Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Szymon Hołownia reageert op de uitspraak van het Hooggerechtshof over de presidentsverkiezingen

Gestart door Pieszyce, 2 juli 2025, 14:09

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Szymon Hołownia reageert op de uitspraak van het Hooggerechtshof over de presidentsverkiezingen
Hij kondigt aan wat hij gaat doen.

door Patryk Rutkowski
1 juli 2025

Szymon Hołownia sprak zich uit na de uitspraak van het Hooggerechtshof, die de geldigheid van de presidentsverkiezingen bevestigde. De voorzitter van de Sejm kondigde zijn besluit aan om de Nationale Vergadering bijeen te roepen.

Szymon Hołownia reageerde op de uitspraak van het Hooggerechtshof over de presidentsverkiezingen.

Szymon Hołownia publiceerde dinsdag 1 juli een bericht op X. "Er bestaan twijfels over de status van de Buitengewone Controlekamer van het Hooggerechtshof. Er bestaat geen twijfel over wie de Polen hebben gekozen. Daarom zal ik op 6 augustus de Nationale Vergadering bijeenroepen en de presidentiële eed afleggen door Karol Nawrocki", schreef Szymon Hołownia.

Szymon Hołownia: We moeten deze verbijsterende periode afsluiten en weer aan het werk

Hołownia benadrukte dat elk geval van onregelmatigheden dat zich naar verluidt tijdens de verkiezingen in sommige commissies heeft voorgedaan, door het Openbaar Ministerie moet worden toegelicht. "En we moeten deze verbijsterende periode afsluiten, waarin de meest fervente tegenstanders van PiS in pure PiS-stijl spraken ('Mevrouw de Voorzitter, het moet nietig worden verklaard, want we zullen verliezen!'). En weer aan het werk," voegde Szymon Hołownia eraan toe.

Giertych stelde voor dat Hołownia Nawrocki zou vervangen.

Szymon Hołownia had eerder aangekondigd dat hij de Nationale Vergadering zou bijeenroepen als het Hooggerechtshof de geldigheid van de presidentsverkiezingen zou erkennen. De voorzitter van de Sejm sprak zich kritisch uit over de oplossing die onder andere Roman Giertych voorstelde. De KO-politicus zei dat de Nationale Vergadering het besluit om Karol Nawrocki als president te beëdigen, zou moeten uitstellen in verband met meldingen van onregelmatigheden tijdens de verkiezingen. Gedurende deze tijd zou Szymon Hołownia de taken van de president overnemen. De maarschalk van de Sejm zei dat dit idee alleen maar beschouwd kan worden als een product van de "creatieve geest" van Roman Giertych. Hołownia wees erop dat er geen reële kans is op uitvoering ervan, omdat de vereiste meerderheid in de Nationale Vergadering ontbreekt.

Holownia gelooft dat Karol Nawrocki de verkiezingen in de eerste ronde zou hebben gewonnen.

Holownia verklaarde ook dat als het idee van Giertych om de zitting van de Nationale Vergadering uit te stellen was uitgevoerd, Karol Nawrocki waarschijnlijk de verkiezingen in de eerste ronde zou hebben gewonnen met 70 procent steun. Volgens Szymon Holownia zouden de kiezers een dergelijke poging om Nawrocki's overwinning te ondermijnen zeer slecht hebben beoordeeld.

Het Hooggerechtshof oordeelde dat de presidentsverkiezingen geldig waren.

De Buitengewone Kamer voor Controle en Publieke Zaken van het Hooggerechtshof hield dinsdag een hoorzitting. De kamer oordeelde dat de presidentsverkiezingen van 18 mei en 1 juni 2025 geldig waren. Volgens het Hooggerechtshof heeft geen van de onregelmatigheden die tijdens het onderzoek naar de onregelmatigheden zijn gevonden, de uitslag van de presidentsverkiezingen beïnvloed.

Bron:   Szymon Hołownia na X, Gazeta.pl 1, Gazeta.pl 2 wiadomosci.gazeta.pl przez Patryk Rutkowski/url]     jézyk po Polsku

Onder het artikel stond een peling:

Hoe beoordeelt u de politieke activiteiten van Szymon Holownia?

• Positief 28,99% (409 antwoorden)
  • Negatief 61,23% (864 antwoorden)
  • Ik heb geen mening 9,78% (138 antwoorden)

1411 antwoorden

Pieszyce

Als men mij als politicus zo negatief zou beoordelen zocht ik ander werk en schaamde me diep.  >:(

Hołownia heeft geen respect voor het Poolse volk. Schande!!  >:(

Pieszyce

Ik weet niet of er mensen zijn die Hołownia begrijpen?

Voor mij deugd hij niet want hij weet dat hij de installatie van Nawrocki, vanwege manipulaties kan voorkomen, maar loopt dat ronduit te ontkennen. Waarom? Omdat mijnheer plannen heeft terwijl zijn partij er steeds slechter voor staat.

Onderstaand zag ik in Januari, maar was het vergeten, Sorry.

Wat voor mij erg belangrijk is, zijn het aantal meningen dat is geuit over de Kamer van Buitengewone Controle en Publieke Zaken van het Hooggerechtshof.
Al deze meningen wijzen op de tekortkomingen van deze kamer, de inconsistentie van haar werking met de jurisprudentie van het HvJ-EU en het EHRM. Beiden laatste erkennen de kamer niet als rechtbank, maar als een kamer die geen geaccepteerde rechtspraak KAN doen en toch accepteert Hołownia de uitspraak.

Toen kwam ik in mijn verzameling dit tegen iets wat ik vergeten was te plaatsen.

Het wetsvoorstel van Hołownia legaliseert neo-rechters [VIDEO]

Cezary Nowak
8 januari 2025

Projekt ustawy zaproponowany przez Szymona Hołownię i Polskę 2050 wywołał burzliwą debatę w polskim środowisku prawniczym i politycznym. Krytycy twierdzą, że proponowane rozwiązania w praktyce oznaczałyby legalizację tzw. neosędziów – osób mianowanych przez obecną Krajową Radę Sądownictwa, której niezależność jest szeroko kwestionowana.

Het wetsvoorstel van Szymon Hołownia en Poland 2050 heeft geleid tot een verhit debat in de Poolse juridische en politieke gemeenschap. Critici stellen dat de voorgestelde oplossingen in de praktijk neerkomen op de legalisering van zogenaamde neorechters – personen die benoemd zijn door de huidige Nationale Raad voor Justitie, wier onafhankelijkheid breed in twijfel wordt getrokken.

citaatvideo wiesci24.pl ondertiteling instelbaar

Bron:  wiesci24.pl przez Cezary Nowak  język po Polsku

In Januari probeerde Hołownia met zijn partij van weglopers de Neo-rechters gelegaliseerd te krijgen. Iets wat het het HvJ-EU en het EHRM NOOIT zullen accepteren en terecht.

Juridisch kan dat niet, maar hij probeerde het met slimme zetten. Op een bepaalt moment viel dat stil en werd hij Sejmvoorzitter. Machtige positie en nu kan hij gewoon de uitspraak accepteren. Het vertrouwen in hem zal echter totaal kapot zijn en terecht.

PiS probeert in Polen de democratie om zeep te helpen en deze gesjeesde journalist zal ze wel even helpen. Bij elkaar dus een Rat-pack dat bestreden moet worden. PiS en Polska 2050 samen??? De mogelijkheid is aanwezig.

Gezien zijn eerdere poging zou men kunnen denken aan machtsmisbruik na zijn uitspraak.  >:(