Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Rechter Hooggerechtshof over fouten in kiescommissies, "Ik kan me zo'n situatie niet herinneren"

Gestart door Pieszyce, 22 juni 2025, 22:40

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Rechter Hooggerechtshof over fouten in kiescommissies
"Ik kan me zo'n situatie niet herinneren"

Magdalena Galczynska
21 juni 2025, 15:08

Meer dan 30.000 verkiezingsprotesten kunnen het Hooggerechtshof bereiken. Het Hooggerechtshof heeft tot 2 juli de tijd om ze te onderzoeken en de verkiezingen geldig te verklaren. In verschillende commissies werden stemmen herteld omdat er een fout was gemaakt: stemmen die voor de ene kandidaat waren uitgebracht, werden aan een andere kandidaat toegeschreven. - Ik kan me geen situatie uit het verleden herinneren waarin in meerdere gevallen stemmen werden geteld ten gunste van een andere kandidaat. Dit is waar we hier mee te maken hebben, en niet één keer hebben beide kandidaten in gelijke mate gewonnen. Integendeel, hier hebben we een eenzijdige beweging, er heeft altijd maar één kandidaat gewonnen," vertelde SN-rechter en voormalig woordvoerder van deze rechtbank Michał Laskowski aan Onet.

Citaatfoto: Paweł Supernak / PAP
Sędzia Michał Laskowski na sali Sądu Najwyższego

Op vrijdag 27 juni presenteert het Hooggerechtshof in openbare zitting de resultaten van het heronderzoek van de stembiljetten van deze commissies. Er zijn twijfels gerezen over de mysterieuze "stroom" van stemmen die van de ene kandidaat naar de andere is uitgebracht.

Volgens diverse aankondigingen zullen er in totaal meer dan 30.000 protesten bij het Hooggerechtshof worden ingediend. Ter vergelijking: in 2020 waren er ongeveer 5,8 duizend van dergelijke protesten.

Duizenden verkiezingsprotesten. Voormalig woordvoerder van het Hooggerechtshof: dit is absoluut geen record

— 30.000 is echter geen recordaantal. Het echte record dateert uit 1995, toen Aleksander Kwaśniewski president werd. Destijds waren er bijna een miljoen protesten – vertelde Michał Laskowski, rechter bij het Hooggerechtshof en voormalig woordvoerder van dit hof, aan Onet.

— Destijds ging het om de opleiding van president Kwaśniewski, zijn masterdiploma. En bijna al deze protesten gingen over dit onderwerp. De sjablonen werden zelfs in kranten afgedrukt. Dit jaar zal er waarschijnlijk een grotere verscheidenheid aan protestonderwerpen zijn, en sommige daarvan zullen hoogstwaarschijnlijk betrekking hebben op fouten bij het tellen van de stemmen in districtscommissies – benadrukt rechter Laskowski.

In sommige van deze commissies werden de stemmen na de uitspraak van het Hooggerechtshof opnieuw geteld door districtsrechtbanken. Zoals gemeld door "Gazeta Wyborcza", zijn de gevolgen van deze hertelling momenteel geheim – de beslissing dat de resultaten van het stembiljetonderzoek voorlopig niet openbaar zullen worden gemaakt, zou worden genomen door de Kamer voor Buitengewone Controle van het Hooggerechtshof. [niet als rechtbank erkent]

- Ik weet niet wat de motivatie is voor een dergelijke stap om de resultaten van de kaartcontrole geheim te houden; misschien wil de Kamer voor Buitengewone Controle de resultaten van deze controles volledig presenteren. Wat betreft fouten bij het tellen van de stemmen, die zijn in het verleden ook voorgekomen. Ik kan me echter geen situatie herinneren waarin in een tiental gevallen de stemmen ten gunste van een andere kandidaat werden geteld. En hier hebben we te maken met zoiets en het is nog nooit voorgekomen dat beide kandidaten evenveel stemmen wonnen. Integendeel, hier hebben we te maken met een eenzijdige stap, ten gunste van slechts één kandidaat. En het is de taak van het Hooggerechtshof om dit uit te leggen - benadrukt rechter Laskowski.

Hoe zit de procedure er uit?

Het Hooggerechtshof moet uiterlijk 2 juli uitspraak doen over de geldigheid van de verkiezingen. Tegen die tijd moet het alle protesten die het gerechtvaardigd acht, in overweging nemen.

— Eerst wordt elk protest behandeld door een panel van drie rechters van het Hooggerechtshof. Volgens de huidige wetgeving zijn dit rechters van de Buitengewone Controlekamer van het Hooggerechtshof. Deze kamer, in haar volledige samenstelling, beoordeelt ook of de verkiezingen geldig waren. Er zijn mogelijke varianten waarbij de verkiezingen in sommige commissies, en zelfs in het hele land, ongeldig worden verklaard. Is zo'n scenario vandaag de dag mogelijk? Ik denk het niet, benadrukt de rechter.

— Bovendien weten we vandaag de dag dat het aantal stemmen dat naar een andere kandidaat ging enkele duizenden bedroeg, en dat het verschil tussen de kandidaten bij de verkiezingen enkele honderdduizenden stemmen bedroeg. Het is daarom onwaarschijnlijk dat er genoeg stemmen onjuist geteld zullen worden om de uitslag te beïnvloeden, aldus de voormalige woordvoerder van het Hooggerechtshof.

Het probleem met de niet-erkende kamer van het Hooggerechtshof. "De Kamer van Buitengewone Controle is geen rechtbank"

— Het probleem met de Kamer van Controle is reëel. En het zal niet verdwijnen, hoe hard de president ook buldert. We hebben een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU), waarin staat dat deze kamer niet als een rechtscollege kan worden beschouwd - aldus rechter Laskowski.

— Het is de taak van de eerste president van het Hooggerechtshof, mevrouw Małgorzata Manowska, om een oplossing voor dit probleem te vinden. Ze is er echter niet eens naar op zoek, ze is duidelijk tevreden met de huidige stand van zaken. En dit betekent dat mensen het Hooggerechtshof niet meer vertrouwen, omdat ze de Kamer van Controle, die bestaat uit mensen die banden hebben met politici van de huidige oppositie, niet meer vertrouwen.

Het gevolg kan zijn dat, ongeacht de uitspraak van de Kamer van Buitengewone Controle over de geldigheid van de verkiezingen, deze voor sommigen een onbetrouwbare beslissing zal zijn, omdat deze is genomen door mensen wier onpartijdigheid voor sommigen twijfelachtig kan zijn, zo benadrukt hij.

Om de samenleving gerust te stellen, zou de beslissing over de verkiezingen moeten worden genomen door rechters over wie geen dergelijke twijfels bestaan, vatte de rechter van het Hooggerechtshof samen.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.
Blijf op de hoogte! Volg ons op Google Nieuws.

Aanmaakdatum: 21 juni 2025
Magdalena Gałczyńska

Bron:    wiadomosci.onet.pl przez Magdalena Gałczyńska  język po Polsku