Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Voormalig jezuïet ontmaskert alliantie: Nawrocki wordt kerkridder, samen met Czarnek

Gestart door Pieszyce, 13 juni 2025, 21:31

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Voormalig jezuïet ontmaskert alliantie: Nawrocki wordt kerkridder, samen met Czarnek

Kerk
11 juni 2025
Piotr Brzózka

8 Foto's

Aartsbisschop Jędraszewski regeert nog steeds, hoewel hij formeel al een jaar met pensioen is, merkt professor Stanisław Obirek, theoloog en voormalig jezuïet, op in een interview met Wyborcza.

Piotr Brzózka: "Als mijn volk zich verootmoedigt", zei Karol Nawrocki op de verkiezingsavond, waarbij hij het Oude Testament citeerde, de rol van God op zich nam en vergeving van zonden beloofde aan hen die zich afkeren van "hun slechte wegen". Is dit een teken dat de alliantie tussen de troon en het altaar in een nieuwe, nog tastbaardere vorm tot bloei komt?

Prof. Stanisław Obirek: Het citaat uit hoofdstuk zeven van het tweede boek Kronieken is veelzeggend. Ik heb het hele boek gelezen om de context en het doel van de uitspraak te begrijpen, die – zoals ik het begrijp – door een of andere spindoctor aan Nawrocki werd voorgelegd. Het duidt inderdaad op een poging om politiek met religie te combineren. Beide boeken Kronieken zijn waarschijnlijk de meest geïdeologiseerde teksten in de Hebreeuwse Bijbel, met een duidelijke religieuze en politieke boodschap, waarin de dominantie van God overduidelijk is. We hebben dus te maken met een theocratisch programma.

Betaalsectie . . . . . . .

Bron: lodz.wyborcza.pl przez Piotr Brzózka   język po Polsku