Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Hoe Kaczyński's partij de kerk probeerde te onderwerpen met behulp van het CBA

Gestart door Pieszyce, 11 juli 2025, 23:26

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Hoe Kaczyński's partij de kerk probeerde te onderwerpen met behulp van het CBA
(en een deel van de hiërarchie chanteerde)

Karolina Gorczycka
11 juli 2025

Jarenlang heeft de PiS haar imago opgebouwd als een katholieke partij, trouw aan haar waarden, schouder aan schouder met de kerk. Haar politici spraken vanaf de kansel, baden ostentatief voor de camera's en pastorieën fungeerden als verkiezingshoofdkwartier. Ondertussen komt er vandaag de dag een waarheid naar boven die voor veel geestelijken net zo'n pijnlijke klap zou kunnen zijn als het verraad van een vriend: de partij die zogenaamd de kerk verdedigde, bespioneerde haar in feite. Systematisch. In koelen bloede. Pegasus.

Voormalig senator Kazimierz Jaworski beschuldigt PiS-politici – waaronder die uit de ultrakatholieke regio Podkarpacie – publiekelijk van medeplichtigheid aan speciale operaties tegen bisschoppen. In een open brief van 10 juli schrijft hij botweg: "De acties van de CBA, de installatie van agenten in curia's en het afluisteren van geestelijken, waren geen incidenten. Het was een bewuste strategie – om de Kerk te onderwerpen met middelen die gereserveerd zijn voor de strijd tegen de maffia en het terrorisme. Kardinaal Grzegorz Ryś, de aartsbisschoppen Galbas en Górzyński, de bisschoppen Lechowicz en Libera – dit zijn de geestelijken wier namen voorkomen op de lijst van personen die door Pegasus worden geobserveerd. Hun gemeenschappelijke deler? Onafhankelijkheid van denken. Openheid. Moed om pathologieën te bekritiseren, waaronder die van de overheid. En juist daarom kwamen ze onder het vizier van de diensten – niet zogenaamd onafhankelijk, maar ondergeschikt aan partijpolitieke belangen."

Het meest schandalig is echter dat dit alles plaatsvond onder het mom van het verdedigen van "traditionele waarden". Terwijl PiS-politici de grondwet schonden, de rechtbanken sloopten en journalisten intimideerden, bleef de kerk stil – in de hoop op een alliantie. Maar in deze alliantie hield de andere kant de hand aan de recorder. Bovendien, zoals Jaworski onthult, zou de CBA een speciale agent-advocaat in de Curie van Przemyśl "installeren". De diensten drongen zo letterlijk door tot het hart van een instituut dat autonoom en vrij van politieke spelletjes zou moeten zijn. Of vertrouwde de Recht en Rechtvaardigheid-partij misschien gewoon niemand meer, zelfs haar eigen bondgenoot niet?

Dit alles klinkt als een grimmige herhaling van de geschiedenis: geheime diensten, speciale operaties, het afluisteren van priesters. Alleen hebben we het dit keer niet over de veiligheidsdienst uit het communistische tijdperk, maar over een partij die de macht greep met de rozenkrans op de lippen, en vervolgens... deed wat elke autoritaire regering doet: volledige controle nastreven. Zelfs over het geweten. Zijn de kiezers in Podkarpacie en andere "PiS-bolwerken" bereid deze waarheid te accepteren? Zullen de bisschoppen, die nu leren dat ze als criminelen in de gaten werden gehouden, PiS-politici blijven begroeten met een glimlach en een massale campagnelancering? Kazimierz Jaworski maakt het duidelijk: "Je kunt niet aan deze waarheid ontsnappen."

Of misschien, zoals in de geschiedenis is gebeurd, zullen we opnieuw horen: "We wisten het niet..." Alleen is dit niet de Poolse Volksrepubliek. Het is 2025. En iemand moet zich hiervoor verantwoorden. Ook tegenover God. En bovenal tegenover de rechtbanken.

Bron:  wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka       język po Polsku

Pieszyce

Open brief aan PiS-politici: "Ondergeschiktheid van de Kerk door de operationele methoden van de CBA"

Karolina Gorczycka
11 juli 2025

Open brief

Aan Wet en Rechtvaardigheidspolitici uit de regio Podkarpacie

Chmielnik, 10 juli 2025

Dames en heren,

Ik heb eerder geschreven over een paradox die ik zelf moest accepteren: ter verdediging van het welzijn van de Kerk werk ik nu samen met Jan Piński, die zichzelf niet als een vriend van de geestelijkheid beschouwt. En inderdaad, in zekere zin was deze samenwerking (althans aanvankelijk) voor sommigen misschien verrassend. Ik heb al uitgelegd waarom dit gebeurde. Maar daar schrijf ik vandaag niet over, omdat er nog een fundamentele vraag moet worden gesteld:

Wie is een echte vriend van de Kerk?

Zijn vrienden van de Kerk degenen die – zoals Janek Piński – onthullen dat kardinaal Were Grzegorz Ryś, aartsbisschop Adrian Galbas, aartsbisschop Józef Górzyński, bisschop Wiesław Lechowicz en bisschop Piotr Libera onder toezicht van Pegasus stonden? Of zijn jullie – de politici van PiS – misschien degenen die deze surveillance hebben laten uitvoeren en gefinancierd met publieke middelen (inclusief het geld van de inwoners van Podkarpacie)?

Ik heb herhaaldelijk geschreven over de acties van het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding (CBA) en andere structuren die – met behulp van operationele methoden – een bepaalde advocaat in de Curie van Przemyśl hebben "geïnstalleerd". Deze gebeurtenis was lange tijd moeilijk te begrijpen. Het leek een op zichzelf staand en voor velen onbegrijpelijk. Maar pas door dit verhaal te combineren met de verhalen van Jan Piński en Tomasz Szwejgiert – met hun ervaring in de werking van de geheime diensten, hun contacten en hun kennis van de mechanismen van het systeem (en kennis van de persoon die direct wordt genoemd in de Curie van Przemyśl) – konden we de zaak volledig belichten.

Nu blijkt dat de gebeurtenissen in Przemyśl geen uitzondering waren. Dit maakte deel uit van een bredere strategie: het onderwerpen van de kerk met operationele methoden. Ik heb er publiekelijk over geschreven. Ik heb er openlijk over gesproken in het interview dat ik schreef. Vandaag – nu er steeds meer bewijs aan het licht komt – blijkt dat de partij Recht en Rechtvaardigheid (PiS) systematisch tegen de kerk heeft opgetreden. Dat de geheime diensten illegale methoden tegen haar hebben gebruikt.

Beste collega's van de partij Wet en Rechtvaardigheid: U kunt niet langer aan deze waarheid ontsnappen. Ieder van u die zich publiekelijk als katholiek presenteert – om nog maar te zwijgen van degenen die vanaf de kansel spraken of tijdens de verkiezingscampagne de gastvrijheid van de pastorie genoten – heeft vandaag de dag de plicht om aan uw kiezers uit te leggen: Wat is er gebeurd? Waarom zijn de geheime diensten de Kerk "binnengevallen"? Wist u ervan? Heeft u ingestemd met dergelijke methoden?

De geschiedenis van de 20e eeuw staat vol met verklaringen zoals "we hadden geen idee...", maar dit werd niet altijd als voldoende aanvaard voor rechtbanken. Maar zelfs als u het niet wist, vraag ik: wat gaat u vandaag met deze kennis doen? Bovenal hebben uw kiezers het recht om het antwoord onmiddellijk te weten.

Kazimierz Jaworski

Bron:  wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka       język po Polsku