Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Voormalig PiS-lid onthult de angstaanjagende waarheid over Kaczyński’s partij

Gestart door Pieszyce, 26 juni 2025, 23:12

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Voormalig PiS-lid onthult de angstaanjagende waarheid over Kaczyński's partij
vervalsing is daar de norm

Karolina Gorczycka
26 juni 2025

– Als ik kijk naar de omvang van de PiS-fraude bij deze verkiezingen, ben ik er vrijwel zeker van dat er ook situaties waren waarin de eindrapporten van de kiescommissies van de districten rechtstreeks werden vervalst. Dit gebeurde waarschijnlijk door de voorzitters van de PiS-commissies toen ze de onjuiste uitslag invoerden in het systeem van de Nationale Kiescommissie, terwijl de hele commissie al naar huis was. Waarom denk ik dat? – schrijft Marek Zagrobelny, voormalig PiS-lid.

– Vele jaren geleden was ik als PiS-activist getuige van een situatie waarin de kiesvertegenwoordiger van het lokale PiS-comité de kandidatenlijst voor de gemeenteraad vervalste, omdat hij zich niet kon verzoenen met de plaats op de lijst die hij zelf had gekregen (destijds kon de kiesvertegenwoordiger zich ook kandidaat stellen). Dus wisselde hij van plaats, plaatste zichzelf aan de top, vervalste de handtekeningen van de kandidaten en registreerde zo'n document bij het gemeentehuis, oftewel de kiescommissie van de gemeente, en vervolgens ging het naar de PKW-vertegenwoordiger - zo lezen we in Zagrobelny's bijdrage.

- Zulke standaarden zijn al jaren dagelijkse kost binnen de PiS. Het vervalsen van documenten, het vervalsen van handtekeningen, het opstellen van protocollen is de norm. Daarom geloof ik dat de waarheid over deze verkiezingen momenteel maar op één plek te vinden is. Die ligt opgesloten in zakken met stemmen van kiezers in heel Polen, in de kelders van gemeente- en stadskantoren. Als het Openbaar Ministerie niet besluit alle stemmen in het hele land te tellen, zullen we nooit de werkelijke uitslag weten en zullen we niet weten wie deze verkiezingen heeft gewonnen - vat Zagrobelny samen.

Bron:  wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka      język po Polsku