Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Een week van daadkrachtig optreden van Waldemar Żurek – Kaczyński en Ziobro doodsbang, Justitiefonds in het vizier

Gestart door Pieszyce, 1 augustus 2025, 20:14

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Een week van daadkrachtig optreden van Waldemar Żurek – Kaczyński en Ziobro doodsbang,
Justitiefonds in het vizier

Karolina Gorczycka
1 augustus 2025

Minister van Justitie Waldemar Żurek begon zijn ambtstermijn met daadkrachtig optreden, gericht op het herstellen van het vertrouwen in het rechtssysteem en het garanderen van daadwerkelijke toegang van burgers tot rechtsbijstand en een efficiënte rechtspraak. Concrete zaken, geen aankondigingen – dat is het principe dat hij vanaf zijn eerste dag bij het ministerie heeft nagestreefd.

Een van de eerste besluiten was het deblokkeren van middelen uit het justitiefonds.

Deze week heb ik besluiten ondertekend om een concours uit te schrijven waaraan ongeveer 120 miljoen złoty zal worden besteed. Het wordt een landelijke wedstrijd voor centra, hulppunten voor de benadeelden op 47 locaties," liet de minister weten. Hij gaf aan dat de afhandeling van onregelmatigheden bij de uitbetaling van fondsen uit het Fonds een aparte kwestie is en het onderwerp zal zijn van een aparte vergadering in het Openbaar Ministerie.

In slechts zeven dagen tijd heeft de minister ook een aantal belangrijke structurele en personele wijzigingen doorgevoerd:

Sinds mijn aantreden heb ik negen mensen ontslagen uit delegaties bij het ministerie van Justitie. Wat betreft de functies van presidenten en vicepresidenten van rechtbanken: ik heb landelijk 46 mensen ontslagen, aldus Waldemar Żurek. "U kent mijn standpunt over de rechtsstaat al lang. Naar mijn mening zou de rechter die de zogenaamde steunbrieven voor de nieuwe Nationale Raad voor Justitie ondertekende, zich moeten uitspreken. De rechter die zich destijds kandidaat stelde voor de nieuwe Nationale Raad voor Justitie wist dat het een orgaan was dat in strijd was met de bepalingen van onze Grondwet," legde hij uit.

Ik ben niet in de positie om hierover te oordelen, maar ik wil collega's selecteren die garanderen dat er geen sabotage plaatsvindt bij de hervormingen die we zullen doorvoeren. Ik wil de gemeenschap ook laten weten dat een rechter niet alleen een uitstekende advocaat is die de wet toepast. Een rechter moet beseffen dat er ook de Grondwet is, die bovenaan de juridische hiërarchie staat," benadrukte de minister.

Belangrijke beslissingen genomen in de eerste week:

• 120 miljoen PLN uit het Justitiefonds is toegewezen aan nieuwe competities, die zullen resulteren in de oprichting van Assistentiecentra en -punten in 47 districten. Deze punten vormen het Slachtofferhulpnetwerk. Ze zullen uitgebreide psychologische, juridische, medische en revalidatiehulp bieden – zowel aan slachtoffers van misdrijven als aan hun naasten.
  • We versterken het team binnen het ministerie dat verantwoordelijk is voor de voorbereiding van volgende competities. Het doel is om de resterende 300 miljoen PLN uit het Justitiefonds zo snel mogelijk vrij te maken om de soepele uitvoering van projecten te garanderen.
    Stroomlijning van het rechtssysteem
  • Negen rechters die brieven hebben ondertekend aan de nieuwe Nationale Raad voor Justitie of die nieuwe rechters zijn, zijn ontslagen uit hun delegaties bij het ministerie van Justitie.
  • 46 presidenten en vicepresidenten van rechtbanken die brieven hebben ondertekend aan de nieuwe Nationale Raad voor Justitie of die nieuwe rechters zijn, zijn geschorst – deze personen verliezen hun posities. We hebben de wijziging van de verordening van de minister van Justitie inzake functionele vergoedingen voor rechterspresidenten en vicepresidenten, die bedoeld was om deze vergoedingen te verlagen, ingetrokken uit de wetgevingsprocedure.
  • We hebben de wet inzake nieuwe rechters ingetrokken uit overleg met de Commissie van Venetië. De wet zal zo spoedig mogelijk naar de president van de Republiek Polen worden gestuurd.
  • We hebben de minister van Binnenlandse Zaken en Bestuurszaken, Marcin Kierwiński, verzocht 44 rechter-kiescommissarissen te ontslaan die brieven hebben ondertekend aan de nieuwe Nationale Raad voor de Rechtspraak of die nieuwe rechters zijn.
  • Michał Lasota is ontslagen uit zijn functie als plaatsvervangend tuchtwoordvoerder voor rechters.
  • De gevolmachtigde van de minister van Justitie voor permanente educatie van officieren van justitie aan de Nationale School voor de Rechtspraak en het Openbaar Ministerie is afgewezen.
  • De procedure voor het ontslaan van leden van de Programmaraad van de Nationale School voor de Rechtspraak is gestart. De minister is voornemens een nieuwe raad te benoemen, waarvan de samenstelling hervormingen en kwalitatief hoogstaand onderwijs garandeert. We hebben de beurzen verhoogd voor studenten van de Nationale School voor Rechtspraak en Openbaar Ministerie met 1.000 PLN netto.
  • We hebben 200 miljoen złoty aan EU-middelen toegewezen voor de implementatie van het Digital Court Program, dat tot doel heeft het rechtssysteem de komende jaren volledig te digitaliseren.
  • Verkiezingsonregelmatigheden bij de telling van de stemmen bij de presidentsverkiezingen zijn gemeld bij de Nationale Kiescommissie.
  • Als procureur-generaal zal minister Waldemar Żurek geen toezicht houden op de vervolgingszaken tegen hem, noch zal hij hierover gedetailleerd worden geïnformeerd.
  • De minister van Justitie heeft ook alle civiele rechtszaken tegen de Staatskas ingetrokken – deze zaken zijn nu gesloten, hoewel – zoals de minister benadrukte – dit niet betekent dat degenen die hem hebben lastiggevallen onschuldig zijn.
  • Tijdens de conferentie sprak de minister zijn waardering uit voor de rechters en officieren van justitie die de afgelopen jaren blijk hebben gegeven van standvastigheid en moed.

Bron:  wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku