Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Gerenommeerde onderzoeksjournalist: Ik voel een soort trots

Gestart door Pieszyce, 1 augustus 2025, 20:37

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Gerenommeerde onderzoeksjournalist: Ik voel een soort trots
dat Polen een minister van Justitie heeft zoals Waldemar Żurek

Karolina Gorczycka
1 augustus 2025

"Ik voel een zekere rust, zelfs een soort trots. Ik kan niet geloven dat ik dit schrijf, dat Polen een minister van Justitie en procureur-generaal heeft zoals Waldemar Żurek – bovenal een professional, een praktische man, ervaren, een smeerlap, een trawler, een stoere kerel die duidelijke taal spreekt en grenzen stelt. Ik weet dit omdat ik op dezelfde surveillancelijst stond als Waldemar Żurek. Bovendien zal er in één onderzoek waarschijnlijk elk moment een slachtofferstatus worden toegekend", schrijft Paweł Miter, een onderzoeksjournalist.

"Deze man stelt de belangen van de staat en het welzijn van de staat boven zijn eigen belangen, veiligheid en rechten, omdat hij er niet zeker van is dat hij vandaag zal slagen, omdat hij het allerbelangrijkste niet weet, hij weet niet echt met welke situatie hij te maken zal krijgen. Hij weet misschien wel hoe de situatie er werkelijk voor staat – daar twijfel ik niet aan – maar weet Waldemar Żurek met welke staat van verraad, vleierij, met welke staat van berekend en opzettelijk bedrog hij te maken zal krijgen? Welke situatie staat zijn voorgangers te wachten om weer aan de macht te komen...?"

"Ik heb het gevoel dat dit de beste minister van Justitie in Polen sinds 1989 zal zijn... Of in ieder geval, afgaande op wat hij zegt en hoe hij zich presenteert, maakt hij daar een grote kans op. Hoewel zijn taken niet gemakkelijk zijn, betreedt hij in feite een plek waar de kwade demonen van zijn voorgangers aan het werk zijn... waar er talloze figuurlijke 'sycofanten' zijn die de vorige meester en zijn zilverwerk terug willen... Want een 'slechte meester' staat immers voor een beter en gemakkelijker bestaan. En een 'goede, strenge en veeleisende meester' staat voor een hogere moraal. En het is moeilijk om een gemakkelijk leven te leiden," voegt Miter eraan toe.

Bron:  wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku