Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Schandalige situatie tijdens de mis voor de ouders van een van de parochianen

Gestart door Pieszyce, 5 juni 2025, 13:12

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Schandalige situatie tijdens de mis voor de ouders van een van de parochianen
De priester steunde Kaczyński openlijk.

Karolina Gorczycka
5 juni 2025

In een van de kerken in de provincie Małopolska deed zich een situatie voor die niet alleen de parochianen, maar ook de publieke opinie verontwaardigde. Tijdens de mis voor de overleden ouders van een van de gelovigen besloot de priester, in plaats van zich te concentreren op gebed en bezinning, de preekstoel om te vormen tot een politiek tribunaal. In zijn preek verweefde hij politieke draden, waaronder een openlijke lofzang op Karol Nawrocki – de PiS-kandidaat – en tegelijkertijd een aanval op Rafał Trzaskowski. De familie van de overledene verliet de kerk uit protest en kondigde aan er nooit meer naar terug te keren.

Dit is geen op zichzelf staand geval. Gedurende de acht jaar van PiS-regering is de katholieke kerk in Polen een van de belangrijkste pijlers van deze partij geworden – ideologisch, logistiek en financieel. Miljarden zloty werden vanuit publieke middelen overgeheveld naar stichtingen, investeringen en aan de kerk gelieerde instellingen. In ruil daarvoor kon PiS rekenen op politieke preken, propaganda en verkiezingscampagnes vanaf de kansel.

De gevolgen van deze ongezonde symbiose zijn vandaag de dag duidelijk zichtbaar: de geestelijkheid eigent zich het recht toe om de keuzes van de gelovigen te beïnvloeden, vermengt politiek met liturgie en verdeelt de samenleving op plekken die eigenlijk een ruimte van gemeenschap en gebed zouden moeten zijn. Wat er in Małopolska is gebeurd, is niet alleen een gebrek aan tact en fundamenteel respect voor de rouwenden. Het is een symbool van de degeneratie van een deel van de Poolse geestelijkheid, die haar gezag verkocht in ruil voor invloed en privileges. Voor zilverlingen. Ze zijn verraders van de Poolse natie.

De kerk in Polen zal het vertrouwen van de gelovigen nooit meer terugwinnen.

Bron:  wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polski

Pieszyce

>:(  >:(  >:(  >:(

Goed dat jullie mij niet kunnen zien en horen, en ik wil hier op het forum niemand beledigen.

Maar goed dat het niet gebeurd als ik een mis zou betalen voor mijn overleden ouders want je kunt er van op aan dat, OF ik gooi die priester van de preekstoel af, of hij krijgt een mep voor zijn broodmolen en JA, daar ga ik dan graag een paar jaar voor zitten. Ik betaal, ik bepaal, zo zei een priester in NL eens tegen mij.

Als jong ventje leerde ik dat priesters een vertegenwoordiger van God waren en dus respect verdienen. Maar voor zulke priesters is respect een ONMOGELIJKHEID, daar God zich totaal niet interesseert voor politiek en verradersbendes die in sommige partijen zitten.

>:(  >:(  >:(  >:(