Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Jacek Kurski verdacht van een misdrijf

Gestart door Pieszyce, 6 juni 2025, 15:16

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Jacek Kurski verdacht van een misdrijf 
Onderzoek naar illegale financiering van de campagne voor het Europees Parlement

Karolina Gorczycka
6 juni 2025

Jacek Kurski, voormalig voorzitter van TVP en voormalig lid van de raad van bestuur van de Wereldbank, is verwikkeld in een ernstig politiek en juridisch schandaal. Het Openbaar Ministerie in Zamość doet onderzoek naar de illegale financiering van zijn verkiezingscampagne voor het Europees Parlement in 2024. Zoals Onet en Radio ZET hebben vastgesteld, beschikken rechercheurs over opnames waaruit blijkt dat Kurski zijn zoon instructies gaf over hoe hij de wettelijke limieten kon omzeilen en geld kon doneren aan de campagne, waarmee hij de regelgeving omzeilde, onthulde Onet.

"Hoi Zdzisiu. Ik stuur je de laatste 100.000."

Een van de meest schokkende bewijsstukken in de zaak is een opname van een gesprek tussen Jacek Kurski en zijn zoon Zdzisław. De voormalige voorzitter van TVP geeft hem opdracht het geld over te maken – formeel als donatie – en het vervolgens onder zijn eigen naam aan de campagne van zijn vader te storten. Op deze manier probeerde Kurski de limiet van 63.630 złoty te omzeilen die een burger legaal aan een campagne mag besteden.

"Ik stuur je de laatste 100.000 złoty die ik nog thuis heb liggen en stort die in mijn campagne. Ik stuur het naar jou als donatie, en jij betaalt het als je betaling," zegt Kurski op de opname. De zoon, die zich duidelijk zorgen maakt over de rechtmatigheid van deze operatie, wordt gerustgesteld: "Nee, er zal geen schandaal ontstaan. Net zoals er in 2014 geen schandaal was."

Niet alleen de zoon, maar ook de ondernemers

De opnames die het Openbaar Ministerie in zijn bezit heeft, documenteren veel meer. Kurski zou niet alleen geld ontvangen van zijn familieleden, maar ook van bevriende ondernemers. Een van hen was Daniel W., eigenaar van verschillende bedrijven, die persoonlijk toegaf 20.000 złoty contant te hebben overgemaakt en campagnekosten van in totaal ongeveer 60.000 złoty te hebben gedekt – de officiële kanalen omzeilend.

In gesprekken met Kurski en zijn jarenlange medewerker Paweł Gajewski bevestigde Daniel W. dat er "iets gevonden zal worden" als het gaat om mensen die bereid zijn geld te doneren als "privédonateurs", zonder directe banden met de kandidaat.

Kurski: "Ze hebben de hele 100 verknald! Opzouten!"

Kurski omzeilde niet alleen de regels, maar spaarde ook geen bittere woorden voor zijn eigen politieke achterban. In een van de gesprekken klaagde hij dat Wet en Rechtvaardigheid 100.000 złoty van zijn campagnefonds had moeten "afpakken", ondanks het feit dat - zoals hij beweerde - Jarosław Kaczyński had beloofd dat hij niet hoefde te betalen. "Ik had ermee ingestemd dat ze 50 van me zouden afpakken en dat ik later nog eens 50 zou betalen. En ze hebben de hele 100 verprutst!" - zo is te horen in de opname. Een picknick die geen concert had moeten zijn

Ook de manier waarop campagne-evenementen werden georganiseerd trok bijzondere aandacht. In Wyszków werd een grote picknick gehouden waaraan discopolosterren als Zenek Martyniuk en Bayer Full deelnamen. In gesprekken tussen Kurski en Gajewski horen we dat het evenement als een "picknick" had moeten worden georganiseerd om de formaliteiten die gepaard gaan met de organisatie van een massa-evenement te omzeilen, ook al zouden er tot 15.000 mensen deelnemen.

Openbaar Ministerie bevestigt onderzoek

"Het onderzoek is ingesteld vanwege handelingen onder artikel 506 lid 7 van de Kieswet en andere" - zo bevestigde de woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Zamość, officier van justitie Rafał Kawalec. Onderzoekers onderzoeken niet alleen de financieringsmethode van de campagne, maar ook mogelijke misstanden met betrekking tot het organiseren van evenementen, verborgen betalingen en het omzeilen van wettelijke limieten.

Aftreden bij de Wereldbank, nederlaag bij de verkiezingen

De campagne, die Kurski's triomfantelijke terugkeer in de politiek had moeten betekenen, liep uit op een mislukking. Hij kreeg geen mandaat, ondanks enorme financiële uitgaven en een uitgebreide mediacampagne. Vóór de verkiezingen werd hij ook ontslagen uit een lucratieve functie bij de Wereldbank, waar hij ongeveer een miljoen zloty had weten te verdienen.

Bron:  wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku

Pieszyce

Kurski is altijd een crimineel geweest.

Het begon jaren geleden, toen wij net gestart waren, en hij een bekeuring voor
duidelijk te hard rijden in een woonkern weigerde te betalen omdat hij als Kamerlid
dat niet zou hoeven te doen.

Daarna volgde alles in snel tempo.