Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Marek Kondrat kende de gebroeders Kaczyński al als kind

Gestart door Pieszyce, 19 juni 2025, 23:09

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Marek Kondrat kende de gebroeders Kaczyński al als kind
"Jarek moest meestal winnen."

Marek Kondrat keert terug naar het scherm. Een tijdje geleden deelde hij in een gesprek met Dorota Wysocka-Schnepf op TVP Info zijn reflecties op zijn carrière, de huidige situatie in de cinematografie en herinneringen aan de gebroeders Kaczyński, die hij ontmoette toen ze tieners waren.

Kamila Glińska
18 juni 2025

Zoals Onet heeft vernomen, keert Marek Kondrat, die 18 jaar geleden besloot te stoppen met acteren, terug naar het scherm. Hij zal Ignacy Rzecki spelen in een nieuwe bewerking van Bolesław Prus' "De Pop". Vorig jaar legde hij in TVP Info uit dat zijn beslissing niet ingegeven was door ontevredenheid over zijn beroep, maar door de natuurlijke loop van zijn leven. De acteur benadrukte dat hij de omgeving mist die een grote invloed op zijn handelen had, waaronder zijn leermeesters en collega's. Hij uitte ook zijn zorgen over de veranderingen in de cinematografie en beweerde dat de hedendaagse cinema een entertainmentinstrument is geworden, wat anders is dan zijn eerdere ervaringen.

Marek Kondrat kende de gebroeders Kaczyński al als kind. Hij vertelt ons wat ze deden.

De acteur merkte op dat sinds de systeemverandering en de invoering van het kapitalisme, kunst, en met name film, grote investeringen begon te vereisen, wat op zijn beurt leidde tot de zoektocht naar een massapubliek.

In het interview noemde Marek Kondrat ook zijn ontmoeting met de gebroeders Kaczyński in de jaren 60, toen ze tieners waren en in films speelden. Hij was 11 jaar oud en was bezig met de opnames van "Historia zielonyj ciżemki", en Lech en Jarosław, een jaar ouder dan hij, speelden in "O dwa taki, co ukradli Księżyc". De acteur betreurde het dat hij de broers destijds niet had kunnen overtuigen hun acteercarrière voort te zetten.

Ik heb er een pijnlijke herinnering aan. Terugkijkend dacht ik dat ik toen ik ze ontmoette niets had gedaan om ze te overtuigen acteur te worden. Omdat het veel gezonder zou zijn voor de regio waarin we leven

— zei hij.

Hij onthulde ook wat Lech en Jarosław Kaczyński het vaakst speelden. - Ze speelden voornamelijk oorlogjes, ze hadden een paar dozen met loden soldaten. Dat was de inhoud van hun spelletjes. Meestal moest Jarek deze oorlog winnen. Leszek, die bescheidener was in deze ambities, moest kortom verliezen. Ze toonden een zeer veelzeggend temperament. En ik zag hoe ze aan elkaar vastklampten, hoe afhankelijk ze van elkaar waren. En hoe ze elkaars leven compliceerden, ook samen. Een psycholoog zou zeggen dat je in je kindertijd kunt zien wie wie zal zijn in de toekomst - zo oordeelde Marek Kondrat.

Kamila Glińska
Hoofd van de website Plejada.pl

Bron:  onet.pl przez Kamila Glińska    język po Polsku