Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

"Coup" in het Karkonosze district

Gestart door Pieszyce, 9 december 2022, 11:33

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Coup" in het Karkonosze district
Partij Recht en Rechtvaardigheid verliest de macht

7 december 2022

De zitting van de districtsraad van Krkonoše van woensdag heeft voor opschudding gezorgd. Het kwam ten goede aan het Burgerplatform, dat - ten koste van Wet en Rechtvaardigheid - samen met Razem (Samen) voor de Regio het stokje overnam. TVN24 doet verslag van de zaak.

De raadsvergadering begon met moties van starost Krzysztof Wisniewski (Razem dla Regionu) om raadsvoorzitter Eugeniusz Kleśta en plaatsvervangend starost Jarosław Kotliński te ontslaan. Beide van de Wet en Rechtvaardigheid partij.

- Ik ben het categorisch oneens met de aantijgingen in het beroep. Ik ben een legalist. Ik ben niet van plan een actie te blokkeren. De resolutie om de penningmeester te ontslaan wordt vandaag behandeld. Daarom vind ik de beschuldiging van een gebrek aan samenwerking met de raad of het college misplaatst, belachelijk en gênant. Ik heb nooit iemands spreekrecht geblokkeerd," zei Kleśta voor de stemming. Toen heeft hij zelf zijn functie neergelegd.

PO-raadslid Edyta Bielecka werd toen tot nieuwe voorzitter gekozen.

De volgende fase van verandering in de raad was het afzetten van vice-burgemeester Kotlinski. Zijn plaats werd ingenomen door Mirosław Górecki uit PO.

Volgens TVN24 was de reden voor het conflict tussen de districtspenningmeester en de starost de audits van het regionale auditbureau en het hoogste auditbureau. Beide vonden plaats in 2022. Beide waren ook ongunstig voor het district. Starosta Wisniewski gaf de penningmeester, die de functie meer dan een dozijn jaar had bekleed, hiervan de schuld. Grażyna Bojęć ontkende de beschuldigingen en beschuldigde haar meerdere van intimidatie. De zaak is momenteel in behandeling bij de arbeidsrechtbank.

Volgens Krzysztof Wisniewski is de penningmeester sinds april niet meer op haar werk geweest en heeft hij het vertrouwen in haar verloren. De starost wees erop dat gedurende deze hele periode noch van de kant van vice-burgemeester Kotlinski noch van de kant van voorzitter Klesuta enige bereidheid bestond om het probleem op te lossen. En het was om deze reden dat er moties voor hun ontslag moesten komen.

Bron: TVN24, wiadomosci.onet.pl    jézyk po Polsku