ik natuurlijk niet over de collectieve bedrijven. Die onafhankelijkheid zie je nu ook nog, met de houding van: Van een regering hoeven we ons weinig aan te trekken.

Pieszyce

Hai Ruud

Oké ik was in de war met een ander.

Dat " Van een regering hoeven we ons weinig aan te trekken" was mede oorzaak van een breuk tussen mij en een paar Polen die ik destijds uit de str*nt heb geholpen.

Men kwam naar Nederland, dacht een tijdje bij mij in te kunnen trekken en vond, dat men kon doen wat men wilde ondanks dat er nog niet echt open grenzen waren. Men verwachtte dat ik wel e.e.a. even zou regelen.

Mijn allereerste contact met Polen was via een persoon die voorman bij IHC Kinderdijk was en elke twee maanden een week in Polen zat inzake contacten in de scheepsbouw.

Hij zei eens, "geef een Pool nooit raad iets te doen, geeft een voorbeeld." Ik vroeg wat hij bedoelde.
" Zeg bijvoorbeeld niet tegen een Pool, het wordt tijd dat je je huis schildert". " Pak een pot verf en begin je eigen huis te schilderen, de Pool zal je na verloop van tijd volgen".

Dat heb ik in Polen vele malen ervaren, zeker op het platteland waar velen overal maling aan hebben. Persoonlijk heeft mij dat altijd geërgerd. STA ergens voor en leef daarnaar.  :)

Inmiddels is de Oppositie al weer aan het manipuleren, maar dat mg je zo lezen even omzetten.  >:(