Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

PiS en Nawrocki zwijgen, en Polen verliezen 8 miljard zloty dankzij Trump

Gestart door Pieszyce, 29 juli 2025, 23:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

PiS en Nawrocki zwijgen, en Polen verliezen 8 miljard zloty dankzij Trump

Karolina Gorczycka
29 juli 2025

"De Amerikaanse tarieven op Europese producten zijn een feit. Ze zijn half zo hoog als die welke president Trump in april voorstelde, maar er valt niets te vieren. Volgens voorlopige schattingen zou Polen ongeveer 8 miljard zloty kunnen verliezen (er werd met 15 miljard zloty gedreigd). De verliezen zullen aan beide zijden van de Atlantische Oceaan zwaar zijn, maar een moeizame handelsovereenkomst is beter dan een zinloze tarievenoorlog tussen bondgenoten", aldus premier Donald Tusk.

Terwijl de regering probeert de gevolgen van de Amerikaanse beslissingen te verzachten en binnen de Europese Unie onderhandelt over de details van de compensatie, zwijgen de PiS-politici en Karol Nawrocki. Kaczyński's gebrek aan reactie zorgt voor groeiende controverse, vooral omdat politici van deze partij opschepten over uitstekende relaties met Trump en Nawrocki met hem op de foto ging in het Witte Huis. Hij zwijgt nu.

De Partij Wet en Rechtvaardigheid (PiS) is verantwoordelijk voor deze situatie, en de Polen zijn de verliezers. Deskundigen benadrukken dat Trumps tarieven onder andere boeren zullen treffen. Deze 8 miljard zloty vertegenwoordigen banen en het verlies aan concurrentievermogen van Poolse bedrijven die jarenlang hun marktpositie hebben opgebouwd.

Hoewel we het hebben over miljarden zloty aan economische verliezen, zullen de gevolgen van de dwaasheid van PiS door alle Polen worden gevoeld. Hogere tarieven betekenen een daling van de exportwinstgevendheid, en dus mogelijke ontslagen en loonstagnatie.

Bron:  wiesci24.pl przez  Karolina Gorczycka     język po Polsku

Bobal

Citaat van: Pieszyce op 29 juli 2025, 23:03 De Partij Wet en Rechtvaardigheid (PiS) is verantwoordelijk voor deze situatie,

Oh, oh, oh..... Nu heb ik gisteren net gereageerd op een artikel van mevrouw Karolina met een complimentje voor haar en nu ontspoort ze weer volledig  :( . De handelstarieven (voor de hele EU) zijn toch echt een volledige Trump-actie waarop PiS geen enkele invloed had. Dus mevrouw Karolina, we weten dat je een hekel hebt aan PiS maar geen onzin schrijven.

Wel even ter herinnering: Toen Trump gekozen is zat het hele PiS-blok in de Sejm enthousiast zijn naam te scanderen als ware het de grootste vriend voor Polen. Het filmpje hiervan in combinatie met de PLN 8 miljard die voor Polen door het gootje gaat moet nog maar eens goed aan de PiS-stemmers duidelijk worden gemaakt.

Pieszyce

Ik denk dat haar reactie is ontstaan omdat Nawrocki al in de VS was, voor hij geïnstalleerd was.

Van mijn zijde, boycot ik alles wat mogelijk is als het uit de VS komt. Ben het land net zo zat als dat ik Rusland zat ben.

Ik ben bang dat IETS duidelijk maken aan PiS stemmers tot de ONMOGELIJKHEID behoort. Dit ervaringstechnisch in familie en vrienden kring, die ik inmiddels ver van me heb afgeschoven.  >:(  ;)

Bobal

Citaat van: Pieszyce op 30 juli 2025, 19:04 Ik ben bang dat IETS duidelijk maken aan PiS stemmers tot de ONMOGELIJKHEID behoort.
Je hebt hier helaas gelijk. Net als de MAGA-aanhang. Kijken niet naar de inhoud en feiten, geloven de grootste onzin, niet omdat ze het echt geloven maar omdat ze het WILLEN geloven. Daar is niet mee te discussiëren :'( .

Pieszyce

Inderdaad, probleem is dat er slachtoffers vallen door hen, en dat hen DAT geen bal interesseert.  >:(